Gå til innhold

lur utdanning til og bli helikopter pilot?


Articzz

Anbefalte innlegg

hei. jeg har bestemt meg for og bli helikopter-pilot, etter som det har vært en ett stort ønske helt siden barndommen :D går nå i 10kl. og lurer litt på hva som er lurest og velge på vgs. tenkter enten almenn eller flyfag. hvilken av disse lurest og er det best og ta selve pilot utdanningen i Usa eller her hjemme i Norge?

 

Joakim P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nesten sjekke om det er noen krav for å bli helikopoter pilot i forhold til utdanning (tenker da på allmenn kunnskaper), hvis det ikke er det. Så vil jeg tro at det absolutt er en fordel å ha gått flyfag (flyfag er vel også en lengre utdanning enn allmenn, så det burde kanskje tas med i vurderingen)

 

 

PS: Har ikke noe personlig peiling, gjetter bare! :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Helikopterutdanning er SCHWINDYRT både i norge og i USA om du skal gjøre det sivilt. Dyrest i norge, selvfølgelig. Tror nok studiespesialiserende er tingen for å vifte med de bonuspoengene du trenger for å komme inn. Utdanner du deg i USA må du regne med 1 million norske kroner bare i utdanningshonorar.

 

MEN! Du kan få denne utdanningen gratis gjennom forsvaret! Dette krever ekstremt mye, men er så godt som gratis. Det innebærer 9 år med plikttjeneste (de vil ha noe tilbake for pengene de bruker på deg), og så kan du ta ditt førerbevis med til det sivile liv og jobbe som pilot. Merk at forsvaret krever PERFEKT syn. Laseroperasjon teller ikke engang. Denne linja er det så mye pågang på at forsvaret faktisk kan velge "creme de la creme".

 

Hvis du er villig til å akseptere villkårene på en av disse alternativene, ønsker jeg deg lykke til. Jeg for min del kvalifiserte på alle kravene bortsett fra synet i forsvaret, og lot drømmen ligge igjen der.

Lenke til kommentar

Flyfag vil du ikke komme med noen vei hvis du skal gjøre det i militæret. På flyfag så lærer man å reparere fly / avionikk. Ikke fly selve fly. For å fullføre flyfag er det 3 år og mye arbeid. Du vil IKKE kunne komme inn i militæret. Når det gjelder det sivile så er det vel egentlig bare å hoste opp pengene.

Lenke til kommentar

ja skal bare teste på forsvaret vis det går ann :) men ja vet også att det koster skjorta! men man tjener jo dette inn att, og du får VERDENS beste jobb :p og her er det eg tenker. vis eg gjeng flyfag så vil eg få bedre forståelse for selve pilot utdanninga. men hørt att dei fleste tar almenn så blir usikker.

Lenke til kommentar

Du kommer deg ikke inn i flyutdanning i militæret hvis du har gått flyfag.

 

Hvorfor skal han ikke komme inn pga gjennomført flyfag?!

 

Han mener det vel som at det ikke er garantert at han kommer inn som helikopter pilot i militæret selv om han har gått flyfag. Det er ikke noe pluss eller minus med det (kan hende at han stiller sterkere til prøver etc. Men ikke på papiret). Han må gå gjennom seleksjon som alle andre.

Lenke til kommentar

ok. beste ideen hittils! jeg går gk-elktro på vg1. også vis ikkje eg kjem inn på flyfag i vg2, så tar eg el-energi og utdanner meg til elektriker. og kan etter det velger eg og ta helikopterpilot utdannelsen i sivilt senere i livet :D men vis eg kjem inn i flyfag blir det utdanning sivilt rett etter! :p for uansett da så har eg noe og falle tilbake på! god ide?

Lenke til kommentar

ok. beste ideen hittils! jeg går gk-elktro på vg1. også vis ikkje eg kjem inn på flyfag i vg2, så tar eg el-energi og utdanner meg til elektriker. og kan etter det velger eg og ta helikopterpilot utdannelsen i sivilt senere i livet :D men vis eg kjem inn i flyfag blir det utdanning sivilt rett etter! :p for uansett da så har eg noe og falle tilbake på! god ide?

 

 

Tja, hvis du hopper over lærlinge tiden så vil du måtte ta den senere i livet, som er jævlig kjipt. Men annet en det skal det jo ikke være så dumt, bortsett fra det lille stusslige studielånet du får.

Lenke til kommentar

Er det slik at du ikke kommer inn i militæret pga dårlig syn (eller noe annet du ikke kan gjøre noe med)?

