Gå til innhold

Ny pc til simulering og gaming (ca 10k)


Anbefalte innlegg

Ettersom pc'en nettopp har passert 4 år i alder har den begynt å skrente litt.

Jeg tenkte derfor det var på tide å investere litt i en ny en. Den skal brukes hovedsakelig

til litt tung fysikk-simulering, men er jo greit at den kan brukes til gaming også.

 

Siden jeg allerede har en liten armé med harddisker og en del greie skjermer hopper jeg over disse og sparer med det samme noen kronasjer. Lista ser foreløpig slik ut:

 

 

 

Kabinett

Fractal Design R3, 849,-

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648534

 

Skjermkort

 

ASUS Radeon HD 6950 2GB, 2.203,-

http://www.amentio.no/Radeon-HD-6950-2GB-GDDR5PCI-Express-20,DirectCU-II,-2xDVI-I,-4xDisplayPort,-810MHz-ASUS/cat-p/c/p3756829.html

 

PSU

Chieftec Nitro Series 750W, 895,-

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601840

 

CPU

 

INTEL Core i7 950/3.06G, 2.186,-

 

http://www.amentio.no/Core-i7-950-306G-8MB-QPI-DDR3-LGA1366-INTEL/cat-p/c/p2352259.html

2150,-

 

Hovedkort

 

Gigabyte GA-X58A-UD3R, 1.539,-

 

http://www.dustinhome.no/gigabyte-ga-x58a-ud3r-x58-s-1366-atx/product/5010383800?csref=Pricecompare_mediahuset_2004

 

Ram

 

Corsair Dominator DHX DDR3 1333MHz 16GB, 1.449,-

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597382

 

 

Totalt: 9021,-

 

 

Noen innvendinger? Burde jeg slenge på noe ekstra CPU-kjøling? På denne pc'en bruker jeg bare

standardvifta som kom med CPU'en. Men om jeg skal overklokke kan det kanskje være greit å ha

med litt ekstra?

 

Og en annen ting: Kommer PSU'en til å holde? eller bør jeg investere i en litt kraftigere en?

Og for den saks skyld, passer rammen til hovedkortet?

 

Jeg kan godt slenge ut en tusing til for eventuelle forbedringer her (kanskje litt mer også hvis det er snakk om ganske mye)

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anyone? Lurer i første omgang egentlig bare på om bitene passer sammen. Og så er jeg litt skeptisk til rammen, ikke peiling på ram og det fins så mye rart.

 

Vurderer også å oppgradere CPU til denne rakkern:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638963

 

 

og slenge i 8 gigabyte ram til for en total på 24.

 

Høres muligens overkill ut men spesifikasjonene er at man helst skal ha 4gb ram per kjerne.

Endret av Molecular
Lenke til kommentar

En sånn rakker er omtrent det eneste som rettferdiggjør kjøp at en sokkel 1366 PC. Plattformen er døende og en i7 2600k kjører rundt alt unntatt 6-kjernene i applikasjoner som utnytter alle kjernene. Om du kan vente på sokkel 2011, ville jeg gjort det.

 

Alternativt bør du velge annen ram. Det bør være enten 3 eller 6 moduler, og da havner du på 12 eller 24 GB. Corsair Dominator er etter mitt syn overpriset og du får like gode specs ved å velge f.eks. XMS-serien fra samme produsent. Eller noe ala dette fra Kingston:

 

https://prisguiden.no/produkt/kingston-hyperx-ddr3-1600-12gb-3x4gb-148905

 

Du kan også sjekke prisjakt.no, den er langt bedre enn prisguiden på ram (og en del annet).

 

Antar du ikke skal ha mer enn ett skjermkort, da vil du klare deg med en noe mindre PSU. Seasonic X-560 og Corsair AX 650 er blant de beste du får og koster mellom 1000 og 1100 hos Dustin.

