Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel eller bensin?


smurfine

Anbefalte innlegg

Hva er fordelene/ulempene med bensin vs diesel? Det virker på meg som om bilene ikke er billigere selvom de har bensinmotor og bensin er jo som kjent dyrere enn diesel. Virker jo som diesel er mest økonomisk iallefall.

Men hva er dette partikkelfilteret? Må det byttes ofte? Og er dette noe som dekkes av garanti (innenfor 5 år)? Er ikke dette også fryktelig dyrt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En dieselmotor er ofte sterkere enn en vanlig (liten) bensinmotor. Problemet er at de fleste bruker bilen sin til by- og småkjøring. Dieselbiler, som i de fleste tilfeller har turbo, ender opp med masse sot i systemet, og dette kan til slutt ende med defekte deler som koster mye.

 

I tillegg har man deler på en dieselbil som er dyre i forhold til en naturlig aspirert bensinmotor. Glødeplugger, dieselpumpe, turbo, partikkelfilter.

 

Så om du må bytte noe av dette, har vinninga gått opp i spinninga mtp. det man sparer på drivstoff.

 

Men det skal også nevnes at en dieselbil gjerne virker mer fornuftig i en hverdagssituasjon. Man har motorkraft der man trenger den.

 

Man kan selvfølgelig få like store, om ikke større utgifter med en bensinbil, men jeg ser gjerne på en bensinmotor som det sikreste valget.

Lenke til kommentar

Diesel har vel bortimot lik moment fra helt lavt turtall til topps på turtelleren.

 

Ellers får man flere kjørte metre på en dråpe diesel, dermed blir den billigere selv med lik pris.

 

Ulempe er tradisjonellt om du går tom for drivstoff så er den helsike jobb med lufting. Er muligens blitt automatisert nå.

Lenke til kommentar

Hvordan er ditt kjøremønster? Med mindre du kjører fra dør til dør, så er ikke partikkelfilteret noe å bry seg om, du merker ikke at det er der. Skulle det skje noe er det i verste fall slik at du må kjøre en liten tur for å rense det.

 

Somoftest er det nok brukerfeil når partikkelfilteret sliter. Det er mye tomgangskjøring, og mye daukjøring. Få opp turtallet, og ikke la motoren stå på tomgang for mye, så er ikke det noe problem. Selv om en dieselmotor teknisk sett kan dra seg fram på 1100rpm er det skjeldent spesielt bra for den f.eks. Det eneste man oppnår med daukjøring på lavt turtall er å ødelegge partikkelfilteret og svinghjulet (DMF, DYRT!!!), ganske enkelt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Dersom man har mye småkjøring, er bensin det beste valget. Diesel bråker mye mer når den er kald (går som en gammel traktor), motoren blir ikke varm før etter lang tids kjøring, og mange jeg kjenner har hatt problemer med dieselpartikkelfilteret. Den har også et relativt kort turtallsområde den drar godt i, kanskje fra 1500-3500. Bensinturbo har tilsvarende 1500-6000+.

 

Jeg har kjørt min første bil med turbodiesel i snart 3 år nå, etter mange bensinbiler, og fikk i går min nye bil med bensinturbo og 6-trinns manuell, den er praktisk talt lydløs. Kan si med sikkerhet at det aldri blir diesel på meg igjen. Greit nok at bensin (akkurat nå) koster litt mer enn diesel, og at den bruker litt mer, men det er absolutt verdt det. Synes jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må vel si at den traktorlyden irriterer meg når jeg fyrer i gang min 2011-modell dieselmotor.. spesielt når man fyrer den sent på kvelden. Det har blitt betydelig bedre, men den største forbedringen ligger på varm motor, eller halvvarm. Merker forsåvidt at den jeg har nå er litt bedre på støynivå siden den forrige hadde vanlig svinghjul, mens den nye har DMF.

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å bytte tilbake til bensin, primært pga penger, men også fordi jeg liker kombinasjonen min med diesel og dobbelclutch (dette er en god kombinasjon på bruktmarkedet). Må vel over på VAG om jeg ønsker kombinasjonen dobbelclutch og bensin, og det vil jeg ikke. Med automatgir som girer såpass raskt som en dobbeltclutch har det ikke så mye å si at motoren har kort turtallsområde.

 

Det skal sies at forrige bil med diesel og manuell irriterte livet av meg med at jeg hele tiden ble sittende og røre i girkassen selv på de minste forskjeller i hastighet. Forbikjøring ble f.eks gire ned to hakk, bånn gass, følge med turtall, gire, bånngass, følge med turtall, gire, bånngass. Mens tidligere med bensin har det alltid vært gire ned til andregir, og bånngass, og ikke stort mer.

 

Det lukter dessuten buss bak, selv på helt varm motor..

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Hvordan er ditt kjøremønster? Med mindre du kjører fra dør til dør, så er ikke partikkelfilteret noe å bry seg om, du merker ikke at det er der. Skulle det skje noe er det i verste fall slik at du må kjøre en liten tur for å rense det.

