Gå til innhold

Utvide wifi med 2 D-link rutere


Butch

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 rutere som jeg har koplet sammen via nettverkskabel (kat 5) (koplet fra lan port ruter 1 til lan port ruter 2) for å utvide wifi signalene i hjemmet mitt samt å kunne tilkople flere enheter via wifi eller nettverkskabel.

 

Ruter 1 er D-link dir 655 -med ip 192.168.0.1 -står på kanal 6 (ikke automatisk søking)

Ruter 2 er D-link dir 615 -med ip 192.168.0.2 -står på automatisk søking og bruker kanal 11 -har koplet bort DHCP på ruter 2.

Felles for begge er SSID og nettverks kryptering.

 

Jeg har koplet en blu-Ray spiller og en satellitt tuner til hver sin lan port på ruter 2, og det fungerer bra.

Problemet er at ikke får kontakt via wifi til nettverket med min laptop -får en melding som sier "ukjent nettverk"

Trekker jeg ut kontakten på ruter 2 så kopler laptop'en seg opp med en gang

Hva skyldes dette?

Må jeg ha en ip på ruter 2 som ligger innenfor område som DHCP serveren på ruter 1 gir ut -altså imellom 192.168.100 og 192.168.0.199?

Har lest litt på nettet men det er mye feil ut og går , så derfor spør jeg her. Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På routeren med 192.168.1.2, så setter du opp gateway 192.168.1.1.

Ellers er det bare ipkonflikt med andre enheter som kan ødelegge.

Ville valgt fast kanal på router 2, slik at du har full kontroll. Kanal 11 er et greit valg.

 

Det burde vel funke slik du har gjort det nå. Sjekk at DHCP virkelig er avslått på #2.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

På routeren med 192.168.1.2, så setter du opp gateway 192.168.1.1.

Ellers er det bare ipkonflikt med andre enheter som kan ødelegge.

Ville valgt fast kanal på router 2, slik at du har full kontroll. Kanal 11 er et greit valg.

 

Det burde vel funke slik du har gjort det nå. Sjekk at DHCP virkelig er avslått på #2.

 

Den er avslått. Ikke noe med det å gjøre.

Ser forresten ut til at jeg fikk det til å¨funke nå -forandret ip adressen på ruter 2 fra 192.168.0.2 til 192.168.1.1. Det gjorde susen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...