Gå til innhold

Arbeidshest uten store flaskehalser?


Anbefalte innlegg

Ønsker meg en ny arbeidshest, men vil nødig betale masse for et systemet med fullt av flaskehalser. Trenger derfor litt hjelp til å velge komponenter som passer godt sammen.

 

Hovedkort:

Ubestemt - Hovedkortet jeg skal kjøre må takle to skjermkort og lydkort. Jeg er ikke gamer, men skjermkortene skal brukes for 4 skjermer. Det viktigste er at hovedkortet har (gammel) PCI og støtter SATA III, fordi jeg skal koble til mitt eksisterende lydkort, Xonar Essence ST, og kjøre SSD i raid (speilet).

 

CPU:

Intel® Core™ i7-2600K Processor - Ser at denne får knallgode omtaler, pris tatt i betraktning, og planen er å klokke den sammen med min eksisterende Corsair H70 vannkjøler.

 

SSD:

2 x Corsair SSD 120 GB Force GT i raid (speilet) - Disse vil bli brukt til OS og programmer, mens større og tregere mekaniske disker vil fungere som lagring.

 

RAM:

Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB - disse får også knallgode anmeldelser, så jeg vil anta at det ikke finnes noe bedre i denne prisklassen?

 

Så kom gjerne med alternativer til hovedkort, eller andre innvendinger mot komponentene jeg har valgt. Jeg har ingen skrupler med å handle hovedkort fra utlandet, dersom et passende ikke finnes på det norske markedet. Hvis det virkelig blir et problem å finne hovedkort med PCI-port, så er det mulig å kjøpe samme lydkort med PCI x1, men kjedelig å selge eksisterende kort med tap, for å kjøpe ekvivalent produkt nytt.

Endret av Daddlemannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 ram-brikker fungerer dårlig i oppsett som bruker dual-channel minnekontroller. Båndbredden blir i prinsippet halvert.

 

Asus P8Z68-V PRO (eller noen av de andre i serien) hovedkortene har det du trenger. Jeg er storfornøyd med mitt ihvertfall.

Morsomt at du nevner, Asus P8Z68-V PRO, for det var faktisk en kandidat jeg skrev opp i mitt første innlegg, men så fjernet igjen for å forhøre meg om bedre alternativer.

 

For det første har kortet både lyd- og grafikkontroller, og dette er jo unødvendig, siden jeg skal kjøre egne kort til dette.

 

Videre er jeg usikker på om rambrikkene jeg ønsker er støttet av dette hovedkortet, eller om problemet med dual-channel minnekontroller vil gjøre seg gjeldende?

 

Hvilke rambrikker vil du, eller andre, i tilfellet anbefale til dette kortet?

Lenke til kommentar

Innebygd lyd og grafikkchip kommer du ikke utenom hvis du velger SandyBridge. Grafikkchipen sitter uansett i CPU. Forøvrig finner du nok heller ikke noe hovedkort av nyere dato uten internt lydkort. Ingen av delene har dog noen negativ betydning for deg.

 

Det er heller ingen vits i å kjøpe grisedyre 2000Mhz RAM-brikker da du ikke vil merke noen forskjell på slike kontra billige 1600Mhz-brikker. Slike eller slike er stabile og populære brikker til en hyggelig pris. Sistnevnte finnes også i utgave uten pinnsvinsyndrom/kjøleribber.

Lenke til kommentar

Innebygd lyd og grafikkchip kommer du ikke utenom hvis du velger SandyBridge. Grafikkchipen sitter uansett i CPU. Forøvrig finner du nok heller ikke noe hovedkort av nyere dato uten internt lydkort. Ingen av delene har dog noen negativ betydning for deg.

 

Det er heller ingen vits i å kjøpe grisedyre 2000Mhz RAM-brikker da du ikke vil merke noen forskjell på slike kontra billige 1600Mhz-brikker. Slike eller slike er stabile og populære brikker til en hyggelig pris. Sistnevnte finnes også i utgave uten pinnsvinsyndrom/kjøleribber.

 

Så ytelsen vil ikke være 25 % bedre ([2000-1600]/1600 = 400/1600 = 0,25)? Jeg ser jo at prisen kanskje er for høy til bare å forsvare en ekstra ytelse på 25 %.

 

At grafikkchip sitter i Sandybridge CPU er veldig nytt for meg. Da går det vel ann å kjøpe noe annet med like bra ytelse som Sandybridge til en hyggeligere pris? Hva er i tilfellet dette? Det virker som om prosessoren jeg har valgt er den mest populære, hvorfor det, når de fleste som kjøper en så kraftig prosessor mest sannsynlig er gamere og derfor kjører dedikerte skjermkort.

 

Ok, tenkte at jeg skulle slippe å betale for integrerte lyd- og skjermkort, og heller få et hovedkort som hadde lagt pengene i andre ting. Masseproduksjon fører vel til at dette ikke er rare tapet.

 

Hvis du likevel vil ha 2000MHz RAM så finnes de til en rimelig penge her http://www.komplett....aspx?sku=617274 og ennå rimeligere her http://www.dustinhom...duct/5010545862 og selv om de beskrives som kun for INTEL I7 8X, så er det samme brikkene, jfr. denne siden hos Corsair: http://www.corsair.c...3m2a2000c9.html

 

Ok, takk for informasjon. Skal ta stilling til disse tingene etterhvert. Om ytelsen er 25 % høyere på 2000 brikkene kontra 1600, mens prisen er det mangedobbelte, så blir det nok til at jeg kjøper 1600 og venter på at prisen på 2000 faller inntil jeg kjøper dem.

Lenke til kommentar

Du får ingen sandy bridge CPU uten integrert grafikk. Det kommer en ny variant av ekstrem prosessoren til intel om ikke altfor lenge basert på Sandy Bridge arkitekturen uten integrert grafikk, men denne skyter etter et helt annet segment og vil ha en langt høyere pris også.

 

Ytelsesmessig er det pr dags dato ingenting som måler seg med sandy bridge. Eneste kandidaten som snart kommer på markedet er Buldozer fra AMD, men ytelsesmessig har ingenting blitt bevist at denne kommer til å hamle opp med Sandy Bridge. Prisen blir dog mest sannsynlig litt hyggeligere.

 

Det er diverse seriøse tester rundt på nettet hvor de sjekker ytelsesforbedring med raskere ram på sandy bridge platformen. Når det ikke er snakk om mer enn 5% ytelse basert på ram-hastigheten er konklusjonen at det er 1600 (evt 1866 hvis du finner den til samme pris) som er "sweet spot" med tanke på ytelse pr. krone.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Takk for alle råd så langt, det jeg kan konkludere med nå, er at dette oppsettet vil fungere veldig bra mhp ytelse/pris?

 

HK: ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 ~1350

CPU: Intel® Core™ i7-2600K Processor ~2400 kr

Ram: 2 x Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 ~1000 kr

SSD: 2 x Corsair SSD 120 GB Force GT ~3600

 

Til sammen, etter litt prisundersøkelser, kanskje rundt 7500-8000 kroner. Dette er vel nesten maks av hva man kan forvente i denne prisklassen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...