Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Felles nett, men separat internettlinje?


Anbefalte innlegg

Jeg har eget nettverk hjemme, og min bror bor i andre enden av blokka (ca 60 meter unna) og ønsker å bli koblet opp på mitt internnett. cluet er at han spiller mye online, mens jeg laster ned en del og han ønsker ikke å dele linje med meg siden han mener det vil gå utover ping osv når han spiller online.

 

jeg har følgende oppsett hjemme:

 

har Kabelmodem som er koblet til en PC som kjører Smoothwall 2.0 og som videre går til en 10/100Mbit hub som deler ut IP adresser til intern nettet mitt som består av 2 bærbare og 3 stasjonære og en server.

 

er det noen som har noe forslag til hvordan å dele intern nettet, men IKKE noen deling av internett, slik at vi har hver sin Internett via KabelTV?

 

takknemlding for alle forslag.

 

mvh

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du bruker Smoothwall, kan du konfigurere brannmuren ved hjelp av iptables. Du kan da sette opp brannmur scriptet til å kun akseptere bestemte mac-addresser og blokkere alt annet.

 

På dene måten er det bare å koble din bror til huben uten at han har aksess til din internet oppkobling.

Lenke til kommentar

brannmur scriptet er en fil du må editere manuellt. Den ligger i mappen etcrc.d og filen heter rc.firewall.up

 

Du må bruke et SSH program for å logge deg inn på maskinen. Anbefaler "SSH Secure Shell"

 

Jeg antar at Smoothwall har et brukerforum. Forhør deg der om hvordan du kan sette opp maskinen til å blokkere alt ut på nettet utenom visse mac-addresser.

 

Det blir noe sånt som dette:




# localhost and ethernet. (insert here)

/sbin/iptables -A INPUT -i $GREEN_DEV -j ACCEPT

iptables -A FORWARD -m mac --mac-source 48.44.AA.44.44.AA -j ACCEPT

iptables -A FORWARD -m mac --mac-source 58.55.BB.55.55.BB -j ACCEPT

/sbin/iptables -A FORWARD -i $GREEN_DEV -j DROP #(deny everything else)



 

Vet ikke hvordan de har satt opp hele scriptet i Smoothwall så ikke sett inn dette! Det er bare for å vise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...