Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk særemne: Hjelp til valg av bøker med temaet lengsel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! For tiden er vi i gang med særemnet i VG3 Norsk. Jeg har valgt at jeg skal fordype meg i temaet lengsel. Mer spesifikt hvordan lengselen kommer i uttrykk hos enkeltpersoner. Men jeg sliter med å finne bøker som er relevante. Har dere noen anbefalinger til bøker som kan knyttes opp mot temaet?

 

Ah, det er jo mange bøker! Kanskje greit å se etter bøker som er skrevet under romantikken. Det er jo mange av bøkene som kan ha tematikk som omfatter mer enn bare lengsel, men eksempler hvor man også kan diskutere for at lengsel er tema;

 

Kjærlighet av Hanne Ørstavik, veldig fin (og kort) bok.

Victoria - Knut Hamsun

Fru Ines - Amalie Skram

Sangen om den røde rubin - Agnar Mykle

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei! For tiden er vi i gang med særemnet i VG3 Norsk. Jeg har valgt at jeg skal fordype meg i temaet lengsel. Mer spesifikt hvordan lengselen kommer i uttrykk hos enkeltpersoner. Men jeg sliter med å finne bøker som er relevante. Har dere noen anbefalinger til bøker som kan knyttes opp mot temaet?

 

Ah, det er jo mange bøker! Kanskje greit å se etter bøker som er skrevet under romantikken. Det er jo mange av bøkene som kan ha tematikk som omfatter mer enn bare lengsel, men eksempler hvor man også kan diskutere for at lengsel er tema;

 

Kjærlighet av Hanne Ørstavik, veldig fin (og kort) bok.

Victoria - Knut Hamsun

Fru Ines - Amalie Skram

Sangen om den røde rubin - Agnar Mykle

 

 

Lykke til!

Takk, takk! De ser ut til å være gode valg.

 

Nå mangler jeg bare å finne en novelle til særemnet (temaet er, som sagt, lengsel). Hvis der er noen gode forslag, ville jeg blitt superglad om jeg fikk høre dem.

Endret av Dr. Chaos
Lenke til kommentar

Hei! For tiden er vi i gang med særemnet i VG3 Norsk. Jeg har valgt at jeg skal fordype meg i temaet lengsel. Mer spesifikt hvordan lengselen kommer i uttrykk hos enkeltpersoner. Men jeg sliter med å finne bøker som er relevante. Har dere noen anbefalinger til bøker som kan knyttes opp mot temaet?

 

Ah, det er jo mange bøker! Kanskje greit å se etter bøker som er skrevet under romantikken. Det er jo mange av bøkene som kan ha tematikk som omfatter mer enn bare lengsel, men eksempler hvor man også kan diskutere for at lengsel er tema;

 

Kjærlighet av Hanne Ørstavik, veldig fin (og kort) bok.

Victoria - Knut Hamsun

Fru Ines - Amalie Skram

Sangen om den røde rubin - Agnar Mykle

 

 

Lykke til!

Takk, takk! De ser ut til å være gode valg.

 

Nå mangler jeg bare å finne en novelle til særemnet (temaet er, som sagt, lengsel). Hvis der er noen gode forslag, ville jeg blitt superglad om jeg fikk høre dem.

 

Ja, kanskje aller mest Kjærlighet, da behøver du heller ikke å forholde deg til en tykk roman. To bøker til som du kan se på er; (drama) Bygmester Solness (Henrik Ibsen) og Skammen (Bergljot Hobæk Haff), de kan muligens være fine. Hva noveller angår, er det litt vanskelig. Du kan i hvert fall se på Ballstemning (Aleksander Kielland) - lengsel tilbake til sitt gamle liv). Det må være novelle, det kan ikke være et dikt? Nå er det ikke nødvendigvis slik at lengsel er selvsagt tema i romanene/novellen ovenfor (og de tidligere nevnt), men det kan vel delvis diskuteres for at det kan være et tema (det er jo ikke nødvendigvis slik at det kun fins et fasittema). Vil du være på den sikre siden kan du jo dobbeltstjekke valget med faglærer, det er nok ikke så dumt.

Lenke til kommentar

Ein naken gut - Rune belsvik. Funker muligens hvis du skal ha litt nyere litteratur, Kommer litt an på hva slags lengsel du mener da. Den boken er i vertfall en ganske grei ungdomsbok som handler mye om å "lengte" etter livet, kjærlighet og generelt bare "noe mer". Hadde den boken, og 3 andre med teamet "Å finne sin plass i verden" kombinert med problemstillingen "Er gresset grønnere på den andre siden?" fikk 6 :innocent:

 

Edit: Den er også ganske grei å lese hvis du er litt som meg og sliter med å dra deg gjennom eldgamle tekster skrevet på gebrokkent norsk.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...