 

http://www.dustinhome.no/500-999-watt/group/22944

Lenke til kommentar

Takker for svar! Nå er vel sannsynligheten for at jeg kommer til å oppgradere CPU'en på denne datamaskinen i dette hovedkortets levetid relativt lav. Vil sokkel 2011 gi økt ytelse eller er det bare med hensyn på eventuell oppgradering av CPU? Jeg ser release er satt til "Q4 2011", trenger egentlig helst å ha denne datamaskinen klar før desember.

 

 

Jeg regner som sagt med at om jeg går for CPU'en jeg viste over kommer jeg ikke til å oppgradere den før jeg uansett skal oppgradere hele pc'en. De seks kjernene er til simuleringen, men er som sagt ikke helt nødvendig (men vil nok hjelpe ganske mye på noen av de tyngre simuleringene).

 

Nå anbefaler du litt mindre kraft i strømforsyningene, selv om de er noe dyrere enn den jeg har valgt. Er det noen spesiell grunn til det?

Lenke til kommentar

Seasonic og Corsair (som produseres av Seasonic) har noen av de beste strømforsyningene på markedet når det kommer til støy, temperatur, ytelse og pålitelighet. Strømforsyning er gjerne også den delen av en PC man tar med seg videre, så det kan være lurt å investere i en av høy kvalitet. Selv bruker jeg Seasonics X-serie som er noe av det aller beste man kan få tak i, denne er semi-passiv - dvs. viftene starter ikke før den går over et visst nivå, og den er dermed lydløs ved idle.

 

Når det gjelder strømforsyning, bør man absolutt gå for kvalitet framfor pris/watt.

Lenke til kommentar

Til sokkel 2011, vil det også komme 6-kjerners cpu'er og den billigste av disse, vil forhåpentlig prises omtrent som i7 980. Ytelsesmessig ligger i7 2600k kanskje 10-15% over i7 9xx med samme antall kjerner. Det er grunn til å tro at det samme vil være tilfelle for sokkel 2011, der en i tillegg vil få høyere minnebåndbredde, iom at den kommer med 4 minnekanaler.

 

Jeg anbefaler mindre watt om du vet at du ikke skal ha mer enn ett skjermkort. Oppsettet ditt vil bruke ca 300W full load og under 100W idle. Moderne PSU'er har som regel høyest virkningsgrad ved 50% last, slik at en overdimensjonert PSU vil koste deg mer i drift. Det samme vil en med lavere effektivitet. @300W vil en Nitro 750W sannsynligvis bruke 15-20W mer til egenoppvarming enn de to anbefalt over.

Lenke til kommentar

Til sokkel 2011, vil det også komme 6-kjerners cpu'er og den billigste av disse, vil forhåpentlig prises omtrent som i7 980. Ytelsesmessig ligger i7 2600k kanskje 10-15% over i7 9xx med samme antall kjerner. Det er grunn til å tro at det samme vil være tilfelle for sokkel 2011, der en i tillegg vil få høyere minnebåndbredde, iom at den kommer med 4 minnekanaler.

 

Jeg anbefaler mindre watt om du vet at du ikke skal ha mer enn ett skjermkort. Oppsettet ditt vil bruke ca 300W full load og under 100W idle. Moderne PSU'er har som regel høyest virkningsgrad ved 50% last, slik at en overdimensjonert PSU vil koste deg mer i drift. Det samme vil en med lavere effektivitet. @300W vil en Nitro 750W sannsynligvis bruke 15-20W mer til egenoppvarming enn de to anbefalt over.

 

 

Om i7 2600k yter mer 'per kjerne' er vel ikke gevinsten for å investere i en i7 9xx så veldig høy lenger. Kanskje jeg like godt skal gå får 2600k.

 

Hvilket hovedkort ville du isåfall anbefalt?

Lenke til kommentar

Asus P8P67 (eller P8Z68-V) PRO er helt greie HK. Du kan da med fordel velge 1600 MHz ram som kjører på 1.5V og bestykke HK'et med 2 eller 4 moduler.

 

Edit.

