Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygd ny pc, får ikke bilde på skjerm! - Hva nå?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Jeg har litt problemer med pcn min. Den ble bygd i dag, av meg selv og nå etter mangfoldige timer med manualer og internett søk aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Skjermen er svart, har ikke kommet opp noe på skjermen på noe tidspunkt. Når pcn starter, så får jeg et kort pip. Dette skal iføle hovedkort manualen bety at den finner VGA kortet, at *Quick boot set to disable* og at det ikke er registrert noe tastatur. Med andre ord skal alt være i orden.

Etter noen ganger av og på, så hender det jeg får ett kort pip etterfulgt av ett langt bip. Det står ingenting i manuelen ang den bip-kombinasjonen.

 

Selve byggningsprossesen ble kanskje litt humpete ettersom det er første gangen jeg har bygd pc selv. Jeg brukte et antistatisk bånd under hele prossesen. Jeg startet med å feste prossesor i feste, for å så sette på prossesorkjøler, uten å gjøre noe med kjølepasta (Kjølepasten kan ha blitt noe ujevntfordelt prøvde å rette opp i dette etterpå). Deretter feste jeg minne. Så skrudde jeg hovedkort inn i maskinen. Festet så hardisken med en Sata 6/gbs kabel til hovedkort, i ett sata 6gbs feste. Så festet jeg cdrommen i ett sata 3 gbs feste. Hardisken og cdrommen med forskjellige kabler til strømforsyningen( Til nå er det hardisken jeg er mest usikker på, er det noe sted jeg kan ha bommet her? ). Deretter satt jeg skjermkort i pci exp 16 festet, merket med 1, og satt på egen strømkabel. Fra strømforsyningen til hovedkortet hadde jeg ett stort feste, det man kaller 24pin? Og et mindre feste bak cpuen, 8pin(?). Startknapp/ledlys/audioa festet jeg som anvist i manualen. Brukte en god stund på sjekke at alt var koblet til før jeg prøvde å skru på strømmen.

 

Jeg har prøvd følgende:

 

- Ta ut en minnebrikke, og prøve en annet minnefeste.

 

- Reset på hovedkortet. ( Har en egen knapp til akkuratt dette )

 

- Ta av prossesorkjøler og kni kjølepast mer jevnt utover prossesorflaten, for så å starte uten cpu kjøler.

 

- Ta ut og inn grafikkort.

 

- feste hardisk og cd rom i forskjellige fester ( Er flere 8 SATA fester tilsammen, 4 x 3gbs og 4 x 6 gbs.)

 

 

 

Jeg har følgende specs:

 

Minne : Corsair vengeance 8 gb 1600mzh CL9 (http://www.dustinhome.no/corsair-8gb-ddr3-xms3-vengeance-pc3-12800-1600mhz-cl9-(2x4gb)/product/5010543803)

 

Hovedkort : Asus p8z68-v Pro (http://cdon.no/elektronikk/asus_p8z68-v_pro%2c_z68%2c_socket_1155%2c_atx-14491146)

 

Skjermkort : Gigabyte Gefore Gtx560 ti "superoverclock" (http://www.dustinhome.no/gigabyte-geforce-gtx-560-ti-so-v2-1gb-pci-e-dvi-hdmi/product/5010600793)

 

Strømforsyning : OCZ MODXSTREAM PRO 500W (http://www.dustinhome.no/product/5010462162)

 

Hardisk : Seagate Barracuda 2tb Sata 600( http://www.dustinhome.no/product/5010544312)

 

Prossesor : Intel i5 2500k (http://cdon.no/elektronikk/intel%C2%AE_core_i5_2500k%2c_3.3ghz%2c_6mb-14187790)

 

CPU kjøler : Arctic cooling freezer 13 (https://www.dustinhome.no/product/5010603613)

 

cd rom : Samsung CD/DVD brenner (http://www.dustinhome.no/product/5010597713)

 

Skjønner at dette ble mye, og at det er vanskelig å si hva som er galt uten å ha sett på delene, men jeg har absolutt ingen peiling på hva jeg kan gjøre videre så alt av råd og tips taes imot med stor takknemelighet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har gjort det meste riktig. Det eneste jeg kan råde deg til er å demontere alt å gjøre det på nytt men du behøver ikke å koble til periferiutstyr som disker,dvd etc.

Cpu og minne kan monteres feil. Det som mange bommer på er minnebrikkene som på noen hovedkort krever betydelig kraft for å få dem skikkelig på plass, de skal også passe bare en vei og har som regel et utsparret spor som passer overens med en utstikkende knott i minneslotten. Du kan sjekke med en lommelykt på siden av minnebrikkene, alle connectorene skal stikke like langt opp hvis du skjønner hva jeg mener. Hvis de er montert skakt så vil du se at connectoren er høyere på den ene siden.

 

Kjølepasta skal påføres som en liten dært midt på chippen, det skal ikke strykes utover men presses utover av cpukjøleren når du fester den.

 

Det er også mulig på mange hovedkort å montere kabelen fra på/av knappen feil vei, sjekk at polariseringen er riktig.

Lenke til kommentar

Okei.

 

Da kommer det enda et "dumt" spørsmål, husket strømledninger til skjermkortet? Å kobler du skjerm ledningen i skjermkortet å ikke i det intregrerte?

