Gå til innhold

[Løst] Får ikke startet GNOME i CentOS 6


vebbiii

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig installert CentOS 6 på hjemmeservern min. Da valgte jeg webserver i stedet for desktop som jeg heller burde hatt, og installerte GNOME i bash(yum groupinstall GNOME Desktop Environment), som gikk fint. Problemet mitt nå er at jeg ikke får startet GNOME, ved startx eller gdm. Jeg har selvfølgelig kjørt yum update.

 

Ved startx får jeg beskjed om "no screens found", selv om GNOME er installert.

 

Ved gdm får jeg gdm-binary[3897]: WARNING: GdmDisplay: Display lasted 0.02 seconds.

 

For øvrig trenger jeg ikke nødvendigvis GNOME på servern dersom jeg kan bruke virituelt remote desktop på laptopen(fedora 15), om det er mulig?

Endret av vebbiii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som om du kanskje mangler driver-pakker til x.org. Aner ikke hva de heter i CentOS.

 

red.: basert på gjetting. Sjekk /var/log/Xorg.0.log. Søk etter EE (error) og WW (warning), så vil du få et bedre hint om hva som er galt. No screens found er uansett en X11-feil, ikke Gnome. I et server-OS som CentOS er det ikke nødvendigvis lagt opp til at du skal måtte ha X.org satt opp skikkelig for at Gnome skal være fullstendig installert -- Gnome kan kjøres på en annen desktop. Bruk heller Ubuntu om du ikke vet hva du driver med.

Endret av Cretinous Git
Lenke til kommentar

Ser ut som om du kanskje mangler driver-pakker til x.org. Aner ikke hva de heter i CentOS.

 

red.: basert på gjetting. Sjekk /var/log/Xorg.0.log. Søk etter EE (error) og WW (warning), så vil du få et bedre hint om hva som er galt. No screens found er uansett en X11-feil, ikke Gnome. I et server-OS som CentOS er det ikke nødvendigvis lagt opp til at du skal måtte ha X.org satt opp skikkelig for at Gnome skal være fullstendig installert -- Gnome kan kjøres på en annen desktop. Bruk heller Ubuntu om du ikke vet hva du driver med.

 

Du har rett :) Jeg manglet x.org. Jeg brukte feil install tydeligvis. I stedet for

 

- yum groupinstall GNOME Desktop Environment

 

skulle jeg hatt

 

- yum groupinstall "X Window System" "GNOME Desktop Environment"

 

og da fulgte x.org driverene med.

 

Jeg har rimelig god kjennskap til linux, og har brukt ubuntu, mint og bruker nå fedora, så CentOS på serveren passer ypperlig :)

 

Men et annet spørsmål. Må jeg ha GNOME installert på serveren for å få tilgang til GUI via remote desktop?

Endret av vebbiii
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg forstår spørsmålet. Du må selvfølgelig ha de programmene du ønsker å kjøre på serveren på den. På den annen side ser jeg ikke helt hva du skal med Gnome på en server, med mindre det er en applikasjonsserver for X-terminaler.

 

Edit: nvm..

Endret av vebbiii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...