Gå til innhold

Erfaring med Synolgy DS211?


GT1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer å sette opp NAS hjemme og har sett på Synology DS211 og DS211j. Ser at innebygd minne og klokkefrekvens er forskjellig på de to, men hvor stor er forskjellen i praksis?

 

Sammenligning DS211 og DS211j

 

Er det noen som har testet de eller er finnes det noen gode alternativer?

 

Bruk: Lagring/deling/backup av musikk, bilder, video og muligens sette opp en mailserver (enkel).

 

Disk: Vil 2 slike disker fungerer greit med DS211?

Endret av GT1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaring med akkurat denne NASen, men vet Synology ligger høyt på ytelse på NAS. Og disken du linker til (WD 2G green) skulle passe perfekt.

Det eneste alternativet jeg kunne tenke meg er Asus NAS-M25 https://prisguiden.no/produkt/asus-nas-m25-143223

Har ikke testet den heller (men kjenner en som har den), men den har bra CPU og spesifikasjoner.

Generellt vil jeg si at det som de fleste NAS servere sliter med er båndbredde på LAN på 1Gbit, og her vil de 3 NASene her komme bra ut.

 

Om du trenger mye fleksibilitet (kjøre programmet uTorrent og masse ting en NAS ikke kan) kan du også vurdere en mini-ITX kort, gjerne et Asus kort med passiv kjøling (minst dual core CPU). For ca. 2000-2500 får du en bra ITX PC + HDDer

Bruk gjerne Ubuntu men være obs på at Ubuntu Server ikke kan kjøre like mye forskjellig, for eks. Wine og Virtualbox så bruk gjerne den vanlige "desktop" versjonen.

Og velger du ITX PC som server lover jeg deg mange kvelder med koselig installering, konfigurering og tweaks. Høre det ikke ut som noe morro, kjøp NAS :)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Jeg bruker DS211, og har stort sett gode erfaringer.

 

Husker jeg knotet med ett eller annet i starten, men så satte jeg den opp som iSCSI og etter det har alt fungert perfekt.

 

Den går forøvrig som en backupenhet som tar daglig backup av maskinene på kontoret. I tilleg har jeg en ekstern USB disk ( som jeg tar med meg hjem etter bruk) som tar backup av NASen en gang i uka.

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har glimrende erfaringer med den. Som en annen sa. Ta oppsettet steg for steg så faller alt på plass. Ikke prøv alt på en gang.

 

Men det står og tar bacup, sender musikk til min mobil over alt, Streamer filmer til min blueray spiller og alt annet han kan.

 

Kanon sak. Løp og kjøp !!!!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...