 

Somoftest er det nok brukerfeil når partikkelfilteret sliter. Det er mye tomgangskjøring, og mye daukjøring. Få opp turtallet, og ikke la motoren stå på tomgang for mye, så er ikke det noe problem. Selv om en dieselmotor teknisk sett kan dra seg fram på 1100rpm er det skjeldent spesielt bra for den f.eks. Det eneste man oppnår med daukjøring på lavt turtall er å ødelegge partikkelfilteret og svinghjulet (DMF, DYRT!!!), ganske enkelt.

 

Kjører til og fra jobb i 50-60 sone 20 min hver vei hver dag. Utover det blir det noen småturer til byen/butikken og et par ganger i året langtur.

Lenke til kommentar

Hvordan er ditt kjøremønster? Med mindre du kjører fra dør til dør, så er ikke partikkelfilteret noe å bry seg om, du merker ikke at det er der. Skulle det skje noe er det i verste fall slik at du må kjøre en liten tur for å rense det.

 

Somoftest er det nok brukerfeil når partikkelfilteret sliter. Det er mye tomgangskjøring, og mye daukjøring. Få opp turtallet, og ikke la motoren stå på tomgang for mye, så er ikke det noe problem. Selv om en dieselmotor teknisk sett kan dra seg fram på 1100rpm er det skjeldent spesielt bra for den f.eks. Det eneste man oppnår med daukjøring på lavt turtall er å ødelegge partikkelfilteret og svinghjulet (DMF, DYRT!!!), ganske enkelt.

Så utifra det du sier så er det bra og ha litt høyt turtall? altså sånn mellom 1800-2500 når man cruiser f.eks

Lenke til kommentar

Kjører til og fra jobb i 50-60 sone 20 min hver vei hver dag. Utover det blir det noen småturer til byen/butikken og et par ganger i året langtur.

Jeg ville nok valgt bensin med overvekt av såpass korte turer. På en vanlig vinterdag blir ikke en dieselmotor skikkelig varm på 20 minutter, og neppe heller dieselpartikkelfilteret så lenge du kjører såpass sakte (50-60). Tidligere pendlet jeg 80 km på motorvei hver vei hver dag, over 2 timer om dagen, og da var diesel mer aktuelt.

Lenke til kommentar

Min diesel blir aldri helt varm når det er mindre enn 0 grader i lufta.. den når aldri den temperaturen uten at jeg kjører opp et fjell, men så lenge den får litt turtall i blandt, som f.eks en aksellerasjon ut av en kryss med over 3000rpm, så klarer den å holde filteret fint og rent uten problem. Det viktige for filteret er ikke motortemperaturen, men eksostemperaturen. Eksostemperatur får man ved å brenne mye drivstoff på hver syklus, samt med litt automatisk tweaking av parametre, f.eks reduksjon av EGR.

 

Hvis det var så mye problemer med disse filtrene som mange vil ha det til, så ville i vertfall ikke så stor del av befolkningen hatt dieselbil nå om dagen. Vi snakker nok om spesielle tilfeller, type dør-til-dør-budbil-kjøring, eller rett og slett egg-under-gasspedal-kjøring for å finne de bilene som har reelt problem med filteret.

 

Filteret trenger dessuten ingen daglig forbrenning. En liten tur som såvidt får varme nok til å starte prosessen en gang hver 2. uke skal holde i vertfall. Vil nå gjerne også tro at det har blitt bedre med årene, og kravet til varme fra motoren er blitt betydelig redusert med nye og bedre teknikker og nye og bedre filtre. Mener nå også at filtrene nå om dagen plasseres nærmere motoren enn de første filtrene som kom på markedet.

 

Jeg har vært borti èn gang at filteret er blitt så tett at det gav feilmelding, og det var etter noe sånt som 1000km kjørt på èn uke under innkjøring av motoren hvor jeg var spesielt nøye med å følge manualen som sa "aldri over 2500rpm", i kombinasjon med kaldvær med under -10 grader. Den gangen løste det seg med noen mil kjøring med 2500rpm.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg ser at dere anbefaler bensin til mitt bruk. Det som er litt kjedelig er at den bilen vi har sett på har vi kun råd til dieselversjonen av. Og har veeldig lyst på den bilen. Altså, kjører jo på motorveien noen ganger i uka, men sjelden mer enn 15-20 minutter hver vei. Er det slik at det er krise om vi kjøper diesel? Virker jo som 90% av befolkningen kjører rundt i dieselbiler og tviler på at alle kjører langturer på daglig basis

Lenke til kommentar

Jeg ser at dere anbefaler bensin til mitt bruk. Det som er litt kjedelig er at den bilen vi har sett på har vi kun råd til dieselversjonen av. Og har veeldig lyst på den bilen. Altså, kjører jo på motorveien noen ganger i uka, men sjelden mer enn 15-20 minutter hver vei. Er det slik at det er krise om vi kjøper diesel? Virker jo som 90% av befolkningen kjører rundt i dieselbiler og tviler på at alle kjører langturer på daglig basis

 

Rart, bruker ikke dieselbiler å ligge høyere i pris enn bensin biler? :hmm: Synes jeg har hørt det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...