Gå til innhold

Ang. peltier


Anbefalte innlegg

jeg har aldri sett peltier og dermed aldri prøvd det, og har ingen erfaringer med det. men jeg har lest artikkelen til overklokking.no om peltier. jeg lurer enkelt og greit på om jeg har skjønt det rett.

 

jeg har en XP2500+@XP3200+. 1.85 V. Tempen på ca 50 grader. 54 (load).

 

er det slik at viss jeg skal ha peltier kjøling, kjøper jeg f.eks:

 

en sånn kjøleblokk

et slikt peltier element

og en ekstra strømforsyning

?

 

takker for all hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor et exstra tec? Det følger et tec med blokka.

 

Ja du trenger en egen strømforsyning for å drive tec'et.

 

www.komplett.no selger enermax strømforsyninger, 431watts psu'ene har en kraftig nok 12v rail.

 

hva er et tec?

 

og hvordan kobler jeg de to ledningene fra kjøleblokken?

Lenke til kommentar
tec er ett annet ord for peltier... Den kjøleblokka du har kikka på har ett 226w peltier element allerede så du trenger ikke kjøpe det ved siden av...

 

De 2 ledningene skal bare ha pluss og minus fra en strønmforsyning, og den ideele volten er 15.6.... men det går på 12V hvis du har en egen strømforsyning til det...

 

ok. men hvor kobler jeg det til på strømforsyningen?

 

jeg har et Lepont kabinett som bare har plass til en strøm forsyning. hva skal jeg gjøre med det?

Lenke til kommentar

Heisann!

 

De to ledningene som kommer ut fra den kjøleblokken er tilførsels ledningene til peltier elementet. + og - må du være nøye med her. Hvis du kobler feil, så blir varmer peltier elementet opp siden som vender ned mot CPU og kjøler ned siden som vender opp mot vannet. Den kalde siden skal selvfølgelig vende ned mot CPU. Hvis du er i tvil om dette, så kan det være lurt å få noen med peiling for å montere dette. En feil kan medføre at du taper tusner av kroner her.

 

Du får prøve den kjøleblokken før du setter den ned mot cpu, slik at du vet at det blir kaldt på den rette siden..

 

Du må ALDRI koble til spenning til et peltier element når det ikke er tilstrekkelig kjøling. Det kan skade det.

 

Siden du ikke har plass i kabinettet til en strømforsyning, så kan du lage til en ekstern strømforsyning, altså en som er plassert på utsiden av kabinettet.

 

:-)

Lenke til kommentar
Siden du ikke har plass i kabinettet til en strømforsyning, så kan du lage til en ekstern strømforsyning, altså en som er plassert på utsiden av kabinettet.

 

takker for et veldig godt svar :woot:

 

jeg har tenkt på å bygge en liten boks til å sette WaterChill radiatoren min på, og viss jeg kunne bygget en ekstra strømforsyning inni hadde det vert en god ide. men er det noen måte jeg kunne fått hatt en enkel kobling mellom peltier inne i dataen og strømforsyning, slik at jeg kunne koble de av når jeg skal transportere dataen, og sette de kjapt sammen igjen etterpå. finnes det også for vannslanger (10mm)?

 

igjen: takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
du må jo da evt. få til ett system med plugg til strøm for tec pluss en enkel måte og koble av og på radiator uten for mye søl... svt noe du må prøve å få til i bakkant av chassis

 

koblingene må komme ut av bakkanten av kabinettet ja.

 

men har jeg forstått det med peltier riktig?

jeg setter den nevnte kjøleblokken på socketen som vanlig måte, og kobler til de to strømledningene fra peltier på en egen strømforsyning?

 

men hvordan kan jeg få til at begge strømforsyingene starter samtidig?

 

funker vannet som kommer inn i kjøleblokken for å kjøle ned peltieret også skal peltieret kjøle ned cpuen igjen?

 

trenger jeg noe ekstra kjøling av peltier?

 

takker for all responsen folkens!

Lenke til kommentar

Et 226w TEC vill kunne ha en temp på ca -30 grader uten cpu tilkoblet.

Men det kommer helt ann på kjølingen av den varme siden av TEC't.

Har du dårlig radiator og blokk er det ikke sikkert du får -10grader en gang.

Men med utrolig god radiator, blokk og gir tilstrekkelig strøm kan du sikkert få det kaldere enn -30grader.

Lenke til kommentar
Et 226w TEC vill kunne ha en temp på ca -30 grader uten cpu tilkoblet.

Men det kommer helt ann på kjølingen av den varme siden av TEC't.

Har du dårlig radiator og blokk er det ikke sikkert du får -10grader en gang.

Men med utrolig god radiator, blokk og gir tilstrekkelig strøm kan du sikkert få det kaldere enn -30grader.

 

er den cpu blokken jeg nevnte over en god cpu blokk?

og er WaterChill radiatoren og en EVO 360 til sammen gode radiatorer?

Lenke til kommentar
Et 226w TEC vill kunne ha en temp på ca -30 grader uten cpu tilkoblet.

Men det kommer helt ann på kjølingen av den varme siden av TEC't.

Har du dårlig radiator og blokk er det ikke sikkert du får -10grader en gang.

Men med utrolig god radiator, blokk og gir tilstrekkelig strøm kan du sikkert få det kaldere enn -30grader.

 

er den cpu blokken jeg nevnte over en god cpu blokk?

og er WaterChill radiatoren og en EVO 360 til sammen gode radiatorer?

 

cpu blokka skal være den råeste du får tak i, og de tp radiatorene holder nok massevis. Men husk at med peltier er det lett å få kondens, jeg ville vurdert en VapoChill.. solgt waterchillen, da er du plutselig ikke så langt ifra uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...