Gå til innhold

[Løst] Best løsning for hjemmenettverk og router


Bilael

Anbefalte innlegg

Jeg fikk med meg en pc hjem fra jobben som jeg har tenkt å sette opp som router og brannmur. "Problemet" nå er hvordan jeg skal sette opp nettverket. Uttaket til internett er i stua, hvor PS3 og X360 er plassert (som jo trenger nett) og pc'ene er plassert på kontoret som er i andre enden av leiligheten. Det jeg da lurer på er beste løsning for å knytte alt sammen.

 

Det jeg har tenkt på som beste løsning er å ta kabel fra uttak til en switch som PS3 og X360 er koblet til. Jeg har et uttak i stua og et på kontoret, så deretter plassere en kabel fra switch til uttak i stua og fra uttak på kontoret til pc'en som jeg setter opp som router og brannmur.

 

Håper på innspill om dette er beste måten eller hva jeg kan gjøre annerledes uten å trekke kabler mellom stua og kontoret.

 

Takk for all hjelp.

 

Tror dette er rette stedet å spørre, så bare å flytte hvis jeg har plassert tråden feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den saken du linket til har jeg aldri hørt om, men den er jo genial. Men om jeg ikke tenker helt feil blir det på samme måte, mellom stua og kontoret, som det jeg nå har. For, har som skrevet en ethernet-kontakt i stua og på kontoret. så om jeg feks trekker en kabel direkte fra modem til ethernet-kontakten og så fra maskina til ethernet-kontakten på kontoret får jeg nett. Hvis du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar

Jeg fikk med meg en pc hjem fra jobben som jeg har tenkt å sette opp som router og brannmur. "Problemet" nå er hvordan jeg skal sette opp nettverket. Uttaket til internett er i stua, hvor PS3 og X360 er plassert (som jo trenger nett) og pc'ene er plassert på kontoret som er i andre enden av leiligheten. Det jeg da lurer på er beste løsning for å knytte alt sammen.

 

Det jeg har tenkt på som beste løsning er å ta kabel fra uttak til en switch som PS3 og X360 er koblet til. Jeg har et uttak i stua og et på kontoret, så deretter plassere en kabel fra switch til uttak i stua og fra uttak på kontoret til pc'en som jeg setter opp som router og brannmur.

 

Håper på innspill om dette er beste måten eller hva jeg kan gjøre annerledes uten å trekke kabler mellom stua og kontoret.[/Quote]

 

Først sier du at "uttaket til internett" er i stua. Så sier du at du har ett uttak i stua og ett på kontoret. Da forstår jeg ikke helt hva du mener.

 

Og hvordan har du sett for deg nettverket? Altså, skal PS3 og xbox være på det samme lokalnettet som PCen, innenfor brannmuren?

Lenke til kommentar

Dårlig forklart av meg.

 

Altså: Uttaket for nett er i stua. Jeg har en ethernetkontakt i stua og en ethernetkontakt på kontoret.

 

Om det er bedre forklart?

 

 

EDIT:

Men jeg fant ut at maskinen er relativt lydløs og kabinettet er ikke så stort, så bare setter den ved tv-benken og "gjemmer" den bak gardinen (ingen hindringer for kjølingen. Den blir da koblet etter modemet.

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...