Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk - Friksjon.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er jo veldig sikker på at jeg skal bruke (v-v0) også noe videre, men vet ikke helt hva..

 

Friksjonen R = Nµ

 

Altså normalkraften*konstanten

 

Du kan finne normalkraften fra underlaget på boksen da du har oppgitt massen.

Men ved å ta normalkraften * 0,25. Får jeg da hvor langt den sklir?

Endret av SniKaZ
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at Nµ gir friksjonskraften mot bevegelsesretningen. Du kan da finne akselerasjonen til klossen ved F=ma, da i dette tilfellet F=R.

Okei, men normalkraften er 9.81 da eller må jeg regne meg frem til noe her?

 

EDIT: Glem det, masse * 9.81 funker vell bedre ;)

 

Takk for hjelpen :)

Endret av SniKaZ
Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener å huske at Nµ gir friksjonskraften mot bevegelsesretningen. Du kan da finne akselerasjonen til klossen ved F=ma, da i dette tilfellet F=R.

Okei, men normalkraften er 9.81 da eller må jeg regne meg frem til noe her?

 

Tyngdeakselerasjonen er G = mg.

 

Dersom klossen ikke beveger seg i y-retningene (opp og ned) må normalkraften N være like stor men motsatt rettet tyngdeakselerasjonen G.

 

N er da -G og kan være positiv eller negativ avhengig av hva du har valgt som positiv retning i y-dimensjonen.

 

Men uansett: N = -G = -mg

 

 

 

 

 

Men ved å ta normalkraft * konstanten får jeg jo hvor mange sekunder det tar før den stopper, ikke distanse. hmm.

 

Normalkraft*konstant gir deg Friksjonskraften R. Denne har retning mot bevegelsesretningen.

 

Da dette er den eneste kraften på klossen (om en ser bort fra luftmotstand), kan du finne akselerasjonen fordi du har oppgitt F og m (F=ma)

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Jeg tror du burde sette deg litt mer inn i hva forholdet mellom kraft, akselerasjon og fart er. Du husker at sumF=ma. hvor sumF er summen av kreftene i en retning, m er massen og a er akselerasjonen.

 

Du vet at akselerasjon er endring av fart per sekund. Så lenge du har en kraft så vil du ha en akselerasjon som endrer hastigheten som endrer posisjonen til objektet ditt.

 

Det du må gjøre er å tegne et fridiagram. Lese i boka og prøve å forstå hva dette vil si. Så bruker du noen bevegelseslikninger.

 

Hint: Du har en kraft som påvirker objektet i hastighetsretningen, dvs F=ma. Da har du akselerasjonen i motsatt retning av hastigheten.

Lenke til kommentar

Jeg har regnet litt nå, men får det ikke til å stemme. Jeg tar først og finner ut N som da er 2,4525. Deretter finner jeg ut R som er uN som da blir 0,613125.

 

Siden R=F så setter jeg dette inn i newtons andre lov for å finne akslerasjon:

F-umg
------
 M
Som da blir:
(0,613125-0,25*0.25*9.81)
-------------------------
          0.25

Regner dette ut og svaret blir 0!! Altså, akslerasjonen kan jo ikke bli 0.

 

Kan jeg ikke bruke denne utregningen på denne type friksjon oppgave?

Endret av SniKaZ
Lenke til kommentar

Du er på riktig vei. Du har bare en kraft F=R=uN, som du ser i frilegeme diagrammet som er friksjonen som er i motsatt reting av hastigheten. Summen av kreftene er da bare friksjonen. Husk N=mg.

 

Du kommer til å legge merke til at massen forsvinner fra utrykket hvis du gjør det riktig.

 

EDIT: For å være litt mer konsis. Du har tre krefter, normal kraften , tyngdegraften og friksjonen. For et legeme med konstant fart eller i ro er summen av kreftene lik null. Ettersom legeme ikke beveger seg oppover eller nedover betyr det at den i y retning, hvis vi definerer det slik, gjør at summen av kreftene i y retning er normal kraften plus tyngdekraften. Mao SumF=mg-N=0 (minustegnet kommer fra retningen). mg=N. Vi er interessert i x retning som er retningen objektet beveger seg. Det burde være åpenbart nå hvorfor du tegner frilegemediagram.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Tror faktisk jeg har skjønt det nå.

 

For siden sumF = ma og R = u(-gm)

 

sumF = R som vil si at ma = u(-gm) og her kan jeg da altså stryke massene som gir meg a=u(-g) og der har jeg akslerasjonen?

 

Også videre tar jeg V-V0/a og finner ut sekunder? også regner ut meter av det igjen etterpå?

 

EDIT: Glem det siste. Er vell like så greit å bruke 2as=V2-V20

 

Da får jeg jo distansen med en gang :)

Endret av SniKaZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...