Gå til innhold

B&W DM 602 S2 - hvilken forsterker?


Anbefalte innlegg

Hei har nettopp kjøpt meg B&W DM 602 S2. (brukt med stativ og kabeler)

 

Trenger nå nå en forsterker som kan drive høytalerene.

 

Har tenkt på nad350, den koster 4000.

 

Trenger jeg en så god forsterker, eller kan jeg finne en som driver høytalerene like godt til en mindre pris.

 

Noen med erfaringer og gode råd?

 

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville styrt unna NAD, ingeniørkvaliteten på disse produktene er mildt sagt elendig... Ting løsner / sprekker opp, kontakter brekker osv. Har hatt både CD-spiller og recivere og forsterkere fra NAD, skal aldri ha det igjen...

 

Var jeg deg ville jeg sett på Harman Kardon eller Onkyo.

 

Kan vel være et generelt tips å styre unna Hi-fi klubben, sjekk ih-fi centeret istedet. :) Iallefall i drammen, mye gode folk og produkter på centeret, og mye inkompetanse og "guttunger" samlet på hi-fi klubben. B&W er bra dog.

 

Iallefall mine tanker, med bakgrunn i 7-8 års erfaring med god stereolyd :)

 

Fredrik.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt B&W 603 S2 og NAD C350 med gode resultater. Jeg oppgraderte til NAD 218THX og det er ikke tvil om at den ekstra effekten gjør at høytalerne spiller mere uanstrengt.

 

B&W 602 s2 og NAD C350 burde passe veldig godt sammen. Det er viktig å ha litt ekstra futt i forsterkeren! Og det får du med det oppsettet.

Husk, et godt stativ gjør underverker. Ikke plasser høytalerne inntil veggen i en bokhylle f.eks......

 

(Dessuten så er NAD et veldig bra produkt å selge brukt hvis du skal oppgradere senere. De går sjelden mere enn 500-1000 under nypris på f.eks qxl)

 

DrErling

Lenke til kommentar

Må bare kommentere utsagnet til Fredrik. Jeg har hatt mye NAD og aldri hatt problemer med at det var dårlig kvalitet...

 

En ting er jeg dog enig i. Det er at harman kardon burde vurderes. De har utrolig strømkraftige 2kanals forsterkere for pengene. Stilig er de også i svart pianolakk.

 

Vurder også Rotel sine billigere 2 kanals forsterkere. De spiller fletta av mye, selv om de ser trauste og kjedelige ut av og til.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Har stativ og gode kabler til høytalerene, så det er i boks.

 

Men forsterker, er nad 350 2 kanals?

 

Det er vel unødvendig å kjøpe noe annet enn 2 kanals når jeg kjører stereo..

 

(har ikke mye peiling, så bare rett på meg om jeg tar feil)

 

 

Er noen av dei anbefalte forsterkerene billigere enn nad350?

 

Ps: anlegget skal kobles til pcen om det har noe å si.

 

Fint om noen kunne anbefalt en god kabel som kan koble anlegget til pcen..

 

 

Takker igjen for tipsene!

Lenke til kommentar

Jeg ville uten å stusse ha valgt en forsterker fra Denon. Dette er også anbefalt fra Bowers & Wilkins, og Hi-fi klubben. Spiller som om de er skapt for hverandre. Høyttalerene spiller bedre om man har en stor forsterker som kan kontrollere de bedre. Som en selger sa til meg, du kan ALDRI få for stor forsterker. Og det ligger nok noe i det utsagnet. Jo større forsterker jo mer kontrollert spiller elementene.

 

NAT = Power, solid, ikke den helt store lydkvaliteten på de billigeste modellene, noe bedre på de nye dyrere modellene.

Harman Kardon = plastikk, men bra lydkvalitet

Pioneer = flatt, lite dynamisk

Sony = riskoker

Denon = dynamikk, solid, kvalitet, bra balansert lydbilde

 

Kommer ikke på flere av de folkelige jeg har spesielt kjennskap til.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Ventet nesten at det kom til å bli mange svar på denne tråden :)

 

Det er litt som Intel/AMD diskusjonen, ingen er egentlig "best", men det er mange gode!

 

DrErling: Godt mulig de har bedret seg, jeg har bare fått merket opp i halsen, og det er merkelig hvordan sånt sitter i.

