Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av HD. Hybrid vs standar HD


The_Saint

Anbefalte innlegg

Har en HP G7000 som har vert igjennom noen oppgraderinger. Nå er det Hd som står for tur. :new_woot:

Trenger mere lagrings plass. Har kun en ledig plass for HD i maskinen. Siden DVD-rom har IDE grense snitt. Ekstern løsning er ikke aktuellt. Hadde jo vert tøfft med en SSD. Men de gir for lite plass for pengene. Bruker maskinen min primært til arbeid med motor diagnose. Ser også en del på film med den når jeg er ute å reiser. Spiller noen gamle spill på den og surfer litt. Så nå står valget mellom:

 

SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID 2,5" 500GB 7200RPM S-ATA/300

http://www.dustinhome.no/seagate-momentus-xt-hybrid-25-500gb-7200rpm-s-ata-300/product/5010456523

 

SAMSUNG SPINPOINT M8 2.5" 1TB 5400RPM SATA/300 8MB

http://www.dustinhome.no/samsung-spinpoint-m8-25-1tb-5400rpm-sata-300-8mb/product/5010603709

 

Sliter med valgets kvaler... :hmm:

Disken fra Samsung er såpass ny at jeg regner med at ingen her har noen erfaring med denne. Kommer på markedet denne måneden. Men den har fått gode omtaler. Hadde jo vert morro med 1Tb i laptop. Men samtidig så hadde det vert morro med Hybrid om disse virkelig fungerer som de skal.

Vet at Seagate hadde en del barne sykdommer med hybrid diskene sine. Noen her som vet om disse er løst? Noen som vet hva denne disken får i Windows opplevelsesindeks? Noen her som har prøvd hybrid disk over noe tid? Setter pris på alle innspill. Er i tvil om jeg skal gå for ytelse eller lagrings plass. Gir hybrid løsning noen egentlig ytelses økning?

 

Pc specs pr dags dato:

HP G7000

CPU - T8300

GPU - Intel 965 Express

Skjerm oppløsning - 1680x1050

3 Gb 667Mhz RAM

160 Gb Seagate ST9160821AS

Windows 7 Ultimate 32bit.

 

Takk for alle inspill.

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du om samme type maskin som du har, ble levert med 3G kort?

 

Om den ble levert med 3G kort, så ville du hatt mulighet til å dytte inn SSD inn i mini-PCIe sporet. En slik 80 GB SSD koster ca. kr 1.200.

 

Sjekket høyden på de to diskene du spør om, og de vil begge passe inn. Dette for at noen av slike ukonvensjoneller disker er høyere enn 9,5 mm.

 

Det du spør om er ytelse kontra lagringsplass. Det er det kun du som kan svare på det spørsmålet og det er derfor ingen har svart deg. Du vet jo allerede at det har vært endel problemer med hybrid disker, så valget er kun ditt :)

Kan legge til at en 7200 disk vil bli varmere enn 5400 disk, samt at det i noen tilfeller faktisk er at en 5400 disk kan yte vel så godt som de dårligste 7200 diskene. Jeg har ikke svaret i dette tilfelle. Altså hvor kjapp denne 5400 disken på 1 TB er.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Du finner IDE til SATA adapter som du kan sette inn istedenfor cd drevet.

Da setter du en SSD i maskinen,feks Crucial m4 2.5" og en surredisk i cdrom adapteren..

 

Pata IDE to SATA 12.7mm ,den finnes og 9,5mm tykkelse,også med andre IDE tilkoblinger,bare passe på at du finner rett til din maskin..

 

http://www.ebay.com/itm/150622481704?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Endret av taz
Lenke til kommentar

Vet du om samme type maskin som du har, ble levert med 3G kort?

 

Om den ble levert med 3G kort, så ville du hatt mulighet til å dytte inn SSD inn i mini-PCIe sporet. En slik 80 GB SSD koster ca. kr 1.200.

 

Sjekket høyden på de to diskene du spør om, og de vil begge passe inn. Dette for at noen av slike ukonvensjoneller disker er høyere enn 9,5 mm.

