Gå til innhold

ny pc. bilder osv gir "bølger"


Hallais

Anbefalte innlegg

Usikker hvordan jeg skal forklare problemet, så jeg legger med et bilde. Men det bakgrunnsbildet , oppstart og avsluttningsbilde viser slike "bølger" som jeg har sett. Har lagt inn alle drivere jeg kan finne og har oppløsningen på recommended 1366x768.

Pc'en er en ASUS X53TA

 

 

post-69019-0-32954000-1315576358_thumb.jpg

 

Noen som har hatt et lignende problem eller veit hvordan man kan fikse dette?

Endret av PresuDo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer i hvertfall ikke å se hva det er du mener ut ifra det bildet ... ser ingen "bølger" der jeg.

 

Edit: Og det leder meg til å anta at det er noe som du kun ser på din egen skjerm ... og da kan jeg tenke meg at det er ujevne gradienter du ser, altså synlige skiller mellom fargenyanser, som ellers skal se helt glatte ut. I så fall er det mest trolig skjermen din som ikke fikser å gjøre slike flytende gradienter bedre. Det er et problem du har felles med mange andre skjermer. Det er høyst sannsynlig ingenting å gjøre noe med, bortsett fra å skaffe seg en bærbar med bedre skjerm, dessverre.

Dette kan du jo sjekke ved å koble på en ekstern skjerm. En god en, vel å merke - det er mange skjermer i den billigere enden av skalaen som sliter med samme problem.

Dessuten - når du tar et skjermdump som dette, er det ikke det som faktisk vises på skjermen som blir tatt bilde av, men det bildet som genereres av skjermkortet før det når selve skjermen - så det sier oss ingenting, faktisk. For å vise hva som faktisk skjer på skjermen, må du ta bilde med fotoapparat av skjermen. Og selv da kan det være vanskelig for andre å se hva som er gærnt, i mange tilfeller.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at det er svært mange skjermer som sliter med gradienter. Det er så vanlig at det ikke blir regnet som en feil, faktisk, men bare noe man må ta med på kjøpet, hvis man har en billig skjerm. Og de fleste skjermer i bærbare er nettop det - billige. Så det er egentlig helt bingo om du får en bedre skjerm ved å bytte til en annen maskin. Det eneste du kan gjøre er faktisk å prøve ut maskinen/skjermen før du kjøper den.

Obs! Alt dette med forbehold om at det faktisk er gradientproblemer du har - det er umulig for meg å si helt sikkert, jeg bare antar det.

På den annen side er dette noe du sjelden vil legge merke til, på de fleste bilder eller spill. Det er stort sett bare når man har store flater med flytende overganger fra lysere til mørkere, i 1 farge, at man kan legge merke til det. Som f.eks. oppstartskjermen i Windows. Selv dyrere skjermer kan ha problemer med å få dette til å vises helt glatt og sømløst.

Så hvis det er gradientvisningen du har problemer med, så ville jeg ikke ha brydd meg så fælt om det, faktisk.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...