 

Så noen mente HK er plastikk, den må jeg si meg uenig i, med mindre man går på mer "eksotiske" merker, ElectroCompagniet osv., så er vel HK blant de aller beste, forsterkerne og recieverne har iallefall imponert meg, selv har jeg Onkyo, som jeg er strålende fornøyd med. At Sony, Philips og Pioneer låter litt flatt og dødt kan jeg være enig i, disse merkene er ikke "Hi-Fi" for meg. :)

 

Min mening her iallefall, artig å høre hva andre synes også. Mye følelser og annet som spiller inn. Det viktigste er at man selv liker det man kjøper :)

 

Fredrik.

Lenke til kommentar
Jeg ville uten å stusse ha valgt en forsterker fra Denon. Dette er også anbefalt fra Bowers & Wilkins, og Hi-fi klubben. Spiller som om de er skapt for hverandre. Høyttalerene spiller bedre om man har en stor forsterker som kan kontrollere de bedre. Som en selger sa til meg, du kan ALDRI få for stor forsterker. Og det ligger nok noe i det utsagnet. Jo større forsterker jo mer kontrollert spiller elementene.

 

NAT = Power, solid, ikke den helt store lydkvaliteten på de billigeste modellene, noe bedre på de nye dyrere modellene.

Harman Kardon = plastikk, men bra lydkvalitet

Pioneer = flatt, lite dynamisk

Sony = riskoker

Denon = dynamikk, solid, kvalitet, bra balansert lydbilde

 

Kommer ikke på flere av de folkelige jeg har spesielt kjennskap til.

 

-Chief-

 

Når du sier at Sony er en riskoker, hva i allverden mener du da? Har hatt Sony en stund nå og det er ikke noe galt med deres produkter bare man styrer unna de aller billigste. Var hos en fyr med en Denon AVR-2803 her om dagen, den låt godt men langt dårligere enn min SONY str-db1070QS. Sony har kanskje en liten strømforsyning, men den holder til normal spilling. Min Sony og den Denonen trakk begge maksimalt i underkant av 300watt fra nettet!

Lenke til kommentar
Jeg ville uten å stusse ha valgt en forsterker fra Denon. Dette er også anbefalt fra Bowers & Wilkins, og Hi-fi klubben. Spiller som om de er skapt for hverandre. Høyttalerene spiller bedre om man har en stor forsterker som kan kontrollere de bedre. Som en selger sa til meg, du kan ALDRI få for stor forsterker. Og det ligger nok noe i det utsagnet. Jo større forsterker jo mer kontrollert spiller elementene.

 

NAT = Power, solid, ikke den helt store lydkvaliteten på de billigeste modellene, noe bedre på de nye dyrere modellene.

Harman Kardon = plastikk, men bra lydkvalitet

Pioneer = flatt, lite dynamisk

Sony = riskoker

Denon = dynamikk, solid, kvalitet, bra balansert lydbilde

 

Kommer ikke på flere av de folkelige jeg har spesielt kjennskap til.

 

-Chief-

 

Når du sier at Sony er en riskoker, hva i allverden mener du da? Har hatt Sony en stund nå og det er ikke noe galt med deres produkter bare man styrer unna de aller billigste. Var hos en fyr med en Denon AVR-2803 her om dagen, den låt godt men langt dårligere enn min SONY str-db1070QS. Sony har kanskje en liten strømforsyning, men den holder til normal spilling. Min Sony og den Denonen trakk begge maksimalt i underkant av 300watt fra nettet!

 

Må jo ikke glemme at det hjelper ikke med en Denon type svindyr forsterker om du har et par Eltax Millenium 500 høyttalere. Eller omvendt, som i dette tilfellet.

 

Sony er et allroundmerke, som spiller greit nok.

 

Tommelfingerregler:

1. Aldri kjøp forsterker fra folk som også mekker TV, kamera, mobiltelefoner o.l. For ikke å snakke om de som mekker oppvaskemaskiner.

2. Aldri kjøp høyttalere fra folk som også mekker annet Hi-Fi utstyr.

3. Kjøp CD-spiller og forsterker (o.l.) fra samme produsent, da disse er testet sammen, og vil spille bra.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Tommelfingerregler:

1. Aldri kjøp forsterker fra folk som også mekker TV, kamera, mobiltelefoner o.l. For ikke å snakke om de som mekker oppvaskemaskiner.

