Gå til innhold

[Løst] 18-55mm VR eller 18-105mm VR?


Anbefalte innlegg

Heei igjen! :)

 

Jeg er en 14 år gammel jente som snart skal kjøpe systemkamera, og lurer på hvilken linse jeg skal kjøpe...

Jeg skal bruke kameraet til ganske mye forskjellig, fra makro-fotografering og fotografering av mennesker generelt. Er jo spesielt glad i makro da ;) Skal hvert fall kjøpe nikon d5100, men burde jeg kjøpe 18-55mm VR eller 18-105mm VR linse? Har budskjett nok til begge :)

 

Har fotografert en del før med Pentax W90 C:

 

Tuuusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kjøpt 18-105 VR. Er et vesentlig bedre objektiv enn 18-55. Så kan du oppgradere med 50mm 1.8 (veldig rimelig objektiv) , hvis du synes portrettfoto er morro.

 

Har både 18-55 og 18-105, og kan ikke si meg helt enig i det du sier, bortsett fra at du selvfølgelig får mer zoom med 18-105, og at det derfor er mer andvendelig, men skarphetsmessig i hjørnet ved vidvinkel er nok 18-55 faktisk vel så god og kanskje "kakken" bedre enn sin storebror

Lenke til kommentar

Har både 18-55 og 18-105, og kan ikke si meg helt enig i det du sier, bortsett fra at du selvfølgelig får mer zoom med 18-105, og at det derfor er mer andvendelig, men skarphetsmessig i hjørnet ved vidvinkel er nok 18-55 faktisk vel så god og kanskje "kakken" bedre enn sin storebror

Godt poeng. Er vel slik at de fleste "allround-objektiv" sliter med skarpheten i hjørnene på vidvinkel.

En anen ting er byggkvalitet og brukervenlighet.

Byggkvaliteten på 18-105 vr er en del bedre enn 18-55.

Og hvis det en gang skal brukes til video så har det en mye mer anvendelig fokusring.

Lenke til kommentar

Fotovideo har tilbud på Nikon D5100 m/18-105mm VR denne veka til kr 5990. Vanleg pris er frå ca 6700. Dette er ein grei kombinasjon og meir anvendeleg enn med 18-55mm og til nesten same pris.

 

Til makro bør du helst ha eit dedikert makroobjektiv. Er du mest interessert i blomster går det greit med brennvidde på 40 til 60mm f.eks denne. Prisen her er kr 2285 og eg trur du finn den ennå billegare andre stader.

 

Til meir all round bruk bør du opp til rundt 100mm. FV har også tilbud på Sigma 105mm denne veka til kr 2995. Normalpris er ca 4000.

 

Vær obs på at det på mange zoom-objektiv står det makro på, utan at det eigentleg er det.

 

Makroobjektiva rundt 100mm er også heilt greie til generelt bruk f.eks. portrett så saman med 18-55mm er det grei kombinasjon.

Lenke til kommentar

Fotovideo har tilbud på Nikon D5100 m/18-105mm VR denne veka til kr 5990. Vanleg pris er frå ca 6700. Dette er ein grei kombinasjon og meir anvendeleg enn med 18-55mm og til nesten same pris.

 

Til makro bør du helst ha eit dedikert makroobjektiv. Er du mest interessert i blomster går det greit med brennvidde på 40 til 60mm f.eks denne. Prisen her er kr 2285 og eg trur du finn den ennå billegare andre stader.

 

Til meir all round bruk bør du opp til rundt 100mm. FV har også tilbud på Sigma 105mm denne veka til kr 2995. Normalpris er ca 4000.

 

Vær obs på at det på mange zoom-objektiv står det makro på, utan at det eigentleg er det.

 

Makroobjektiva rundt 100mm er også heilt greie til generelt bruk f.eks. portrett så saman med 18-55mm er det grei kombinasjon.

 

Det var det tilbudet jeg så, derfor driver jeg og vurderer begge... ;)

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...