Gå til innhold

Trenger hjelp til å sette inn RAM på laptop + forslag til nytt grafikkort


SgtKimbo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er ganske ny på forumet, opprettet faktisk brukeren for å spørre om det som emnet tilsier. Jeg har nylig bestilt denne laptopen:

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=646451

 

Litt under bildet står det i en rød boks; "OBS! Leveres med 4 GB ekstra minne for totalt 8 GB (enkel montering)"

Jeg lurer da på om dette er som mpx sier, at RAM montering er enkelt. Har aldri gjort dette før og trenger derfor noen innspill på hvordan dette gjøres.

 

Helt til slutt ønsker jeg også forslag til et bedre grafikkort enn det som følger med(GeForce GT540). Dette helst fordi jeg har f eks lyst til å spille spill som BF3 eller TES: Skyrim på grafikkinnstillingen high. Har heller ingen kunnskaper på dette området, men vil nødig ikke betale flere tusen kroner.

 

Da håper jeg på hjelpsomme svar snarest. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt du trenger for å bytte/montere RAM-brikker er normalt et skrujern. Du åpner et deksel på undersiden av maskinen, sklir inn brikken, og skrur dekselet på plass igjen.

 

Grafikkort kan du derimot ikke bytte. Eller, det er jo teoretisk mulig på enkelte modeller ihvertfall, men det er virkelig ikke noe du bør prøve deg på. Trenger du bedre grafikkort må du rett og slett skaffe deg en annen maskin. Du har 45 dagers returrett hos MPX.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Høres ganske enkelt ut, får se når jeg får laptopen. Litt leit at jeg må kjøpe en ny data for å bytte grafikkort, noe jeg ikke visste fra før av. Men tror jeg går for den dataen, så får jeg heller skru ned grafikkinnstillinger hvis det kommer til det.

 

Dataen har allerede innstallert 4 GB RAM, må jeg da ta ut (?) de for å sette inn den andre RAM brikken som følger separat? Ble litt forvirret.

 

Så et siste spørsmål, tror du/dere det lar seg gjøre å spille f eks BF3 på denne maskinen? Er grafikkortet så dårlig som jeg skal ha det til?

Lenke til kommentar
GeForce GT 540M - Et balansert valg

 

ASUS A53SV leveres med Nvidas GeFore GT 540M. Dette er et skjermkort som ved hjelp av smart teknologier optimaliserer batterilevetiden uten at det går utover ytelsen. Ytelsen på skjermkortet gjør at det egner seg godt til middelskrevende spill, videoredigering og bildehandling.

Fra MPX sin produktinfo. BF3 er nok hakket mer enn "middelskrevende". Det vil være mulig å kjøre BF3 på et GT 540M - hvor spillbart det blir kan jeg derimot ikke uttale meg om.

 

Du trenger ikke å ta ut RAM som står i fra før. MPX legger ikke opp til en så idiotisk løsning.

Lenke til kommentar

Den maskinen du har bestilt har 2 minnespor, der det bare sitter en minnebrikke fra før av. Du får den andre minnebrikken på 4 GB utenom, som du selv må sette i. Regner med at det kommer manualer til den, enten i form av papir eller PDF. Der vile det gå frem hvordan man gjør det. Det er ikke vanskelig, om man har to armer og ikke 10 tommeltotter.

 

Når det gjelder BF3, så vil jeg tro den vil kreve litt mer enn GT 540m kortet klarer å levere. I tilfelle må alt skrues så lavt, at jeg har mine tvil til spillbarheten med det kortet. Det har enda ikke kommet noe helt konkret om systemkravene til den, men det man ser på videoene som er lagt ut tilsier at bare det heftigste er godt nok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte nylig denne pc'n jeg også, har ikke fått den enda! Og som du sier, håper at det er like enkelt å bytte rambrikker på den som de sier!

 

Jeg har mine tvil om at den vil dra Bf3 på noe spesiell bra grafikk, men Bfbc2 vil den kunne dra med grei grafikk vil jeg tro!

 

Tilogmed den pcn jeg har nå, en Acer 5738Zg klarer å dra igang Bfbc2, på laveste grafikk, men med høyeste mulige oppløsning!

 

Synes prisen også var veldig fin, iogmed at det er 8 Gb ram og veldig god prosesser (til at det er bærbar, grafikkort har jeg ikke veldig mye peiling på!

 

Om du har fått din pc så kunne du vel fortelle meg hvor vanskelig det egentlig var å bytte rambrikker?

 

Lennz

Lenke til kommentar

 

Videoen tar for seg bytte av minne og harddisk på en netbook, men prosessen er ganske lik for de fleste bærbare. Den vesentlige forskjellen mellom en netbook og en 15" laptop er nok at netbooken kun har én "luke", mens større maskiner gjerne har separate luker for utskifting av ulike komponenter. Det er bare å lete seg frem til riktig "luke" ;)

 

Nå skal minnet heller ikke byttes ut, du skal bare sette inn den ekstra medfølgende brikken. Av med deksel, på plass med minne, på med deksel, og vips!

Endret av srbz
Lenke til kommentar

 

Videoen tar for seg bytte av minne og harddisk på en netbook, men prosessen er ganske lik for de fleste bærbare. Den vesentlige forskjellen mellom en netbook og en 15" laptop er nok at netbooken kun har én "luke", mens større maskiner gjerne har separate luker for utskifting av ulike komponenter. Det er bare å lete seg frem til riktig "luke" ;)

 

Nå skal minnet heller ikke byttes ut, du skal bare sette inn den ekstra medfølgende brikken. Av med deksel, på plass med minne, på med deksel, og vips!

 

Tusen takk, har en gammel Pc som er ødelagt, kan være greit å prøve der først kanskje :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...