Gå til innhold

Nytt Lydkort


Anbefalte innlegg

God morgen , trenger hjelp av dere til å finne nytt lydkort til pcn.

Headsette jeg har er QPAD QH-1339 Beyerdynamic, men vet ikke hvilket lydkort jeg skal ha til det for å få best effekt. Ønsker også å ha lydkort slik at jeg kan koble til høytelere på samme lydkort så jeg slipper å gå bak pcn for å koble om.

Maks Pris 1600kr

Har sett på 2 stk til nå : ASUS Xonar Essence STX & ASUS Xonar D2X

Ser også at det første jeg linket til bruker en annen prosessor en D2X, men prisforskjellen er 50 kr så da lurer jeg på hva som er mer spesielt med D2X enn med STX. Skal også koble til mikrofon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis jeg ikek husker feil har Essence en dedikert forterket utgang nettopp til hodetelefoner. D2X er mer myntet på gaming med opp til 7.1 høytalersett koblet opp.

 

Essence har derimot mer begenset tilkoblingsmuligheter direkte på kortet, men kan bruke en overgang til "vanlige" høytalterplugger hvis man ikke kan bruke optisk ut.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Xonar Essence STX/ST er mest beregnet til audiofile innen musikk, dvs best på stereo lyd. D2X er som Locklear sa, mest beregnet for gaming og souround sound. Men Deluxe modellen til Essence STX/ST har også 7.1 tilgjengelig som er like bra, men tilkoblingene kommer som et ekstra kort som man må bruke en ekstra PCI slot på.

 

Jeg har Qpad 1339 selv med Essence ST (STX = PCI-e, ST= PCI btw) og det funker fjell! Kommer ikke til å skifte lydkort på lang lang tid, men jeg setter pris på bedre lydkvalitet på musikk enn noe annet.

 

Qpad headsettet er veldig lettdrevet, så man trenger ikke et kraftig lydkort akkurat, men det kan jo være kjekt å ha et kort som drar 300Ω+ i tilfelle man kjøper et headsett av et høyere kaliber.

 

 

D2X for gaming

Essence for musikk (Deluxe støtter alt)

 

Vurderer du SoundBlaster så ta en grundig google først. Veldig mange som har problemer med statisk lyd, driver'kræsj, blue screens osv. Dem reklamerer EAX støtte osv, men googler du om hva spill det støtter, så ser du kjapt at hele greia er en vits. Er ikke mange spill som støtter det.

 

Håper det hjalp!

Lenke til kommentar

kan også nevnes at Xonar kortene emulerer en god del av EAX kallene via directsound api'et. Er definert som DirectSound3D® GX 2.5 på spesifikasjonslistene. Ikke 100% effektivt på eldre spill, men nære nok til at man ikke går glipp av mye på den fronten.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Har nettop fått meg nytt lydkort ASUS Xonar D2X, men har et lite problem med inngang kobling. Det har seg slik at jeg har lyst å ha headset og 2.1 på uten å måtte gå bak og bytte kontakt. Mener slik at jeg har for eks headset på Front out og Anlegg på Line in men hvordan lurer jeg lydkorte til å tro at Line In også er Front out ?

 

http://bildr.no/view/992934

 

(copy paste fra nFF)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei jeg fikk nettop mitt asus xonar d2x....

 

greit nok. så lurer jeg på hvordan jeg skal få koblet det til hovedkortet mitt som hadde et gammelt lydkort som røk.

 

Det viser seg at asus xonar trenger ekstra strøm fra pc'en....jeg trodde at jeg bare skulle sette den i pci-e å kjøre igang som jeg gjorde med det gamle... kan noen av dere forklare meg hvordan dere har instalert det med kabler osv?

 

Angående informasjon så bruker jeg Asus Rampage 2 extreme som hovedkort.

 

Hovedkortet har mange plasser med 3-pins strøm muligheter, de brukes til vifter osv.

når det gjelder strøminngang på lydkortet trenger det vist 4-pins eller noe, som jeg ikke finner noe sted på hovedkortet...

Lenke til kommentar

Hovedkortet har mange plasser med 3-pins strøm muligheter, de brukes til vifter osv.

når det gjelder strøminngang på lydkortet trenger det vist 4-pins eller noe, som jeg ikke finner noe sted på hovedkortet...

Det er samme pluggen fra POWERSUPPLY som du ville brukt til å gi strøm til den venerable 3,5"diskstasjonen.

Lenke til kommentar

Hovedkortet har mange plasser med 3-pins strøm muligheter, de brukes til vifter osv.

når det gjelder strøminngang på lydkortet trenger det vist 4-pins eller noe, som jeg ikke finner noe sted på hovedkortet...

Det er samme pluggen fra POWERSUPPLY som du ville brukt til å gi strøm til den venerable 3,5"diskstasjonen.

 

Det er ikke en så svær 4-pin sak, det skal være liten, 2 sec kan linke kabel..? http://bildr.no/view/1004857

 

det er ingen spots på lydkortet hvor jeg kan koble til en slik 4 pin ... http://lib.store.yahoo.net/lib/directron/4pin-power-Molex.jpg

Lenke til kommentar

Har sett på 2 stk til nå : ASUS Xonar Essence STX & ASUS Xonar D2X

 

Jeg har førstnevnte sammen med disse (BD DT-770 250Ohms). Det fungerer helt utmerket. Svært fornøyd med lyden. Har ikke brukt mikrofonmulighetene i noen stor grad. Det går helt fint å koble pc-høytalere og headsett samtidig på lydkortet. Trenger bare en splitter (koster 25-50kr på jula / clas ohlson eller på nettbutikken du handler).

Lenke til kommentar

Det er ikke en så svær 4-pin sak, det skal være liten, 2 sec kan linke kabel..? http://bildr.no/view/1004857

 

det er ingen spots på lydkortet hvor jeg kan koble til en slik 4 pin ... http://lib.store.yahoo.net/lib/directron/4pin-power-Molex.jpg

Den der er til oppkobling av lyd mot CD-rom, ikke strøm....

 

Se forskjellen her mellom vanlig 4-pin molex og 4-pin floppy connector. Du trenger å bruke den lille typen på lydkortet ditt. Det er ganske vanlig at powersupply har 1-2 av disse.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Har sett på 2 stk til nå : ASUS Xonar Essence STX & ASUS Xonar D2X

 

Jeg har førstnevnte sammen med disse (BD DT-770 250Ohms). Det fungerer helt utmerket. Svært fornøyd med lyden. Har ikke brukt mikrofonmulighetene i noen stor grad. Det går helt fint å koble pc-høytalere og headsett samtidig på lydkortet. Trenger bare en splitter (koster 25-50kr på jula / clas ohlson eller på nettbutikken du handler).

 

Vil du ikke da miste litt av effekten i lydkorte da?

Lenke til kommentar

hei, har tre pcer med windows 7. To med creative sounblaster audigy se koblet til corsair sp2200 høytalere, og en med creative soundblaster x-fi titanium koblet til corsair sp2500. Brukes til gaming og spotify. Alle tre lager grom lyd. For å unngå bloatwaren til creative, ikke innstaler cd med drivere og programmer. La pc selv finne drivere og innstaler selv det du trenger fra creative software autoupdate. Opplever ingen driverproblemer og annbefaler derfor creative lydkort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...