Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Valg av særemne i norsk - særdeles liten interesse i norsk


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Da har det seg slik at særemnet er det neste store på planen i norsk. Jeg er forsåvidt særdeles lite interessert i norskrelaterte tema og sliter med å velge et tema. Typiske særemner som innebærer forfatterbiografier, analyse av litteratur eller lignende vil jeg ikke skrive om da jeg mener det er ekstremt kjedelig både for meg og for publikum, i tillegg til at kunnskapen en tilegner seg virker totalt unyttig. Tema som jeg har sett meg ut som aktuelle er TV-serier, dataspill og livsstilsbøker, men uten å lete nevneverdig mye så har jeg merket at det er ikke fullt så enkelt å finne informasjon om disse temaene, tillegg til at blant annet særemne om dataspill vil oppfattes som ekstremt nerdete. :blush:

 

Da spør jeg dere; hvilke tema til norsk særemne kan være lurt å skrive om? Lurt mtp. norskfaglig relevans, hvor enkelt det er å skrive om temaet, hvor enkelt det er å finne informasjon om temaet og hvor mye man må lese. Særemnet skal forsåvidt munne ut i en presentasjon på 15-20 minutt.

 

 

Ville satt stor pris på om noen kunne komme med innspill for jeg merker dette er noe som stresser meg.

 

 

Mvh

Espen

 

 

 

EDIT: Jeg kan forsåvidt legge inn det jeg leverte til lærer for en stund siden angående temaet mitt til særemnet. Unnskylder at spørsmål ikke står oppført, men de har jeg ikke lenger. Dere forstår trolig bildet likevel. Hva er deres formening om forslaget jeg satt opp?

 

1. Korleis er spillbransjen blitt den mest omfattende underholdningsbransjen i verden? Korleis er desse spela bygd opp i forhold til andre samansette tekstar som film og reklame, og kvifor er dei så interessante?

2. World of Warcraft, Counter Strike, Warcraft 3, Call of Duty.

3. Eg vil med arbeidet oppnå å belyse mitt publikum om kor stor spillbransjen er, kva som kjennetegnar oppbygging i spill i forhold til film/ulikhetar i spillsjangrar og kanskje litt om kvifor spel er så kjekt.

4. Høre med bibliotekaren om ho har peiling på nokre bøker angåande spill eller nokre studier på spill, sjølv om eg tvila ho kan hjelpe med det siste. Ellers søke på nettet då det truleg er mange studier angående giganten World of Warcraft. Ellers er dei andre spela eg har nevnt også særs populære, så dei kan vere eit godt grunnlag for analyse.

5. I tider med mindre lekser gjelder det å forsøke å skrive eit par setningar om ulike punkt som står i disposisjonen eg planlegger å sette opp.

6. Eg vil forsøke å ha komt i gang med ei god innleiing som presiserer kva eg skal snakke om, ein disposisjon som kjem med temasetninger til dei ulike avsnitta og forhåpentligvis ein undersøkelse på nettet der folk svara på spørsmål angående spill.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn noe annet å skrive om enn dataspill. Finn noe å skrive om som fenger publikum. Er jo masse å skrive om:

 

-Stand -Up komikere og virkemidler.

-Fornorsking av utenlandske ord. Denne engasjerer og slår garanter ikke feil. Kjenner du ikke skrivekløen når du hører pøb, sørvis osv??

-Piratkopiering, norske artister.

-Kultur / påvirking av utenlandske serier

-Voldelige personer og dataspill

-Rasisme

-Mote - antimote

Lenke til kommentar

Finn noe annet å skrive om enn dataspill. Finn noe å skrive om som fenger publikum. Er jo masse å skrive om:

 

-Stand -Up komikere og virkemidler.

-Fornorsking av utenlandske ord. Denne engasjerer og slår garanter ikke feil. Kjenner du ikke skrivekløen når du hører pøb, sørvis osv??

-Piratkopiering, norske artister.

-Kultur / påvirking av utenlandske serier

-Voldelige personer og dataspill

-Rasisme

-Mote - antimote

 

Fornorsking av utenlandske ord kan være aktuelt, da det er mye å skrive om det, lett å finne informasjon og et rimelig interessant tema for de fleste. Eller? Er det vanskelig å skrive om dette temaet? Norskkunnskapene er ikke akkurat de beste... Hvilke kilder har vi, bortsett fra norsk språkråd?

Lenke til kommentar

Finn noe annet å skrive om enn dataspill. Finn noe å skrive om som fenger publikum. Er jo masse å skrive om:

 

-Stand -Up komikere og virkemidler.

-Fornorsking av utenlandske ord. Denne engasjerer og slår garanter ikke feil. Kjenner du ikke skrivekløen når du hører pøb, sørvis osv??

-Piratkopiering, norske artister.

-Kultur / påvirking av utenlandske serier

-Voldelige personer og dataspill

-Rasisme

-Mote - antimote

 

Fornorsking av utenlandske ord kan være aktuelt, da det er mye å skrive om det, lett å finne informasjon og et rimelig interessant tema for de fleste. Eller? Er det vanskelig å skrive om dette temaet? Norskkunnskapene er ikke akkurat de beste... Hvilke kilder har vi, bortsett fra norsk språkråd?

 

Tja, hvis du skal gå ganske langt ned i dybden av språk og språkutvikling er det jo mange kilder man kan benytte seg av - http://no.wikipedia.org/wiki/Etymologi (etymologiske ordbøker), eller blant annet bøker om morfologi - der finner du nok litt av hvert om lånord og annet. Google kan sikkert også gi deg mye.

 

Det kan være mye jobb å skrive et særemne basert på det, kanskje, det blir fort litt vidt. Skal man begynne å snakke om ord som er tatt inn i språket og "fornorsket", lånord eller fremmedord er det jo ikke gjort på en-to-tre, men det kan jo sikkert "årne" seg så lenge du ikke går veldig i dybden, noe du uansett ikke gjør i en særemneoppgave. Det er jo bare litt viktig at du forsikrer deg om at ordene du ønsker å ta for deg faktisk er lånord (eller fremmedord, hvis du vil), og da ikke arveord, for da mister jo oppgaven litt av poenget. Og at du selvsagt setter rammer, en problemstilling og alt det der, så du faktisk svarer på noe konkret, og ikke skravler i vei om hvor mye du misliker arveord (eller elsker, for den del). Utover det har jeg lite forslag, men det fins jo muligheter på å se på forholdet mellom filmatisering og bokform av en og samme historie, men det innebærer jo igjen at du må lese en bok eller to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...