Gå til innhold

Mitt perfekte kosthold?


Anbefalte innlegg

Lavkarbo

Man hører jo titt og ofte om lavkarbo dietten som baserer seg på å nesten ikke spise karbohydrater og heller spise fett og proteiner. I både nyheter og blant folk og det diskuteres mye om det er sunt eller ikke, men det virker som om de fleste bare har positive erfaringer.

Min egen erfaring med å spise lavkarbo mot det å spise typisk Norsk mat(feks brødskiver 100 gang om dagen ) er bare positivt.

Noe som indikerer at det faktisk er bra for kroppen å spise lavkarbo er:

-Må kun drite 1 gang om dagen i motsettning til 2-3 ganger per dag før jeg begynte med lavkarbo.

-Er mye lettere å gidde å gjøre noe

-Er mett lengre etter ett måltid

-Konsentrasjonen blir bedre(Derav dette innlegget)

-Du spiser deg mett uten å ha noe å frykte

 

Nå er det da sånn att jeg ikke er en overvektig person og jeg kunne godt tenkt meg å få litt mer masse på kroppen. Som sikkert de fleste har fått med seg så funker tilsynelatende lavkarbo som bare juling for å gå ned i vekt, men hvordan er det da hvis man vil opp i vekt? Jeg har lest litt rundt og regnet litt på mitt nåværende kosthold og det ser ut som jeg vil ha ett underskudd på kalorier, og ett overskudd på proteiner i forhold til hva jeg trenger.

 

Glykemisk Indeks

Glykemisk indeks beskriver hvor mye blodsukkeret øker i det du inntar karbohydrater og siden karbohydrater er oppbygd forskjellig så vil det finnes langsomme karbohydrater og raske karbohydrater. Ved å velge matvarer med langsomme karbohydrater(lav GI) så vil man ha den maten som som er sunnest og gir deg ett godt utbytte av styrketrening samt enormt mindre risiko for diabetes og lignende sykdommer. Brus og godteri er typisk mat med høy GI og vil gi deg skyhøyt blodsukker, men varer ikke i nærheten av like lenge som mat med lav GI og vil derfor gjøre at du føler deg sulten igjen som gjerne medfører overvekt i det lange løp.

 

Hittil så har jeg spist meg mett hvert eneste måltid, men ligger altså noen kcal i underskudd

hvis jeg følger ren lavkarbo, men min tanke var da å kombinere dette med noen karbohydrater med lav GI og da mest frukt og nøtter. Måltidene mine vil bli akkurat like store som før bare at jeg har byttet ut en del av måltidet med noen ekstra karbohydrater og antallet proteiner jeg inntar i måltidene vil da gå litt ned fordi de er byttet ut med de karbohydrater Grunnkostholdet mitt vil da være lavkarbo så bruker jeg mat med lav GI til å styre vekta opp eller ned. Da vil i teorien jeg kunne fortsette å spise meg mett, gå i overskudd og få det meste mineraler osv jeg trenger.

 

 

Høres dette ut som ett greit kosthold i kombinasjon, med styrketrening og kondisjonstrening?

:)

Endret av MongoMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er med lav-karbo dietter er at hvis du først begynner seriøst, må du fortsette med det. Hvis ikke ender du opp langt feitere enn du var når du spiser karbohydrater som kroppen din har avvendt seg til.

 

-Må kun drite 1 gang om dagen i motsettning til 2-3 ganger per dag før jeg begynte med lavkarbo.

-Er mye lettere å gidde å gjøre noe

-Er mett lengre etter ett måltid

-Konsentrasjonen blir bedre(Derav dette innlegget)

-Du spiser deg mett uten å ha noe å frykte

 

Det med at du er mett lenger kan ha noe med om hva slags karbohydrater du spiste. Karbohydrater deles inn i to hovedgrupper; Kjappe og treige. Kjappe er hovedsakelig sukker og hvitt mel, mens treige er grovt korn etc. Hvis du spiser deg mett på kjappe karbohydrater vil du få et ustabilt blodsukker og det kan være veldig relativt på at du ikke gidder å gjøre noe som du sa.

 

Hvis du sier at du vil legge på deg litt skjønner jeg ikke hvorfor du skal ha noe å frykte for på å spise deg mett.

 

IMO er det mye bedre å spise vanlig mat, men minimere inntaket av sukker, brus, potetgull og godteri. Det er ikke fettet en gjennomsnittlig nordmann spiser seg feit på for å si det mildt.

 

EDIT: Prøver ikke å være negativ hvis du skulle tro det :p

Endret av Miggelitoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...