Gå til innhold

Problem med tv-skjerm koblet til PC.


SniKaZ

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en bærbar hvor jeg har koblet en PC skjerm til + en tv-skjerm gjennom HDMI.

Problemet er at bildet ikke vises fult på TVen. Jeg kjører extended desktop, men om jeg f.eks maksimerer firefox elns på TV bildet så blir kantene kutet. Mangler rimelig mye overalt.

 

Det er mulig det ikke er fiksbart, men virker litt rart.

 

Noen som vet hvordan jeg skal få dette til så skjermen sklarerer fult?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har en bærbar hvor jeg har koblet en PC skjerm til + en tv-skjerm gjennom HDMI.

Problemet er at bildet ikke vises fult på TVen. Jeg kjører extended desktop, men om jeg f.eks maksimerer firefox elns på TV bildet så blir kantene kutet. Mangler rimelig mye overalt.

 

Det er mulig det ikke er fiksbart, men virker litt rart.

 

Noen som vet hvordan jeg skal få dette til så skjermen sklarerer fult?

Hei.

Om du kunne si hvilken oppløsning det var på tv-en hadde det hjulpet mye. Oppløsningen kan stilles ved å høyreklikke på skriverbordet, dette er Windows7 men mener å huske at det var lignende i tidligere OS-er, om du ikke får det til slik så kan jeg gi deg en annen fremgangsmåte. Når du høyreklikker på musa i skriverbordet skal det komme opp en liste hvor du skal se etter: Skjermoppløsning, eller Screen Resolution på engelsk om du har det. Når du trykker på det valget skal du komme opp til en side hvor det er stående to faktorer f.eksempel 1366*768p, selv om det står anbefalt 1920*1080p er det ikke sikkert at din tv har denne oppløsningen så som sagt finn det ut og sett oppløsningen etter disse faktorene. Bare si ifra om du ikke forstår.

Endret av Madlib
Lenke til kommentar

Hei, jeg har en bærbar hvor jeg har koblet en PC skjerm til + en tv-skjerm gjennom HDMI.

Problemet er at bildet ikke vises fult på TVen. Jeg kjører extended desktop, men om jeg f.eks maksimerer firefox elns på TV bildet så blir kantene kutet. Mangler rimelig mye overalt.

 

Det er mulig det ikke er fiksbart, men virker litt rart.

 

Noen som vet hvordan jeg skal få dette til så skjermen sklarerer fult?

Hei.

Om du kunne si hvilken oppløsning det var på tv-en hadde det hjulpet mye. Oppløsningen kan stilles ved å høyreklikke på skriverbordet, dette er Windows7 men mener å huske at det var lignende i tidligere OS-er, om du ikke får det til slik så kan jeg gi deg en annen fremgangsmåte. Når du høyreklikker på musa i skriverbordet skal det komme opp en liste hvor du skal se etter: Skjermoppløsning, eller Screen Resolution på engelsk om du har det. Når du trykker på det valget skal du komme opp til en side hvor det er stående to faktorer f.eksempel 1366*768p, selv om det står anbefalt 1920*1080p er det ikke sikkert at din tv har denne oppløsningen så som sagt finn det ut og sett oppløsningen etter disse faktorene. Bare si ifra om du ikke forstår.

TVen har 1920 x 1080 og det er også dette som står innstilt på skjermoppløsning på den skjermen.

Har ikke dette problemet om jeg kobler til TVen gjennom VGA, men har som sagt bare en VGA kontakt, så må bruke hdmi på TVen.

 

EDIT: Det er liksom noe rart, for når jeg f.eks åpner et spill som COD:Black Ops som jeg har spilt i det siste, da blir alt skyvd til høyre på tv-skjermen. Så om jeg f.eks vill ha tv2-sumo oppe å gående mens jeg spiller må jeg sette tv2-sumo skjermbildet mitt mellom skjermene, altså at halve bildet er på pcskjermen og halve på tv skjermen. Når jeg da åpner COD så blir alt forskyvd, så dette tv2-sumo bildet blir plassert midt på tvskjermen.

Endret av SniKaZ
Lenke til kommentar

sikker på at du ikke må konfigurere hdmi portene på tven?

må det på enkelte modeller, ellers vil den scale uttafor tven

Hvordan gjør jeg det? Altså, om jeg endrer skjermbildet på TVen til f.eks 4:3 sånn at TV bildet er mindre en selve TV skjermen så mangler jeg fortsatt endel av kantene.

Lenke til kommentar

Sjekk om det står: Dupliser bildet på begge skjermer eller no, det skal stå noe lignende, og så prøv å sett denne til: Vis bare på Skjerm 2 eller prosjektor eller hva det nå enn står. Så si hva som skjer. Dette er inne på skjermoppløsningssiden altså.

Endret av Madlib
Lenke til kommentar

Sjekk om det står: Dupliser bildet på begge skjermer eller no, det skal stå noe lignende, og så prøv å sett denne til: Vis bare på Skjerm 2 eller prosjektor eller hva det nå enn står. Så si hva som skjer. Dette er inne på skjermoppløsningssiden altså.

Skjer det samme om jeg viser bare på TV-skjermen. Det mangler noe i hjørnene.

Det er selvsagt ikke største problemet siden jeg for det meste ser på film, men kjett om ejg skal spile dataspill på skjermen også mangler jeg kantene.

Lenke til kommentar

Skjer det bare på COD da? Er det noen innstillinger man kan stille på spillet, slik at både spill og skjerm har samme oppløsning. Hadde nemlig forskjellig oppløsning på spill og tv-skjerm da jeg skulle prøve FIFA på tv-skjermen og det gjorde at det lagga. Men men, om du ikke får til det etter at du har sjekket at de to oppløsningene er identiske så veit jeg ikke hva annet man kan gjøre desverre. Du kan jo sjekke her, om du har et ATI skjermkort, kanskje denne løsningen fungerer uansett sjekk ut tråden for sikkerhetsskyld: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1212347. Det kommer sikker andre mer kyndige enn meg som kan hjelpe deg i morgen. Håper noe av det jeg sa hjalp deg eller hjelper deg finne løsningen i fremtiden. :thumbup:

PS: Hvor finner dere bilder til avatarer som inngår i minumumskrava, har bare en lame fisk..

Endret av Madlib
Lenke til kommentar

Skjer det bare på COD da? Er det noen innstillinger man kan stille på spillet, slik at både spill og skjerm har samme oppløsning. Hadde nemlig forskjellig oppløsning på spill og tv-skjerm da jeg skulle prøve FIFA på tv-skjermen og det gjorde at det lagga. Men men, om du ikke får til det etter at du har sjekket at de to oppløsningene er identiske så veit jeg ikke hva annet man kan gjøre desverre. Du kan jo sjekke her, om du har et ATI skjermkort, kanskje denne løsningen fungerer uansett sjekk ut tråden for sikkerhetsskyld: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1212347. Det kommer sikker andre mer kyndige enn meg som kan hjelpe deg i morgen. Håper noe av det jeg sa hjalp deg eller hjelper deg finne løsningen i fremtiden. :thumbup:

PS: Hvor finner dere bilder til avatarer som inngår i minumumskrava, har bare en lame fisk..

Problemet er hele tiden, at det ikke vises. Men når jeg samtidig starter opp et spill, tror det er hvilket som helst spill så blir alt enda mere sideforskyvd til høyre.

 

Avataren min fant jeg i en avatar post, tror det var denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=659185&hl=

 

Uansett,tak for hjelpen. Skal se gjennom posten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...