Gå til innhold

XLS 28 eller XLS 12 på svak forsterker?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal kjøpe meg et sett skikkelig høyttalere, og valget står mellom Cerwin Vega XLS 28 og Cerwin Vega XLS 12.

Jeg skal bruke de midlertidig med en eldre JVC stereo forsterker (Som jeg ikke vet noe annet om enn at den trekker opp til 350W fra veggen) til jeg får kjøpt en skikkelig forsterker. Jeg skal selvfølgelig ikke kjøre settet hardt med den gamle forsterken siden de da er fare for å ødelegge høyttalerne, forsterkeren er det ikke så farlig med. Bør jeg gå for de dyrere (Og sannsynligvis bedre) XLS 12, selv om de vil kreve en sterkere forsterker for å spille optimalt, eller bør jeg gå for de litt mindre og svakere XLS 28?

Jeg er ikke så intresert i spesielt god lydkvalitet, men vil ha lyd med mye trykk i, og skal senere investere i en god NAD forsterker.

Jeg har ikke så veldig stort rom heller hvis det har noe å si.

 

-Niklas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt Xls-28 og var storfornøyd med dem!! Men de krever faktisk mer enn det ser ut som. Dem er glad i litt ekstra og er ikke så utrolig mye svakere!! Hvis du ikke har så stort rom så ikke tvil, jeg var i samme situasjon. Men dem vil gjerne ha en Nad;D løp og kjøp Xls-28 hvis det er trykk og ikke lydkvalitet du vil ha. For spesielt pent spiller dem ikke. Men høyt!

Lenke til kommentar

Om du skal ha "skikkelige" høyttalere er ikke Cerwin vega veien å gå. De er kjent for masse bass og dårlig diskant og mellomtone. Ville ha kikket igjenom HIFI klubben og Surround.no sitt utvalg. HIFI klubben er dyrere, men har en del litt mere "eksklusive" merker, mens Surround.no er en god del billigere, men selger en god del bra lytteutstyr for prisen.

Lenke til kommentar

Om du skal ha "skikkelige" høyttalere er ikke Cerwin vega veien å gå. De er kjent for masse bass og dårlig diskant og mellomtone. Ville ha kikket igjenom HIFI klubben og Surround.no sitt utvalg. HIFI klubben er dyrere, men har en del litt mere "eksklusive" merker, mens Surround.no er en god del billigere, men selger en god del bra lytteutstyr for prisen.

 

Alle gulvhøyttalere er "skikkelige" i forhold til det jeg har nå ("Pc-anlegg"). Men jeg har hørt/lest at de XLS serien til CV har mye bedre balanse i forhold til bass/mellomtone/diskant enn tidligere. Har egentlig funnet ut at CV er grei nok lydkvalitet til mitt bruk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

CV XLS 12" har veldig bra diskant til å være "liten" høyttaler. Men har syk bra lyd! Med bra lyd tenker jeg mer å trøkk og balanse, men hvis du vil ha finere lyd finner du mange andre merker (klipsch) f.eks de har bra trykk og.

Men alt avhenger av om du vil ha trøkk elr fin fin lyd ;) men jeg har CV XLS 215 og CV XLS 12 har samme diskant og den holder følge med all bassen. Så du får tenke over hv du skal bruk de til!

Håper ikke det ble for rotete...

Lenke til kommentar

CV XLS 12" har veldig bra diskant til å være "liten" høyttaler. Men har syk bra lyd! Med bra lyd tenker jeg mer å trøkk og balanse, men hvis du vil ha finere lyd finner du mange andre merker (klipsch) f.eks de har bra trykk og.

Men alt avhenger av om du vil ha trøkk elr fin fin lyd ;) men jeg har CV XLS 215 og CV XLS 12 har samme diskant og den holder følge med all bassen. Så du får tenke over hv du skal bruk de til!

Håper ikke det ble for rotete...

 

Ble greit leselig det, er i forhandlinger om et par XLS 12 fra en på finn nå :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/nad_c326bee-cerwin-vega-xls-28_stereoanlegg.htm#desc

Xls-28

 

Eller

 

Xls-12

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/system/nad_c356bee-cerwin-vega-xls-12_stereoanlegg.htm

 

Hvem får jeg mest trykk ut av? Hvist det ikke følger med ledninger på hifiklubben hvilke ledninger må jeg ha for å koble høytalerne til forsterkeren? Å hvilken ledning må jeg ha for å koble forsterkeren til pcen for å deretter styre musikken fra pcen?

Lenke til kommentar

XLS 12 gir mere trykk på en skikkelig forsterker noe jeg tviler på at du har ;)

Du må ha vanlige høyttaler kabler mellom forsterker og høyttalere, og så må du ha en mini jack til RCA fra pc til forsterker så lenge du ikke har en DAC.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...