Gå til innhold

[Løst] Hjelp til valg av vankjøling utstyr


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å sette sammen ett vannkjølingsett, etter som at jeg har litt problem med kjølingen på mine GTX580 kort, de blir litt varme.

 

oppsettet som jeg har er:

 

ASUS P8Z68-V PRO

Intel® Core™ i7-2600K

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit x2

MSI GeForce GTX 580 1536MB Twin Frozr II x2

Corsair AX 1200W PSU

Cooler Master HAF X

 

Jeg har ikke anelse om hvilke deler jeg trenger til dette oppsettet.

 

Pris burde helst ikke være så mye mere enn 5000,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du finne ut hvordan du vil ting skal se ut. Det finnes mange som bruker vannkjøling i HAF X, så det er nok av eksempler der ute.

 

Deretter må du bestemme deg for hva som er viktigst; at det er rolig, eller at det kjøler bra.

 

Så er det bare å handle i vei. Slangestørrelse betyr ingenting - hvilke koblinger du bruker betyr heller ingenting, så lenge de passer.

 

Rekkefølgen innad i systemet betyr også veldig lite, du bør heller bare montere ting slik det er logisk. Monter ting der du vil ha dem og strekk rør mellom delene.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Det er mye jobb ja, men så er det fryktelig morro også da! Er nå på min fjerde vannkjølte pc og stortrives.

 

Når du sier "hvilke deler jeg trenger", mener du spesifikke forslag på komponenter eller generisk "hva man trenger?" Hvis svaret er sistnevnte trenger du pumpe, (tank), radiator(er), vannblokk(er), slange og nipler. Evnt. kan du også gå til innkjøp av en fillport i stedet for/i tillegg til tank. Husk også at du trenger vifter til radiator(ene).

 

Ang. rekkefølge og montering kan jeg gi deg en del tips:

 

- Pumpe burde plasseres slik i systemet at den får kontinuerlig tilførsel av vann, f.eks. lavere enn tanken.

- Tank/fillport burde plasseres slik at det er enkelt å fylle og slik at luft lett kan unslippe, f.eks. høyt i systemet.

- Rekkefølge av komponenter mht. kjøleeffekt har ikke så mye å si, i og med at det blir en lukket loop vil temperaturen og flow være tilnærmet lik over hele fjøla. Prioriter heller at du får minst mulig slangestrekk.

Lenke til kommentar

Det er mye jobb ja, men så er det fryktelig morro også da! Er nå på min fjerde vannkjølte pc og stortrives.

 

Når du sier "hvilke deler jeg trenger", mener du spesifikke forslag på komponenter eller generisk "hva man trenger?" Hvis svaret er sistnevnte trenger du pumpe, (tank), radiator(er), vannblokk(er), slange og nipler. Evnt. kan du også gå til innkjøp av en fillport i stedet for/i tillegg til tank. Husk også at du trenger vifter til radiator(ene).

 

Ang. rekkefølge og montering kan jeg gi deg en del tips:

 

- Pumpe burde plasseres slik i systemet at den får kontinuerlig tilførsel av vann, f.eks. lavere enn tanken.

- Tank/fillport burde plasseres slik at det er enkelt å fylle og slik at luft lett kan unslippe, f.eks. høyt i systemet.

- Rekkefølge av komponenter mht. kjøleeffekt har ikke så mye å si, i og med at det blir en lukket loop vil temperaturen og flow være tilnærmet lik over hele fjøla. Prioriter heller at du får minst mulig slangestrekk.

 

 

tenkte på spesifikke deler som jeg da trenger. Fillport?

 

vill helst ha noe som ser bra ut og som jeg slepper å montere deler løst i kabinettet, pris ha ikke så mye å si

Lenke til kommentar

En 360 rad passer perfekt på toppen av HAF-X. Og viss du legger til en 240 rad i tillegg så skal du få gode temperaturer tror jeg. Nå er ikke jeg noen veteran i det her men. Det er ihvertfall det setup'et folk flest bruker for for å kjøle GPUx2 CPU og eventuelt ram og bridger.

 

Jeg kan laste opp noen bilder jeg har samla på, kansje dem kan hjelpe deg litt

 

 

990848.jpeg990851.jpeg990853.jpeg

Endret av mar85
Lenke til kommentar

Hva mener du med "slipper å montere deler løst inni kabinettet", er du ute etter en ferdigløsning slik som du allerede har med støtte for gpu og...? Du må nok utbrodere litt mer for at det skal være mulig å hjelpe deg :)

 

det jeg da tenkte med løst i kabinettet er for eksempel at noe står løst, ville helst ha hatt noe som for eksempel går å montere i 5,25bay hvis dette er mulig

 

En 360 rad passer perfekt på toppen av HAF-X. Og viss du legger til en 240 rad i tillegg så skal du få gode temperaturer tror jeg. Nå er ikke jeg noen veteran i det her men. Det er ihvertfall det setup'et folk flest bruker for for å kjøle GPUx2 CPU og eventuelt ram og bridger.

 

 

vet ikke hvor jeg skulle ha plass for den 240 rad, men har plass til en 120 bak i kabinettet

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dårlige erfaringer? Ja, var en del surr med dem for en stund siden ang korrosjon av blokker osv. Fikk ikke satt meg inn i det fordi det var før min tid som vannkjøler.

Trenger du virkelig plugger? Følger med til radiator og tank.

 

hmm ok så hvor vil du anbefale å handle vannkjøling...

Lenke til kommentar

Dårlige erfaringer? Ja, var en del surr med dem for en stund siden ang korrosjon av blokker osv. Fikk ikke satt meg inn i det fordi det var før min tid som vannkjøler.

Trenger du virkelig plugger? Følger med til radiator og tank.

 

hmm ok så hvor vil du anbefale å handle vannkjøling...

Jeg har nesten alle mine komponenter fra EK, de sier at problemet er løst. Men det er jo fortsatt en dårlig erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...