Gå til innhold

Oppsett til "Digital-arkiv'et"


Anbefalte innlegg

:woot:

 

Hei, Dere!

Kunne dere ha hjulpet meg med noen råd og vink ang. oppsett til en PC som jeg skal ha stående på Garasjeloftet. Denne PC'en skal bare ha funksjon som et "Digital-arkiv". Der alle bilder, musikkfiler, programarkiv og image-filer ligger.

Jeg er spesiellt redd for alle familiebildene våre, med hensyn på at disse ikke må gå tapt. Kansje SCSI-hdd er tingen?

 

Fra denne PC'en går det 10/100-Mbit nett inn til huset til en 8-ports switch. Forskjellige PC'er rundt om i huset er kobla til denne.

 

Jeg har m.a.o bruk for en "ultra-stabil" maskin, men samtidig trenger jeg vel ikke noe grafikk-knuser? Eks. hovedkort med integrert "allt"?

 

 

Max 5000,- for kabinett, hovedkort, CPU, vifte, RAM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aopen A7V8X med lan, s-ata, og raid. Demokort - 723,- komplett

AVANTECH Medium Server Tower (300w + god hd-plass) - 523,- komplett

AMD XP1800+ 266ddr - 501,- komplett

Coolermaster kjøler (opp til xp3200+) - 127,- komplett

512 mb DDR pc3200 - 409,- komplett

2x Maxtor 120gb 7200rpm - 996 * 2

Sapphire Radeon 7000 32MB SDR - 387,- komplett

Sum: 5000 + frakt og ide-kabler

 

Hovedkortet er latest and greatest (og litt overkill), så du kan spare inn litt ved å kjøpe et gamlere om ønskelig. Men prisen var lav for demokortet.

 

Toweret virker som om det skulle passe perfekt. Masser av plass til ekstra disker.

 

Siden pcen kun skal fungere som en filserver, trenger en ikke allverdens cpu... Kjøleren er billig og støyer nok mye.

 

Ramprisene på komplett var ganske lik for alle hastigheter, finner kanskje noe billigere andre steder hvis en velger lavere hastighet.

 

Diskene kan kjøres i raid 1 (ene disken blir da en sikkerhetskopi av den andre) hvis du er veldig redd for at filene dine skal gå tapt.

 

Skjermkortet er det billigste jeg fant på komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...