Jeg har både i7 970 og i7 2600k kjørende. Klokket til 4.05 GHz respektive 4.6 GHz, yter førstnevnte vel 10% bedre.

Endret av ei57
Lenke til kommentar

Jeg har aldri kjørt noen benchmark på PC'ene, men de kverner litt for vitenskapen. Folding@home har en klient som utnytter alle kjernene og den gir en viss pekepinn på hvordan de forskjellige cpu'ene yter. Det er også en god test på om maskinen er stabil.

 

Jeg har en Corsair A70 på i7 2600k og en Noctua NH-D14 på i7 970. De gjør begge en grei jobb.

Lenke til kommentar

Okey da har jeg så langt havnet på følgende liste:

 

Hovedkort

ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX

 

CPU

INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

 

Ram

KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB) (*2, så 16 GB, vet du sa helst i 3 eller 6 moduler men jeg trenger 16 GB så ble enklest sånn, er forresten rammen grei? Så den var billigere per modul enn den du linket til)

 

Skjermkort

ASUS RADEON HD6950 2GB DCII GDDR5 (Jeg har fortsatt noen hundrelapper til overs på budskjettet og så at HD6970 bare var noen hundringser ekstra, verdt det å kjøpe det kortet isteden?)

 

PSU

CORSAIR AX 650W

 

Kabinett

COOLER MASTER FULLTOWER HAF X BLACK

 

Ekstra kjøling

CORSAIR A70

 

 

Totalt: 9.671,-

 

Noen innvendinger? De hadde kampanje på i7 2600K og den var tusenlappen billigere enn på komplett (2399,- på dustinhome) og har lyst til å bestille før kampanjen er over, hvor lenge den nå varer.

 

Er det ellers en annen strømforsyning i samme klasse å få kjøpt på dustinhome? De er tomt for den og det står de får inn om 1-3 dager. Er alltid skeptisk til slikt, for ikke å snakke om at det er relativt kjipt å sitte her med alle delene bortsett fra én når man klør i fingrene etter å skru det sammen :p

Lenke til kommentar

Ang. det med ram. Grunnen til at han sa 3 eller 6 moduler er pga 1366 bruker tre-kanals minne, mens 1155 bruker 2 kanals. Siden du har valgt 1155 så BØR du bruke 2, eller 4 brikker.

 

Når det er sagt så er det i praksis null ytelse å hente i dag med tre kanaler, så du merker ikke noe til det uansett, samtidig som 2600K kjører sirkel rundt alt av 1366 og 1156 prosessorer med veldig få unntak der 6 kjernerene kan bruke alle kjernene.

Lenke til kommentar

Kampanje meg og kampanje meg der, CDON selger samme CPU 224 kr billigere og Pixmania ligger 55 kr lavere enn CDON. HK'et er også billigere der, slik at du kan spare noen kroner på å splitte kjøpet.

 

Alternative PSU'er på Dustin kan være Seasonic X-560 og Corsair HX 750. De ligger litt under AX 650 i pris.

 

Ram ville jeg sjekket i prisjakt.no. Der kan du søke på 2x4 eller 4x4 GB, 1600 Mhz. Velg ett sett uten høye kjølefinner og som kjører på 1.5V. Det er lettere å finne der, enn å lete rundt på Dustin.

Lenke til kommentar

Oi, det har du jammen rett i. Hvorfor koster den 3500 på komplett? Må være jeg som misforstår noe.

 

Fant med det samme ut at jeg skal heller gå for GTX 580 som skjermkort, regner med dette ikke skal være noe problem med dette oppsettet ellers?

 

Forresten noen spesiell grunn til at du anbefaler lave kjølefinner? Og hva er signifikansen med å ha 1.5V istedenfor f.eks 1.65?

 

Sliter litt med å finne ram som tilfredstiller begge kravene. Fant én som stort sett var utsolgt.

 

Edit: glem det, fant endel på 2x4 istedenfor 4x4 -_-

Endret av Molecular
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...