 

Hvis ikke ville jeg trent meg opp til å klare opptaket og selv om flyfag (og evt mekansik) ikke er noe vinnende argument, så vil jeg tro at dette blir sett på som mer positivt enn frisør-faget.

Lenke til kommentar

Er det slik at du ikke kommer inn i militæret pga dårlig syn (eller noe annet du ikke kan gjøre noe med)?

 

Hvis ikke ville jeg trent meg opp til å klare opptaket og selv om flyfag (og evt mekansik) ikke er noe vinnende argument, så vil jeg tro at dette blir sett på som mer positivt enn frisør-faget.

 

 

Altså, militæret idag skal det nesten ingenting før du ikke får være med. Litt problemer med ryggen, liten allergi, litt dårlig syn, en liten skade en eller anna plass i kroppen.. Når jeg var på sesjon (i år), det var mye rart de røyk ut på.

Så hvis du ikke ønsker deg i militæret, så er ikke det vanskelig å unngå for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Er det slik at du ikke kommer inn i militæret pga dårlig syn (eller noe annet du ikke kan gjøre noe med)?

 

Hvis ikke ville jeg trent meg opp til å klare opptaket og selv om flyfag (og evt mekansik) ikke er noe vinnende argument, så vil jeg tro at dette blir sett på som mer positivt enn frisør-faget.

 

 

Altså, militæret idag skal det nesten ingenting før du ikke får være med. Litt problemer med ryggen, liten allergi, litt dårlig syn, en liten skade en eller anna plass i kroppen.. Når jeg var på sesjon (i år), det var mye rart de røyk ut på.

Så hvis du ikke ønsker deg i militæret, så er ikke det vanskelig å unngå for å si det sånn.

Tja jeg prøver å unngå det men har akkurat fått min tredje innkallelse :roll:

 

Å bli helikopterpilot er ikke så lett akkurat. Er nesten helt umulig å få seg jobb som pilot og du må nesten kjenne noen for å få jobb. Jeg bruker mye(ca hver dag i perioder) helikopter i sammenheng med jobben min og jeg vil ikke vært helikopterpilot pga av risikoene det innebærer. Når du bruker helikopter hele tiden så vil du etterhvert se risikoen yrket innebærer, for å si det sånn så er det mange den dag i dag som ligger i bakken pga det.

Lenke til kommentar

Er det slik at du ikke kommer inn i militæret pga dårlig syn (eller noe annet du ikke kan gjøre noe med)?

 

Hvis ikke ville jeg trent meg opp til å klare opptaket og selv om flyfag (og evt mekansik) ikke er noe vinnende argument, så vil jeg tro at dette blir sett på som mer positivt enn frisør-faget.

 

 

Altså, militæret idag skal det nesten ingenting før du ikke får være med. Litt problemer med ryggen, liten allergi, litt dårlig syn, en liten skade en eller anna plass i kroppen.. Når jeg var på sesjon (i år), det var mye rart de røyk ut på.

Så hvis du ikke ønsker deg i militæret, så er ikke det vanskelig å unngå for å si det sånn.

Tja jeg prøver å unngå det men har akkurat fått min tredje innkallelse :roll:

 

Å bli helikopterpilot er ikke så lett akkurat. Er nesten helt umulig å få seg jobb som pilot og du må nesten kjenne noen for å få jobb. Jeg bruker mye(ca hver dag i perioder) helikopter i sammenheng med jobben min og jeg vil ikke vært helikopterpilot pga av risikoene det innebærer. Når du bruker helikopter hele tiden så vil du etterhvert se risikoen yrket innebærer, for å si det sånn så er det mange den dag i dag som ligger i bakken pga det.

 

greit! men ville da sagt at det ville være mindre kjipt og dø vis du har opplevd noe så fantastisk og har fullført det! så noen ting må man takle:P ville heller ha flydd og død av det i ung alder. en og bruke mange år på rema 1000! og heldigvis for meg så er det to her fra bygda der alle kjenner alle, som har blitt pilot.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kommer deg ikke inn i flyutdanning i militæret hvis du har gått flyfag.

 

Hvorfor skal han ikke komme inn pga gjennomført flyfag?!

 

 

Man trenger generell studiekompetanse. Dette får man ikke igjennom flyfag.

 

 

Forsvaret eller sivilt, i mine øyne er det uansett helt klart best å gå allmenn, med tung matte og fysikk. Dette kommer du til å tjene mye på under utdanningen, da det er mye matematikk i bildet under pilotutdanning! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...