Sairai Skrevet 11. mars 2013 Skrevet 11. mars 2013 oppg 4 a) p=72-2x i(x)=px=(72-2x)x=72x-2x^2 b) x=-72/2(-2)=18 p(18)=72-2*18=36 c) p=72-2x 2x=-p+72 x(p)=-0,5p+36 d) ep=x'(p)p/x(p)=-0,5p/-0,5+36=p/p-72 e) p(x)=i(x)-c(x)=72x-2x^2-(-x^2+44x+130) =-x^2+28x-130 f) p'(x)=-2x+28 p'(x)=0,x=14 p''(x)=-2 overskuddet er dermed størst når det produseres og selges 14 enheter. overskuddet blir p(14)=-14^2+28*14-130=458 g) i(x)=72x-2x^2 i'(x)=72-4x c'©=-2x+44 grenseinntekter er: i'(x)=72-4x=i'(14)=72-4*14=16 grensekostnad:c'(x)=-2x+440=c'(14)=-2*14+44=16. hva synes du? Kan du forklare litt mer på oppgave d) ? Er du sikker på at det er rett besvarelse?
Jij Skrevet 11. mars 2013 Skrevet 11. mars 2013 Lurer på det samme Det er I´(x). I(x)=72x-2x^2 så den deriverte blir I´(x)=72-4x. 1
Sairai Skrevet 11. mars 2013 Skrevet 11. mars 2013 Det er I´(x). I(x)=72x-2x^2 så den deriverte blir I´(x)=72-4x. Takk for forklaringen! Har du lyst til og forklare oppgave d) også?
Offentlig folkehøyskole Skrevet 12. mars 2013 Skrevet 12. mars 2013 Er det noen som kunne tenke seg å legge ut svarene de fikk på oppgave 1 og 2? 1
Simennzz Skrevet 12. mars 2013 Skrevet 12. mars 2013 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1494463&st=40
Define Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Takk for forklaringen! Har du lyst til og forklare oppgave d) også? Hei... Blir ikke Overskuddet i 4F 66? ikke 458...
Fred190 Skrevet 9. mai 2013 Skrevet 9. mai 2013 Er dette en dårlig 1. april? De oppgavene var jo superlette! 2
TomTucker Skrevet 9. mai 2013 Skrevet 9. mai 2013 (endret) Er dette en dårlig 1. april? De oppgavene var jo superlette! Du synes ikke det er ræva sagt av deg? Graden av evner og kunnskap, innen enhvert felt, er forskjellig fra individ til individ. Tar deg ikke for være dum,tvert imot, tar deg for å være en idiot. Endret 9. mai 2013 av TomTucker 1
Fred190 Skrevet 22. mai 2013 Skrevet 22. mai 2013 Du synes ikke det er ræva sagt av deg? Graden av evner og kunnskap, innen enhvert felt, er forskjellig fra individ til individ. Tar deg ikke for være dum,tvert imot, tar deg for å være en idiot. Nå er det slik at folk har hatt dette faget igjennom et helt semester. Når man da ikke skjønner de mest elementære elementereleinnen faget. Så vil jeg kalle det idioti og ikke "forskjellig fra individ til individ"
gaffel1 Skrevet 22. mai 2013 Skrevet 22. mai 2013 Noen som vet hvor mange prosent man må ha for å få B og C?
sonija Skrevet 23. mai 2013 Skrevet 23. mai 2013 kan noen legge ut fasit til eksamen vi har hatt igår..
Hassli Skrevet 23. mai 2013 Skrevet 23. mai 2013 Ahhhh gjorde pluss minus feil og i tillegg var jeg stresset som faen... blir nok konting siden A'en ikke er i boks!! :-(
petl Skrevet 24. mai 2013 Skrevet 24. mai 2013 Sidan ingen har lagt ut fasit kan eg prøva med mine svar. Vil ikkje påberopa meg noko fasit, så påpeik feil om de kjem over noko. Trur likevel det skal vera meir eller mindre korrekt 1.a) I) -4x+8x^-3 II) -5/(2x-1)^2 III) (6x+2)/(3x^2+2x-1) 1.b) I) x1=2,5 og x2=-1 II) x1=2 og x2=-2 III) (x^2-4)/(x-3) < 0 for x<-2 og 2<x<3 (Der 3 er ein forbudt verdi) 1.c) I) x^5-4x^3+C II) 16/3 1.d) a=9 2. a) f(x)=0 når x=2 (x=-1,5 er ein forbudt verdi) f(x)<0 når -1,5<x<2 f(x)>0 når x<-1,5 og x>2 b) Den deriverte vil alltid vera positiv, f(x) veks heile tida c) Vertikal asymptote i x=-1,5 Horisontal asymptote i y=1/2 3. a) 82773,32 b) 11446,73 c) 10,338 4. a) f(x,y)=I(x)+I(y)-C(x,y) b)x=50 og y=40, som gir forteneste på 2200 c) Ny likevekt ved x=50 og y=30, ny forteneste på 2000 5. Vendepunkt i x=-1 og x=1 6. a) a-2 b) x=2
Hassli Skrevet 24. mai 2013 Skrevet 24. mai 2013 Gjorde såå mange småfeil.. På oppg 2 skrev jeg 0,5 istedet for 1,5... fikk dermed følge feil på hele oppgaven.. hvor mye trekker de? Fikk også feil på 3 b siden jeg opphøyet i feil tall (så på feil eksamenssett) og på 6 a fikk jeg a= 2.. de to siste deloppgavene i oppgave 1 gjorde jeg ikke.. Hvilken karakter vil jeg få?
Gennaro Skrevet 4. oktober 2013 Skrevet 4. oktober 2013 Noen som har startet på kontrolloppgaven vi fikk på onsdag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå