Gå til innhold

Hjelp til valg av portabel studentlaptop


Anbefalte innlegg

Heisann! Har lenge vurdert ny laptop til studiene, siden jeg fortsatt sitter på en gammel Dell Latitude fra videregående som ikke bare veier enormt mye og er relativt treg, men batteriet er gåent, så den kan bare brukes koblet til strøm, som er noe svakt. Jeg har vurdert litt frem og tilbake, og kommet frem til at en liten og portabel laptop hadde passet meg godt, her er litt av bruksomerådene jeg ser for meg kommer til å bli relevant fremover.

 

  • Programmering - Python, Cython, C++ og Matlab
  • Mye LaTeX
  • Skrive større dokumenter, som f.eks ex-phil oppgave når den tiden kommer
  • Mye browsing med mange faner
  • Lesing av pensum (mye pdf)
  • Musikk fra spotify med headset (må kjøpe her, tenker Beyerdynamic DT770)
  • Noe video og tv-serie
  • Noe veldig enkel spilling, ofte av gamle spill som Heroes 3 etc. Akkurat dette er ikke viktig i det heletatt

Med tanke på alle disse, så kommer jeg nok til å bruke ubuntu/kubuntu som main-OS, men har nok Windows 7 som dual-boot.

 

Den kommer bare til å bli brukt utenfor hjemmet, har en meget bra stasjonær som dekker alle mine spillbehov, anlegget hjemme dekker også musikkbehov, og har prosjektor til film/serie titting hjemme.

 

I praksis er det ikke noe budsjett, jeg gjør en vurdering utifra hva jeg kan få for pengene i hver enkelt scenario, men det viktigste er at jeg får en PC jeg kan være fornøyd med til prisen.

 

Det er altså en virkelig portabel jeg kunne tenkt meg, en lett og forholdsvis liten (ca 13 tommer tror jeg er perfekt, 11 virker litt lite), med god batteritid.

 

Jeg kunne da trengt litt hjelp til valg av en god laptop. Jeg har sett på en del forskjellig, og 2 som virker som de passer meg rimelig perfekt, er enten den helt nye Asus Zenbook UX31E, eller den noe billigere Asus U31SD hvor jeg bytter ut harddisken med en Crucial m4 128GB og oppgraderer til 8GB RAM. Mellom disse to er det vanskelig å velge.

 

Zenbooken har følgende fordeler

  • Lettere
  • Tynnere
  • Bedre prosessor
  • Bedre skjerm
  • Betydelig bedre byggekvalitet

 

U31SD har følgende fordeler

  • Billigere
  • Mer RAM
  • Bedre batterikapasitet
  • Bedre grafikk (eller???)
  • Flere tilkoblingsmuligheter

 

om dere har noen innspill som gjør jobben å velge en av disse enklere, eller om dere har forslag til andre valg som kanskje er enda bedre enn disse så hadde det vært flott, jeg trenger hjelp her! =)

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...