Gå til innhold

Gud, men ikke religion?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett og hørt så mange uforklarlige hendelser etterhvert at jeg ikke så annet valg enn å begynne å tro. Var lenge hardnakket ateist, men følelsen av at det var noe mer med verden enn det materielle ble til slutt for sterk. Hvorfor? Ja si det. Dette skjedde relativt nylig, og det var nok et resultat av en enorm nysgjerrighet for kunnskap, spesielt "hemmelig" kunnskap. Har aldri opplevd noe overnaturlig selv, men kjenner noen som har hatt opplevelser.

 

For å være helt ærlig ser jeg på det som et vitenskapelig valg. Sannsynligheten ble rett og slett for stor. Jeg vet ikke, men jeg vet hva jeg føler.

Snakker vi da om paranormale hendelser?

Jeg har oppleved noe slikt selv, men ikke såpass sterkt av typen "frokostbordet løfter seg under Cornflakes-spising kl åtte på morgenen."

Jeg er overbevist om at man vil være i stand til å forklare slike ting vitenskapelig om 50-100 års tid, men at man da får seg en a-ha opplevelse ift de mer "åndelige" ting.

Uansett - den hvitskjeggete bestefaren som sitter på en sky og bryr seg nevneverdig om jeg respekterer min far eller mor, tror jeg er fraværende i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til stadighet siterer jeg Bill Maher;

"Religion is the bureaucracy between man and God."

 

Observasjonen er altså at religion er et menneskeskapt konsept, uten at det skyver til side tanken (evt faktumet) om at det finnes "en gud."

Stemmer. Denne setningen påstår underforstått at det eksisterer en Gud, og at religionen egentlig er noe unødvendig tull... Påstanden er rettet mot gudstroende...

En liten presisering: dette er ikke en personlig anerkjennelse av Guds eksistens, men heller en aksept for premisset om at det kan finnes en Gud.

"Om det mot formodning finnes en Gud, er religionen som ligger mellom individed og Gud et menneskeskapt, forsinkende og korrumperende mellomledd."

Det står jo ikke:

"Religion is the bureaucracy between man and a hypothetical/possible God." =P Det står at:

"Religion er byråkratiet mellom mennesket og Gud" Gud er her beskrevet som akkurat like virkelig som mennesket. :p

Ok, det er mulig hvis du isolerer setningen på den måten.

Men da har du tatt ballen og begynt å løpe i en annen retning, for jeg tar utgangspunkt i Bill Mahers opprinnelige utsagn (BM er ateist+).

Dersom han er ukjent for deg, så finner du han i YouTuber'n. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...