2. Aldri kjøp høyttalere fra folk som også mekker annet Hi-Fi utstyr.

3. Kjøp CD-spiller og forsterker (o.l.) fra samme produsent, da disse er testet sammen, og vil spille bra.

 

litt uenig med nr 3, jeg har en rotel forsterkerra-921 og en hegel cd spiller, har signal (ikke høytaler) kabler til 7000,- har sound dynamics rts5 og en tandberg radio 3031, med høytaler kabler som jeg arvet :D . dette anlegget er billig, og har en renhet og dynamisk klang som få. Ville kalt det high end i budsjett klasse, riktignok jobbet jeg på på hifi klubben ( ja vi er noen idioter, men selger kvalitet til de som betaler). men tilbake, å holde seg til et merke beytr ikke at du får best resultat... at de er testet sammen er ingen garanti det heller. blir litt opprørt over deg... man skal ta det beste fra de beste!

 

Nå har ikke du planer om et high end anlegg ser det ut som... men jeg ville anbefalt rotel for kraft, dynamikk, og kan drive det aller meste, selv om de små og få kinesiske wattene på papiret ikke tilsvarer napoleons hær, vinner den i et masseangrep som ingen andre! Litt dårlig bilde på lydbilde det her :wink:

 

jeg har noe imot HK, vet ikke, men det ser ut som plas og høres dertil ut, sony liker jeg, mer dybde i det... men som sagt... vi snakker om en forsterker til 4000... kjøp deg det du føler for, og få erfaring, så du kan ved bedre økonomi investere i en bedre og dyrere forsterker senere..

 

kople fra aux til pc med phones to jack, får vel kjøpt en billig slik på elkøp...

 

Mvh lytte hilsen andreas :woot:

 

Ps: gå gjerne rundt i butikker og be om lytte prøve, anbefalte butikker: hifi klubben, akers mic, rolfs radio, hifi center, 1001 watt osv.

Lenke til kommentar

Tommelfingerregler:

1. Aldri kjøp forsterker fra folk som også mekker TV, kamera, mobiltelefoner o.l. For ikke å snakke om de som mekker oppvaskemaskiner.

2. Aldri kjøp høyttalere fra folk som også mekker annet Hi-Fi utstyr.

3. Kjøp CD-spiller og forsterker (o.l.) fra samme produsent, da disse er testet sammen, og vil spille bra.

 

litt uenig med nr 3, jeg har en rotel forsterkerra-921 og en hegel cd spiller, har signal (ikke høytaler) kabler til 7000,- har sound dynamics rts5 og en tandberg radio 3031, med høytaler kabler som jeg arvet :D . dette anlegget er billig, og har en renhet og dynamisk klang som få. Ville kalt det high end i budsjett klasse, riktignok jobbet jeg på på hifi klubben ( ja vi er noen idioter, men selger kvalitet til de som betaler). men tilbake, å holde seg til et merke beytr ikke at du får best resultat... at de er testet sammen er ingen garanti det heller. blir litt opprørt over deg... man skal ta det beste fra de beste!

 

Nå har ikke du planer om et high end anlegg ser det ut som... men jeg ville anbefalt rotel for kraft, dynamikk, og kan drive det aller meste, selv om de små og få kinesiske wattene på papiret ikke tilsvarer napoleons hær, vinner den i et masseangrep som ingen andre! Litt dårlig bilde på lydbilde det her :wink:

 

jeg har noe imot HK, vet ikke, men det ser ut som plas og høres dertil ut, sony liker jeg, mer dybde i det... men som sagt... vi snakker om en forsterker til 4000... kjøp deg det du føler for, og få erfaring, så du kan ved bedre økonomi investere i en bedre og dyrere forsterker senere..

 

kople fra aux til pc med phones to jack, får vel kjøpt en billig slik på elkøp...

 

Mvh lytte hilsen andreas :woot:

 

Ps: gå gjerne rundt i butikker og be om lytte prøve, anbefalte butikker: hifi klubben, akers mic, rolfs radio, hifi center, 1001 watt osv.

