Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc. i7-2600K Over 60 grader i bios.


Anbefalte innlegg

Satt sammen en ny gaming pc i går bestående av i7-2600K. Første oppstart måtte jeg inn i bios for å bekrefte cpu installasjon.

Bios viser 60+ og stiger et par grader mens jeg er i bios. Selv synes jeg at det er ganske så høy idle temperatur så jeg tar av kjøleren, renser den og legger på ny kjølepasta. Går inn i bios og ser at det er like varmt. Tar av kjøleren igjen og måler undersiden med et digital thermometer. Thermometeret stiger kjapt til 44 grader som er dens maks temperatur. Kan den høye temperaturen skyldes at jeg bruker en atx 4 pin kontakt i et atx 8 pin støpsel? eller er det noe galt med kjøleren som er en standard kjøler som fulgte med prosessoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

stock kjøleren til intel kan være litt vrien å feste skikkelig. Dessuten er hele festemekanismen er laget av plast, så hvis du først bommer kan du i verste fall ødelegge den. Sjekk at alle plasttappene er intakte og at du får presset alle fire ned på riktig måte.

 

La merke til at den ene plast tappen ikke vil feste seg ordentlig så jeg får kjøpe en ny kjøler i morgen. Noen tips til kjølere mens vi først er i gang? så støysvak som mulig.

Lenke til kommentar

Prøv å sjekk temperaturen etter du har kommet deg inn i Windows ;)

 

Edit: Ganske mange som har rapportert enten feilaktige temperaturer ved å sjekke i UEFI, i tillegg er CPUens powersave modus ikke aktivert før du kommer deg inn i windows..

 

bytter nok ut kjøleren før jeg gjør noe som helst. vil ikke belaste prosessoren mer en nødvendig da det er ganske sikkert at den ene tappen på kjøleren ikke sitter skikkelig samt at jeg må installere windows først for å sjekke temp der

Lenke til kommentar

Hadde glemt at jeg måtte kutte av en del på Zalman kjøleren for mange år siden så da kan jeg ikke bruke den allikevel. Kan denne temperaturen skyldes buggy bios? altså feil måling? Festet Intel kjøleren på nytt i dag og jeg prøver å legge inn windows nå. Har et Asus P8Z68 Deluxe hovedkort. Er det noen som vet hvis hovedkortet har en auto shutdown funksjon hvis temperaturen når smertegrensa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...