Gå til innhold

3960x og c1 stepping


mar85

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe 3960x når den kommer på markedet. Men det er en del skriverier om c2 steppinga er noe feil med. Vt-d er tydeligvis tingen som ikke fungerer skikkelig. Nå vet jeg ikke helt hva den gjør, men tror det har noe med emulering å gjør? (virtual engine)

CPU'en kommer med c1-stepping med det første, og c2 og c3 senere.

Da lurer jeg på:

 

Trenger jeg c2/c3 steppingen, og hva gjør den?

 

Jeg har tenkt å bruke CPU til videoredigering, streaming (sc2) og den skal selvfølgelig overklokkes ^_^

 

Noen her som har mye peiling på hvor viktig den steppingen er til dette bruket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VT-D har med virtualisering å gjøre, enkelte virtualiserings oppsett krever at denne er tilstede.

Hva er virtualisering? Vell enkleste måten jeg kan beskrive det på er at du har en maskin som kjører flere operativ systemer samtidig.

 

Veldig kjekt i bedrift sammenheng da du ikke trenger en fysisk PC for hver maskin du trenger.

For privatpersoner er virtuelle maskiner greie å bruke til å teste ting (Slipper å reinstallere OSet om du gjør en katastrofal feil.) og bruke programmer som ikke støtter ett nyere OS.

Lenke til kommentar

Fant ut litt mer om det der stepping greierne. Poster det her i tilfelle noen andre lurer på det samme ect.

 

Man kan se på c1/c2/c3/osv stepping som firmware versjoner. Nyere stepping betyr mere forbedringer som, i dette tilfellet, kan gi lavere strøm forbruk, gir lavere temperaturer, og eventuelt nye moduser som de legger til CPU'en for stabilisering eller ytelsesforbedringer.

 

Så kan hende jeg venter til mars før jeg kjøper 3960x pga det.

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å kjøpe 3960x når den kommer på markedet. Men det er en del skriverier om c2 steppinga er noe feil med. Vt-d er tydeligvis tingen som ikke fungerer skikkelig. Nå vet jeg ikke helt hva den gjør, men tror det har noe med emulering å gjør? (virtual engine)

VT-d gjør at virtualiserte OS kan ta i bruk hardware direkte uten å gå gjennom hypervisoren. Dette gjør i de fleste tilfeller ytelsen mot den aktuelle hardwaren raskere og den trenger ikke være støttet av hypervisoren men heller av operativsystemet hardwaren brukes mot.

 

Ett eksempel med VT-d er der jeg virtualiserte tre installasjoner av Windows på en maskin. Hver installasjon av fikk sitt eget ATI-skjermkort og hver sine sett med USB-porter (ved bruk at VT-d og Directpath I/O med VMware ESXi hypervisoren), så man kunne bruke en maskin som om den skulle være tre maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...