 

For å si det sånn. Jeg kunne ikke vært mer enig med deg her. Når jeg sier kjøp fra samme produsent tenker jeg ikke på high-end. Da er det selvsagt det beste fra de beste som teller. Rotell er det bunndrag i, og de imponerer. Når det gjelder Harman Kardon, så sa også jeg at det = plastikk. Har ikke hørt for mye på HK, men det kan nok godt stemme at det også høres ut som plastikk. Jeg har selv et par Bowers & Wilkins DM602 S3 som jeg kjøpte fra Hi-Fi klubben. Kanonservice, og 90% bra selgere. En der borte jeg kjøpte de var nokså slapp og ville liksom ikke selge meg noe virket det som. Jeg gikk inn med en intensjon av å kjøpe toppmodellen til Gale, noe jeg slo fra meg når jeg hørte på de. Fikk da anbefalt av en annen selger der at jeg burde høre litt på et par Dali høyttalere, det gjorde jeg, fikk et bra prisavslag på disse. Fant også ut at hoppet til neste modell ikke var så stort, og tenkte jeg skulle høre på denne, men etter at jeg spurte hva som var det beste kjøpet jeg kunne gjøre der og da, og fikk til svar at det uten tvil ville være de DM602 S3 høyttalerene, hørte jeg på disse. De var jo i en par klasser over Dali høyttalerene, og spilte hele spekteret på egen hånd. Kunne sikkert hatt litt asistanse helt i bunnen, men det er noe du ikke hører med mindre du sammenligner med f.eks. et par DM604 S3.

 

Disse kjører jeg på en Pioneer forsterker. Grei nok den, fikk den til jul et år. Noe flat i toppen er den, men heldigvis er B&W sylskarp i toppen og dette går derfor greit. Har testet de endel på en Denon AVR-3802 og dette er en helt annen dimensjon. De spiller voksent og har et mektig og dynamisk lydbilde av de skjeldne.

 

Når det gjelder Sony, så spiller sony av de bedre riskoker merkene. Ville likevel ikke ha kjøpt en Sony forsterker selv, så billig er de ikke.

 

Synes likevel Sony har for mye dilldall på forsterkerene sine. Bass boost er jo skikkelig rack-anlegg. Det har for så vidt Pioneeren min også. Er ikke lyden bra på flat er det enten for dårlige høyttalere eller for dårlig forsterker. I de fleste tilfeller er det høyttalerene.

 

Så oppsumerer jeg meg selv:

 

Merker: Anbefaler Denon og rotell (som flere var inne på)

Butikker: Hi-Fi klubben har jeg meget bra erfaring med, og ingen dårlige. Jeg ble faktisk kjørt hjem når jeg kjøpte høyttalerene mine, og det var jo ikke dårlig (blir vel litt lang i armene av å bære over 20KG et godt stykke). Hi-Fi Centeret er også bra, men jeg liker ikke stilen de kjører, blir litt mye jatting, og de prater ofte over seg selv, og beveger seg inn på områder de ikke helt har studert nøye nok. I tillegg har de mangen overpris-merker. Høyttalere som absolutt burde kostet mindre, eller rettere sagt høyttalere som koster mye, men som ikke nødvendigvis spiller bedre enn et par høyttalere, av annet merke, til halve prisen. I Bergen, kan jeg også anbefale Bergen Musikk Handel (BMH), og Musikkmagasinet. Bergen Musikk Handel synes jeg dog ikke har de rette merkene inne, men de er jo bra alternaltiver. Bra kunskapsnivå på enkelte av de ansatte er det iallfall. Musikkmagasinet fører vel mye bra mener jeg. De har iallfall stormerker på høyttalere som Martin Logan, og Elektrokompaniet på forsterkerfronten. Og så om man virkelig skal kjøre high-end, så sitter det en gubbe i kjelleren på Klart-svar (strandgaten), han har high-end saker han. Er ikke alltid der, men det er jo bare å stikke innom. Her snakker vi veskefylte kabler med sølvledere, rørforsterkere og Dali høyttalere til taket, med bånddiskant.

