Gå til innhold

Ikke bruke kabinett?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en sak, og håper på innspill.

 

Jeg har et kabinett som irriterer meg noe jævlig. Grunnen er at det vibrerer i en slags runddans sammen med viftene, slik at det oppstår en rytmisk skrangling i hele greiene. Klarer ikke å få bukt med det, og i stedet for å kjøpe meg nytt kabinett begynte jeg tenke litt alternativt.

Jeg kan ha pc'en stående i en trappegang, så utseendet er ikke viktig i det hele tatt.

 

Hvis jeg skrur sammen en sags rigg i tre, og monterer alle delene i friluft(HK, PSU, HDD'er osv) til denne riggen, vil jeg da fremdeles trenge vifter til HDD'er hvis disse står godt fra hverandre og i friluft i romtemperetatur på rundt 20 grader.

Er ikke viftene egentlig der bare for å legge til rette for luftgang/kjøling gjennom et lukket kabinett, eller er det andre faktorer som er inne i bildet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på en sak, og håper på innspill.

 

Jeg har et kabinett som irriterer meg noe jævlig. Grunnen er at det vibrerer i en slags runddans sammen med viftene, slik at det oppstår en rytmisk skrangling i hele greiene. Klarer ikke å få bukt med det, og i stedet for å kjøpe meg nytt kabinett begynte jeg tenke litt alternativt.

Jeg kan ha pc'en stående i en trappegang, så utseendet er ikke viktig i det hele tatt.

 

Hvis jeg skrur sammen en sags rigg i tre, og monterer alle delene i friluft(HK, PSU, HDD'er osv) til denne riggen, vil jeg da fremdeles trenge vifter til HDD'er hvis disse står godt fra hverandre og i friluft i romtemperetatur på rundt 20 grader.

Er ikke viftene egentlig der bare for å legge til rette for luftgang/kjøling gjennom et lukket kabinett, eller er det andre faktorer som er inne i bildet?

 

Å kjøre komponentene løst er ingen problem i seg selv. Så lenge du har kontroll nok til at du ikke søler eller miter ting ned i delene så er det ingen problem å kjøre dem rett fra skrivebordet. Naturligvis må du passe på at du ikke legger dem på noe elektrisk ledende i tilfeller der der eksponert elektronikk (hovedkort f.eks) men ellers går det helt fint.

 

Anngående vifter - dette kommer mye ann på hva disker du har egentlig. Viftene er der ikke BARE for å få luft inn i kabinettet, men også (primært egentlig) å få litt luftflyt over komponentene. Harddiskene som du sier er egentlig den eneste delen i PCen som kanskje trenger kjøling - foruten de delene som trenger det alltid (CPU og GPU).

 

Kort sagt så bør helst noen disker ha noe luftflyt. Alle vil overleve på kort sikt uten - men det er ikke alltid ideelt. typiske nye "grønne" disker ment for billig maselagring bruker så lite strøm at de skjeldent blir mer en lukne på det værste. For disse er kjøling helt unødvendig. High performance disker derimot (med Raptor disker kanskje som det værste eksempelet) bør ha kjøling - da de eter flere ganger mer strøm, spesiellt når de jobber hardt. Strømforbruk henger ofte mye sammen med spinhastighet. Du kan nok slappe av for alle disker med bare 5200rpm, ved mindre de er veldig gamle (og dermed lite strømeffektive).

 

Det beste er nok å rett og slett sjekke med et temperturprogram over litt tid. Hvis tempen på diskene ikke går særlig høyt opp så kan du nok klare deg uten vifter for dem evt.

 

Til sist - i uansett tilfelle så trenger du bare veldig lite luftstrøm. Det er bare det at ingen luftstrøm er utrolig mye værre enn bare bittelitt. En vanlig 12volt vifte er overkill, selv for de tregere versjonene. Jeg bruker ofte en standard 12volt vifte - men tilkoblet 5volt i stedet. Da går den bare på kanskje 25-35% og det er mer enn nok. Da blir viften også uhørbar i praksis, hvilket er kjekt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...