 

 

Viss ikke det, så koble i fra alt du ikke trenger for å starta opp maskinen å komme seg i bios.

CPU,hk, 1 rambrikke, psu og skjermkort pluss skjermen da :) å start opp da :)

Lenke til kommentar

Takk for raske svar. Skal prøve å kjøre bare psu, hk ,cpu, skjermkort og minne.

 

Er 90% på at minne sitter skikkelig, det er en slags hake som skal gå på plass over kanten på minnebrikken når de er satt på skikkelig.

 

Polariseringen ja.. Den er festet slik at - er på - og + er på +, hvis du skjønner hva jeg mener. Skal det være omvendt?

Lenke til kommentar

OK ok .. Har du prøvd HDMI utgangen fra hovedkortet? (med og uten Graffikkort?)

Har du testet skjermen? prøv å koble den til en TV tuner eller noe.

I/O - de små ledningene som går til av/på og slikt kan være litt vanskelig å få riktig. Bruk den Mellomkobleren som du da fester I/O ledningene i før du setter dene in i HK. btw prøv uten I/O ledningene og bare bruk HK på knappen (hvis du har en)

 

Ram er nokk det vanskligste å montere. fordi du må presse litt for hardt og riktig vei. regner med at cpu vifta spinner når du trykker på. er vifta helt fast eller vigler den?

 

noen HK krever to kabler fra PSU. husk å skru på PSU! Det samme gjelder for noen Graffikkort (disse bruker av og til en Y splitt).

 

Ok det siste er egentlig kortslutnigner på I/O eller fra CPU kjøler til GPU. (sjeldent men forekommer)

 

vet ikke om PCIe slottene har noe å si for problemet. Men iallefal prøv det øverste!

har jeg glemt noe?

Endret av Sandwich
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at han har ødelagt noe siden han har brukt antistatisk lenke. Den eneste komponenten som går ann å ødelegge er vel cpu, men da har man vel brukt såpass makt at de fleste ville reagert. Minnebrikkene kan som sagt være så harde å trykke ned at man får skikkelig spor i tomlene og det gjør egentlig litt vondt.

Lenke til kommentar

Så lenge du får skrudd på pc'en så har ikke powerknappen noe å si, det har heller ingenting å si om den sitter - mot + og + mot - pga den bare gjør att det blir kontakt mellom pinnene på hovedkortet når du trykker den inn.

Jeg ville tatt ut skjermkortet å prøvd med kun den integrerte GPU'en.

Hvis det ikke hjelper burde du sjekke avstandsstykkene bak hovedkortet, det er enkelt å montere for mange eller montere dem feil som ofte gir kortslutning og diverse problemer.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.

 

Jeg har nå endelig fått bilde på skjermen etter å ha tatt alt fra hverandre for å så sette det sammen litt etter litt. Fikk ikke bilde med bare cpu/gpu, psu, hk og ram. Nå er alle delene i. Det kommer riktignok noen flere bip enn det kom i begynnelsen, og pcn skrur seg nå av ett noen sekunder på startskjermen. Det står at VGA kort er registert og at det ikke er noe cpu kjøler, det er ikke slik at den automatisk skrur seg av når den merker at det ikke er noe cpu kjøler?

 

Cpu klamma, var relativt hard å få på, jeg har aldri festet en cpu klamme før, så det er vanskelig å si om jeg brukte for mye kraft. Jeg har tatt ut cpuen, å sjekka at den sitter riktig vei, og det gjorde den.

 

Avstandskruene står rett på hovedkortet uten noe gummirunding rundt på baksiden av hk, kan det ha ført til noe kortslutning? De gummiringene som fulgte med satte jeg på forsiden, skulle de vært på baksiden?

 

Det er nå også svært lite kjølepasta på cpuen. Den kjølepasten som fulgte med satt direkte på underflaten av cpukjøleren og ble litt ujvent fordelt når jeg satte på kjøleren. Jeg tok dette av med fingeren slik at det nå bare er et gjennomsiktig lag på, har fotsatt litt kjøle pasta på stockvifte og den jeg kjøpte. Hvor kritisk er dette?

 

Skal også nevnes at jeg satta DVI kontakten rett i hovedkortet kontra vga kortet, det kan også ha gjort susen.

Lenke til kommentar

Att pc'en skrur seg av etter noen sekunder kan være att den ikke registrerer cpu vifte, sjekk om kontakten sitter riktig på hovedkortet.

Hvis den sitter riktig kan du prøve å gå inn i bios for å skru av automatisk shutdown, men pass på temperatur på cpu'en, jeg regner med du kan se på den i bios

Lenke til kommentar

Det funker så lenge det er nok alkohol til å løse opp fettet. Vodka funker nok. Neste gang du tilfører kjølepasta børe du spre et tynt, jevnt lag med en ren plastbit.

 

Du kan også tilføre en dråpe rett på CPU og trykke den ned med flaten på kjøleren istedet, da får du solid kontakt med prosessoren. Dette kan bli et helvetes søl hvis du ikke treffer på første forsøket og må løfte den opp igjen, så ikke prøv dette før du er trygg på å feste kjøleren.

 

Må bare si at jeg hater festemekanismen til intel-kjølere intenst, så du er ikke alene med å ha problemer der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...