 

Det viktigeste er igrunn å lete til du finner noe som spiller så du ønsker. Hi-Fi klubben vil nok være ganske behjelpelig for deg om du trenger best mulig sammenligning, ettersom du har Bowers & Wilkins, kan du nok få testet med tilsvarende høyttalere og høre på ulike forsterkere. De har vel etter hva jeg husker de fleste av de anbefalte merkene fra denne tråden.

 

.::Chief::. (ble lang denne)

Lenke til kommentar

greit, der kom det på det rene, den var lang den der :D

Da var vi ganske enige alikevel da, den bass bost funksjonen hører ingen steds hjemme :smile:

jeg har lyst til å å høre på de veskefylte sølvkablene, det var bare det at oslo og bergen er et stykke unna hverandre,, men high end er high end :D

dette kommer til å bli en kort post, er stuptrøtt... tror jeg skrur på anlegget.. da får jeg ihvertfall sove!

 

ps: dette ble offtopic, sorry: men gjør opp din egen mening om hva som er god lyd, prøv forskellige fortserkere mot dine B&W, men ikke stopp med det... be om å prøve forskjellige signalkabler om hverandre, for ikke å snakke om høytaler kabler... da dette kan gi en ganske annerledes lyd opplevelse! Dessverrre kommer denne manien til å bli veldig dyr for meg snart

:D

Lenke til kommentar

NAD C320BEE er den du vil ha på disse høytallerene, 350 er vel så bra, men den jeg nevner holder i massevis. Lyd messig en perfekt match. og bruk 1000kr mere på en god cdspiller. Her er ikke NAD noe spess, men c541 spilleren er ganske grei, om du vil ha av samme merke. Sony har nok de spillerne som er best ifra 2500-3500kr. Ellers er Camebridge A500 forsterkeren et godt valg, og da kan jeg anbefale cdspilleren dems (D500SE), som er en killer til disse høytallerene(prismessig). Husk gode kabler! Tara til 500kr mellom cdspiller og forsterker. Og Tara til 90kr metern(høytallerkabel) er bra kombo.

 

Lykke til med KJEMPE høytallere!

btw, NAD 218 har ikke noe godt å tilføye BW 603 :). Altfor grovkornete.

 

PS. Vet dette gjelder BW 602, men så en som har svart at 603+218 = knall. :)

Lenke til kommentar

Lykke til med KJEMPE høytallere!

btw, NAD 218 har ikke noe godt å tilføye BW 603 :). Altfor grovkornete.

 

PS. Vet dette gjelder BW 602, men så en som har svart at 603+218 = knall. :)

HAHA, det er det dummeste jeg har hørt. Grovkornet forsterker? Det må du forklare nøyere. NAD 218 oppererer i klasse A opptil rundt 20-30 watt og er derfor en MEGET god forsterker for høyttalere som ikke krever så høy effekt.

Lenke til kommentar

I den prisklassen ville jeg vurdert Rotel, f.eks RA-01 til ca.3700,- , eventuellt RA-02 som er en drøy tusenlapp dyrere, samme forsterker men med mulighet for bi-amping og sub-utgang.

Jeg har prøvd bl.a. Pioneer, Sony, Yamaha, Kenwood og Thule men ingen var i nærheten av Rotel forsterkeren fra 1981 som jeg ga bort i fjor da jeg endelig fikk råd til en high-end forsterker.

Det som kjennetegnet Rotel-forsterkeren var en litt mørk varm klang, bra bånndrag og et enormt perspektiv både i bredde og dybde, man kunne *se* nøyaktig hvor hvert instrument sto i rommet og lyden kom fra et sted langt bak høyttalerene.

Lenke til kommentar

Og vi sier velkommen til en ny forsterker kverulant runde i neste nummer av "HW overbelastes av kranglefanter", andre overksrifter: Amd og intel, den evigvarende krangelen sammenliknes med ati vs nvidia.

 

hvis dere forsto dette... god lyd er hvordan dere oppfatter den, ikke hvordan dere beskriver den på internett, det finnes mange ode forsterkere på markedet, jeg har mine egne personlige meninger, men skal NeverMind velge, så må han vite hva han selv liker, dvs... prøve forskjellig... slutt å si det ene er bedre enn det andre... si heller hvilke modeller, merker osv han burde ta en nærmere titt på!

 

god lyd er som vin, hver sin smak, men min smak er best :D[/b]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...