 

Det du spør om er ytelse kontra lagringsplass. Det er det kun du som kan svare på det spørsmålet og det er derfor ingen har svart deg. Du vet jo allerede at det har vært endel problemer med hybrid disker, så valget er kun ditt :)

Kan legge til at en 7200 disk vil bli varmere enn 5400 disk, samt at det i noen tilfeller faktisk er at en 5400 disk kan yte vel så godt som de dårligste 7200 diskene. Jeg har ikke svaret i dette tilfelle. Altså hvor kjapp denne 5400 disken på 1 TB er.

Hei og takk for svar! :thumbup: Tenkte litt på denne løsningen du nevner med å bruke mini-PCIe. Men har bare ett PCIe spor i maskinen. Siden jeg bruker trådløst nett mye i forbindelse med jobb så kan jeg ikke være foruten dette intigrert i maskinen. Maskinen har ikke express card slot. USB løsning for nettverk vil ikke være egnet. Kan av sikkerhets hensyn ikke ha ting som stikker unødvendig ut av maskinen.

 

Har også sjekket at de fysisk passer. Kan også bruke 12,5 HD i pc`n min ved å fjerne en liten skumgummi bit på lokket.

 

Så ja. Det jeg i bunn å grunn spørr om er ytelses forskjellen. Vet at Samsung disken skal yte svært godt til å være en 1Tb disk fordi den kun har to plater. (Vanligvis så har 1Tb disker for laptop 3 plater.) I henhold til tester så skal den faktisk yte bedre enn mange 7200rpm disker som du påpeker. Lite varme er jo bare ett pluss!

 

Men nå er jo ikke Hybrid disken til Seagate noen vanlig disk heller. Så rent teoretisk så burde jo den være ganske mye raskere. Spørsmålet er vel bare om det fungerer i praksis? Derfor jeg gjerne vil høre i fra noen som har brukt denne disken over noe tid. Har hørt rykter om at Seagate har løst problemene med disken. Men ikke fått dette bekreftet. Hadde også vert svært interessant om noen har noen reelle ytelses målinger av denne disken. Så jeg hadde hatt noe å sammenligne med.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Om du ser på løsningen til taz, så kan du både ha vanlig snurredisk og SSD i maskinen. Tror jeg hadde tittet litt på det, og kanskje lagt inn 1 TB disken.

 

Om den terrebyte disken yter så godt som du sier du har lest, så tror jeg at jeg hadde satset på den, i tilfelle løsningen til taz ikke fungerer, men kanskje også da.

Det er sikkert mye igjen av maskinen din. Sitter her med en 3-4 gammel maskin med XP Pro, og den fungerer helt utmerket med 7200 disk. Har dog et råskinn av en bærbar til spill og annet.

Lenke til kommentar

Om du ser på løsningen til taz, så kan du både ha vanlig snurredisk og SSD i maskinen. Tror jeg hadde tittet litt på det, og kanskje lagt inn 1 TB disken.

 

Om den terrebyte disken yter så godt som du sier du har lest, så tror jeg at jeg hadde satset på den, i tilfelle løsningen til taz ikke fungerer, men kanskje også da.

Det er sikkert mye igjen av maskinen din. Sitter her med en 3-4 gammel maskin med XP Pro, og den fungerer helt utmerket med 7200 disk. Har dog et råskinn av en bærbar til spill og annet.

Ja likte den løsningen Taz foreslo. :dribble:

Så har nå bestemt meg for å bestille terra disken til Samsung. Så kan jeg teste ut disken litt. Er jeg fornøyd så kan jeg beholde den som system disk. Om jeg ikke er fornøyd så bestiller jeg en overgang + en SSD. :thumbup:

Så nå til min store skuffelse at Dustin desverre har utsatt på lager datoen på disken til 06.10. Dårlig gjort. :(

Kanskje jeg må handle på Komplett. :whistle:

Takker for alle innspill!

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Du finner IDE til SATA adapter som du kan sette inn istedenfor cd drevet.

Da setter du en SSD i maskinen,feks Crucial m4 2.5" og en surredisk i cdrom adapteren..

 

Pata IDE to SATA 12.7mm ,den finnes og 9,5mm tykkelse,også med andre IDE tilkoblinger,bare passe på at du finner rett til din maskin..

 

http://www.ebay.com/itm/150622481704?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Likte denne ideen Taz! Bestiller 1Tb disken. Er jeg ikke fornøyd med hastigheten så bestiller jeg overgang + SSD. Takker og bukker!

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...