Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Zyxel vil ikke i bridge


Anbefalte innlegg

Hei!

Har Zyxel P-2602HWT-F3 som er et multimodem jeg vil bruke som modem-only. Det står at den er i bridgemodus, men når jeg prøver å koble Linksys E4200 på DHCP eller PPPoE får jeg ingen IP fra zyxelen. Når jeg skriver inn online-brukernavn og passord får jeg beskjed om at jeg ikke får IP fra ISP.

 

EDIT: På zyxelen lyser DSL og wifi, men ikke internett (som er korrekt når den skal være i bridge?)

Endret av lilko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du om du har pppoe eller dhcp ifra Telenor? Hvis du er usikker reset modemet, la den sette seg opp automatisk (tar 5min eller noe), gå inn i GUI og sjekk modus den står i som standard. Du bør aldri få en IP ifra en boks som er i bridge, du bør få en public IP rett på E4200 ruteren.

 

Stygg uvane med P2602HWT modemet med eldre FW (kan se hvilken versjon du har i GUI FW versjon, copy paste her hvis du gidder) er at når du bridger under network - wan så forblir DHCP aktivert, må deaktivere den også. Wifi skal ikke være aktivert i bridge, reset modemet, og bridge på nytt hvis det stemmer at den lyser (gjennomskinn fra DSL lampen?)

 

Når du skriver inn online brukernavnet inkluderer du da @online.no (må være med)? Test kabel ifra P2602HWT rett inn i PC, og opprett en DUN tilkobling derifra (PPPoE) Får du en feilmelding, evt hvilken?

Endret av Hargard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se her ja, bedre sent enn aldri :) Har fortsatt ikke fått det til å fungere.

ZyNOS Firmware Version: V3.70(ASC.9) | 07/04/2011

DSL Firmware Version: Danube_ADSL 2.1.4.6.1.2 14/12 8:37

 

Er det som står i webgui. Ifølge telenor skal jeg kunne koble meg opp på DHCP og PPPoE. Når jeg resetter modemet står den noen ganger på DHCP og noen ganger på PPPoE.. Er helt tilfeldig virker det som.

 

Har skrudd av alt mulig i zyxel (DHCP også, den skrur seg alltid av selv)

 

Her har jeg lastet opp bilde av webgui i bridge mode: http://i54.tinypic.com/28worvb.jpg

 

Prøver jeg PPPoE på Linksys får jeg melding om at "Could not get an ip adress" (eller noe lignende). Men jeg får faktisk en haug med IPer når jeg prøver DHCP, men ingen internett. Da får jeg begrenset tilgang og kan ikke pinge noen sider..

 

Når jeg skulle legge til en ny PPPoE-tilkobling fikk jeg "Tilkoblingen mislyktes med feil 651". Prøvde på 2 dataer, der den ene har aldri vært tilkoblet internett her hjemme engang. Fikk feilmeldingen på begge dataer.

Endret av lilko
Lenke til kommentar

Dette er merkelig, begynner ifra scratch, utfør til punkt og prikke.

 

Linjen har da støtte for begge protokoller, forhold deg til DHCP på E4200 ruteren. Siden du får en 'haug' med adresser koble DSL, og alle lan kabler ut av P2602HWT modemet, reset boksen ved å holde inne reset knappen til alle lampene slukker.

 

Koble opp PC med kabel når power led er stabil, gå inn på gui, velg network, wan så sett mode til bridge, viktig å sette Encapsulation til RFC 1483 (DHCP) så apply.

 

Sett i DSL kabel, vent til du har fast sync på DSL lampen før du kobler en lan kabel til E4200 ruteren, denne bør allerede stå i DHCP når dette blir gjort. Test ifra PC, omstart om nødvendig.

 

Hvis du har gjort dette steg for steg, og det fremdeles ikke funker blir jeg fortvilet, kaster inn håndkle, og serverer løsning B.

 

Sett P2602HWT modem opp i PPPoE, trykk apply, vent på conf updated nederst, velg så advanced, sett PPPoE passthrough til yes. Sett E4200 ruteren opp med PPPoE. Legg inn 'brukernavn'@online.no og passord. Connect, dette SKAL fungere. Passthrough gir ruteren public ip, P2602HWT modemet har da ingen funksjon for enheter BAK E4200 ruteren, IE bridge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...