Gå til innhold

W7 Taskbar - Skille aktive og ikke aktive programmer?


Qumad

Anbefalte innlegg

Er det en måte man kan få Windows 7 til å skille mellom aktive og ikke aktive programmer på taskbar slik at aktive programmer blir samlet sammen og ikke aktive blir samlet sammen.

slik som det er nå så kan man ende opp med mange ikke aktive programmer som blir liggende langt ute på taskbaren pga at man har programmer som ligger til venstre som er aktive.

Ønsket her er og samle ikke aktive ikoner til venstre mot Windows/Start knappen og la aktive programmer ligge til høyre for de som ikke er aktivisert.

Litt på samme måte som på Vista men at hvis ett program er aktivt så ligger det ikke sammen med de ikke aktive til venstre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Aktive programmer har en liten ramme rundt seg på taskbaren. Ikke aktive programmer ligger ikke på taskbaren om du ikke har valg å pinne de fast der, men om du har valgt å pinne de fast der, så har de ikke denne rammen rundt seg når de ikke kjører. På den måten skille windows 7 fra mellom kjørende programmer og ikke kjørende programmer.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen ramme rundt aktive programmer som ikke er pinnet hos meg.

Aktiveprogrammer (avhangig av om de er pinnet eller ikke) har en avlang boks på samme måte som Vista (XP osv) hadde, grunnet at jeg har valgt "Taskbar buttons: [Never combine]" da jeg synest det er en uting når jeg har flere excel dokument, e-poster oppe eller lignende og må drive på å holde pekeren over programmet for så å finne det ønskede vinduet i pop-up vinduene.

 

Muligens jeg ikke forklarte meg godt nok.

Men mitt ønske er å ha ikoner for hurtig start av programmer nede til venstre ved Windows/Start knappen. At de programmene som er aktive legger seg til høyre for ikke aktive.

 

Slik som oppsettet er nå så kan man ende opp med at ikon # 1, 2, 3 og 4 er aktive mens 5 og 6 ikke er aktive og så er 7 aktiv

Noe som gjør at ikke aktive programmer blir skjøvet langt ut på taskbaren, som om man i Vista/XP skulle hatt snarveier mitt i mellom aktive programmer på taskbaren.

 

Ser rotete ut og jo mer jeg tenker på det jo mer irriterer det meg. Det må da gå ann og justere på dette på en eller annen måte?

 

PS.

Den rammen rundt aktive programmer får jeg heller ikke når jeg har programmene satt til "Allways combine, hide lables"

Lenke til kommentar

Her ser du et eksempel på rammer.

 

Etter hva jeg kan se er konseptet likt når du bruker Never combine, det vil si at du må unpinne applikasjoner dersom du ikke ønsker at de skal vises.

Ja slike rammer ser jeg også (både når de er kombinert og når de ikke er det og man får labels som i Vista/XP osv.) og det er (hos meg i alle fall) ingen forskjeld på rammene når jeg un-pinner de kontra når de står pinnet.

Eneste forskjelden er om programmet er aktivt eller ikke, et aktivt program har en ramme rundt seg, et ikke aktivt program har ikke en ramme rundt seg.

Hos meg som ikke bruker combine så er det slik at et ikke aktivt program kun har ett lite ikon (likt som f.eks. IE og Mediaspilleren på bildet som Du la ved) mens de aktive programmene er avlange bokser som man som sagt kjenner igjen fra Vista/XP

 

Men nå var det i grunnen ikke dette med rammen som var opprinnelsen til denne tråden det var bare en avsporing.

Tråden er med tanke på å få Windows til å splitte aktive og ikke aktive programmer.

Som det også fremgår av ditt screen shot og mitt screen shot så har man ikke aktive snarveier langt ute på taskbaren.

 

Mitt ønske er at snarveier som ikke er i bruk samler seg og legger seg til venstre mot start/windows knappen sammen med andre ikke aktive ikoner.

Mens snarveier som er brukt og nå er aktive programmer samler seg sammen med andre aktive programmer og legger seg til venstre for de ikke aktive ikonene.

 

post-58400-0-51934700-1320142024_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du skriver i første setning å skille mellom aktive programmer og ikke aktive. Windows bruker rammer for å skille, så dette er ikke noen avsporing.

 

Om du skal ha linkene på en side, så lag en ny vektøylinje som peker til

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

Lenke til kommentar

Du skriver i første setning å skille mellom aktive programmer og ikke aktive. Windows bruker rammer for å skille, så dette er ikke noen avsporing.

 

Om du skal ha linkene på en side, så lag en ny vektøylinje som peker til

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

 

Beklager, ser at jeg muligens har gått for feil ordvalg ved å bruke skille i stedet for splitte. Som jeg også skriver så er jeg ute etter å samle aktive og ikke aktive progrqammer/ikoner/snarveier.

 

skille mellom aktive og ikke aktive programmer på taskbar slik at aktive programmer blir samlet sammen og ikke aktive blir samlet sammen.

 

Takk

Fant ut hvor jeg laget egendefinert verktøylinje men utfordringer er at jo flere ikoner jeg legger til i den mappen jo større plass tar ikonene.

post-58400-0-93580700-1320149071_thumb.jpg

 

[Edit]

La nå merke til at hvis det er for mange ikoner så får man en [»] knapp, ved og trykke på denne så skjer det noe som gjør at tomrommet bak ikonene blir vesentlig mindre.

Høyreklikker jeg på den nye taskbaren og kryssr vekk "Show text" og "Show title" så har jeg vel fått det akkurat slik som jeg ønsket.

 

post-58400-0-48197900-1320149806_thumb.jpg

 

Takker så mye for hjelpen!

Endret av Qumad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...