Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av kabel, 2 nettverkskort konflikt!


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag fått kabel fra telenor avidi. Jeg hadde store planer om å dele internett mellom to maskiner her i huset. Jeg bruker et realtek 8139 kort som er koblet til kabel-modemet og et 3com etherlink XL combo kort som er koblet til en switch og resten av nettverket. ved jevne mellomrom får jeg en pop-up som sier "Det er oppdaget en konflikt mellom IP-adressen [iP'en jeg får fra telenor] og systemet med maskinevare-adressen 00:60:47:3E:E9:60"

 

jeg bruker winroute lite fra http://www.tinysoftware.com

 

-ebola

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 6. feb. 2002, skrev ebola:

Jeg har i dag fått kabel fra telenor avidi. Jeg hadde store planer om å dele internett mellom to maskiner her i huset. Jeg bruker et realtek 8139 kort som er koblet til kabel-modemet


Dette kortet er vel direkte koblet til kabelmodemet, og får IP adressen fra kabelmodemet (via DHCP)

 

Quote:


og et 3com etherlink XL combo kort


Hvilken private IPadresse har du (eller winroute) tildelt dette kortet (som sitter i samme maskin som realtek kortet)?

 

Quote:


som er koblet til en switch og resten av nettverket.


Fungerer winroute som en DHCP server og deler ut private IP adresser til resten av nettverket, eller har du gitt maskinene bak switchen egne UNIKE private IPadresser ?

 

Quote:


ved jevne mellomrom får jeg en pop-up som sier "Det er oppdaget en konflikt mellom IP-adressen [iP'en jeg får fra telenor] og systemet med maskinevare-adressen 00:60:47:3E:E9:60"


Finn ut hvilket av nettverkskortene i nettverket ditt som har DENNE MAC/hardware adressen.

 

Hvis du kjører

route print

fra et C: prompt på maskinene vil du f.eks kunne se MAC adressen til kortet. Kjører du WinXP vil man kunne få frem adressen ved å dobbelt klikke på "Local Area Connection" i Network connection oversikten (Start->Settings), deretter velge support og details.

 

Quote:


jeg bruker winroute lite fra


-ebola


 

Tipper at to av nettverkskortene dine på en eller annen måte har fått tildelt samme IP adresse, og det fungerer dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...