Gå til innhold

fant info om i5 2500k, lurer på om infoen viser til hva 2500k klarer å jobbe med (balansert oppsett)


Profanity

Anbefalte innlegg

holder på nå med å bygge ny gaming pc og har bestemt meg for å gå for 2500k (hvis ikke den blir utdatert ganske snart, siden den har vært top i snart 1 år:S)

 

jeg har prøvd å spørre litt i en tråd jeg starta i går på "hjelp til bygging av pc" om hvor sprekt skjermkort jeg kan skaffe før 2500k blir evt en flaskehals, men jeg liker ikke å mase:P

 

men i denne linken, står det blandt annet under "memory specifications" dette:

Memory Types

DDR3-1066/1333

 

vil det si den ikke drar utnytte av 1600mhz eller minnebrikker raskere enn 1333mhz? og hva hvis jeg tar en OC på 4,5ghz, vil den da kunne supporte raskere ram? (har lite peiling på detta, men prøver alltid å lære:P)

 

 

 

under "graphics spesifications" står også dette:

Graphics Base Frequency

850 MHz

Graphics Max Dynamic Frequency

1.1 GHz

 

vil det si at den ikke støtter skjermkort som har mer enn 850mhz base clock og 1,1ghz (x5?)memclock?

 

 

vil egentlig bare vite hva slags ram (timings og clock) jeg kan skaffe for å få mest utbytte av en 2500k, og hva slags skjermkort den kan klare å dra før cpu er flaskehals. (vet heller ikke hvor lenge det er til gtx 6xx eller hd 7xxx serien kommer ut)

 

takker for svar|=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ramhastighetene er hva prosessoren offisielt støtter. Jeg kjører mine fint på 1866MHz på maskinen i signaturen min.

Grafikkhastightene gjelder bare for GPU'en som er integrert på CPU'en. Den legger ingen begrensninger på skjermkortet.

 

Sandybridge arkitekturen skalerer ikke så veldig heftig med raskere minne, så generelt anbefales 1600 som "sweet spot" angående pris kontra ytelse.

 

CPU'en henger bra med i skjermkort som er tilgjenglig nå, og trolig i nærmeste generasjon generasjon også. Spesielt med en solid overklokk i baken :p

Eneste man kan ta en forhåndsregel på nå er å skaffe hovedkort som er klargjort for PCI-Express 3.0.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

så langt jeg kan se er det minimal forskjell i pris på feks. Asus p8z68-V Pro og Asus p8z68-V Pro/GEN3 på prisguiden.

 

ASUS P8Z68-V PRO 1 335

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 1 333

 

Gigabyte har vel allerede noen varianter ute med pci-e 3.0 på markedet.

 

For min del valgte jeg et gtx580 kort fordi jeg kjører høy oppløsning på monitoren min, og det krever dertill mer kraft å kjøre tunge spill. Hvis du kjører monitor med fullhd oppløsning ligger vel gtx570 eller tilsvarende midt i blinken for deg hvis du ikke har noen veldig spesielle krav (multimonitor, sli/xfire etc.).

 

Men det er jo klart en avgjørelse man må ta. Det er jo ikke SÅ lenge til amd og nvidia lanserer sine neste generasjoner grafikkort (lanseres i begynnelsen av neste år). Går man for et pci-e 3.0 hovedkort nå vil man kunne sette inn et nytt grafikkort og få maksimal utnyttelse, samtidig som dagens 1155 hovedkort støtter ivy-bridge CPU'ene som kommer mars/april neste år med en firmware oppdatering.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

men kjøper jeg ett skjermkort til over 2000kr nå så vet jeg av tidligere erfaring at jeg ikke gidder å kjøpe nytt før om 2 år igjen:P så går vel for ett pcie3.0 mobo, med gtx 570-580 (kommer ann på hva slags pris jeg klarer å finne) og så oppgraderer jeg igjen om 2-3 år. kommer nok aldri til å kjøre sli/cf heller.

 

jeg fant ikke P8Z68-V PRO/GEN3 når jeg søkte selv men klarte å finne det med direkte søk på navnet. likte det kortet:P

 

men isåfall blir sluttresultatet mitt noe sånt som detta:

 

P8Z68-V PRO/GEN3

Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz CL9-9-9-24

I5 2500K

Corsair TX750M 750W PSU

og ett gtx 570/580 kort en plass:P håper cpu og ram holder til neste oppgradering da^^

 

blir bare stort sett spilling på 1080p ja, ellers er eneste formen for dual screen jeg kan tenke meg er hvis jeg skal se film på pc'en gjennom tv'en og ha mulighet til å bruke pc skjermen til andre ting samtidig.

 

men tusen takk for svar og tips. sitter nå og fikler med sammenligninger på anandtech, så blir det ny pc på meg straks:D

 

pc'en blir mest brukt til film og surfing, men jeg liker at spill går smooooooth når jeg først spiller;)

Lenke til kommentar

ser ut som et relativt trygt og fremtidssikkert oppsett det.

 

Et lite hint til vil være å finnet et grafikkort med "aftermarket" kjøler. Det er somregel ganske stor støy og kjøleevne forskjell mellom kort som bruker standard løsning kontra feks. asus directcuII, gainward phantom eller msi lightning sine kjøleløsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...