Gå til innhold

BK: Ett forsøk på macro


jepp300

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenker ikke makrofoto når jeg ser dette bildet. At det står macro på objektivet ditt, betyr i beste fall at du kan fokusere nærmere enn det som er normalt for denne typen objektiver, men du må mye nærmere enn dette for at det skal bli interessant, og da trenger du et makroobjektiv.

Tja uten om at bilde ikke er nært nok .

Hva ellers har du å si om bilde

Lenke til kommentar

Flotte farger, neslesommerfugl er et takknemlig fotoobjekt sånn sett. Skarpt også. Og et pluss for at du fikk med blomsterflua i bakgrunnen, det gir bildet ekstra liv. Jeg er ellers helt uenig i at man på død og liv må så nærme for å ta gode insektsbilder.

Endret av TaraldR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg finner noe problematisk med bildet er den veldig påtrengende bakgrunnen, og jeg ville nok tenkt mer på denne neste gang. Rødfargen tar mye oppmerksomhet fra motivet, og jeg skjønner ikke helt hva den gjør der. Ligger det en rød pute eller noe blant blomstene? En såpass intens rødfarge forbinder jeg veldig lite med naturen.

 

Ellers liker jeg at du har fått med sveveflua på blomsten ved siden av.

Lenke til kommentar

Flotte farger, neslesommerfugl er et takknemlig fotoobjekt sånn sett. Skarpt også. Og et pluss for at du fikk med blomsterflua i bakgrunnen, det gir bildet ekstra liv. Jeg er ellers helt uenig i at man på død og liv må så nærme for å ta gode insektsbilder.

Takk fint du likte bilde :)

Lenke til kommentar

Det jeg finner noe problematisk med bildet er den veldig påtrengende bakgrunnen, og jeg ville nok tenkt mer på denne neste gang. Rødfargen tar mye oppmerksomhet fra motivet, og jeg skjønner ikke helt hva den gjør der. Ligger det en rød pute eller noe blant blomstene? En såpass intens rødfarge forbinder jeg veldig lite med naturen.

 

Ellers liker jeg at du har fått med sveveflua på blomsten ved siden av.

 

 

Rød fargen du ser er en vegg på ett hus bilde er tatt fra en stor blomter krukke og for få tatt dette bilde var det ikke så mange plaser å få tatt bilde

 

Jepp hade litt flaks med flua den kom akurat da jeg tok bilde og var borte like fort :)

Endret av jepp300
Lenke til kommentar
Hmm er bilde så dårlig at ingen har noe å skrive om

Å gi god konstruktiv kritikk er ofte vanskelig og krevende så det hender at noen bilder blir liggende veldig lenge før noen tar første steget.

 

Om bildet er et nærbilde eller makrobilde er stort sett uvesentlig. Du har fått til mye, du har et fint motiv, du har fine farger og et skikkelig trøkk i bildet. Hovedproblemet er at det blir litt rotete og urolig. Det er ikke noe som tydelig leder blikket inn i bildet og holder på det. Det er mulig det kan bli bedre med en liten rotasjon litt beskjæring for å fjerne noen av de forstyrrende elementene og skape en bedre balanse.

 

Siden du neppe har tatt så mange makrobilder så burde du være fornøyd med resultatet.

 

mitt er grått og trist.
Her er det mye av det samme, fargene kan man også justere opp for å få mer trøkk. Problemet er at fokusen er plassert helt feil så du får heller tenke mer på hva som er i fokus på neste forsøk.
Lenke til kommentar
Hmm er bilde så dårlig at ingen har noe å skrive om

Å gi god konstruktiv kritikk er ofte vanskelig og krevende så det hender at noen bilder blir liggende veldig lenge før noen tar første steget.

 

Om bildet er et nærbilde eller makrobilde er stort sett uvesentlig. Du har fått til mye, du har et fint motiv, du har fine farger og et skikkelig trøkk i bildet. Hovedproblemet er at det blir litt rotete og urolig. Det er ikke noe som tydelig leder blikket inn i bildet og holder på det. Det er mulig det kan bli bedre med en liten rotasjon litt beskjæring for å fjerne noen av de forstyrrende elementene og skape en bedre balanse.

 

Siden du neppe har tatt så mange makrobilder så burde du være fornøyd med resultatet.

 

mitt er grått og trist.
Her er det mye av det samme, fargene kan man også justere opp for å få mer trøkk. Problemet er at fokusen er plassert helt feil så du får heller tenke mer på hva som er i fokus på neste forsøk.

 

 

Da har jeg beskjært bide her ett med begge å ett med bare sommerfugelen

 

Jeg kulle vel ha skrevt at det førte bilde er ikke beskjært

post-44938-0-27542700-1315641734_thumb.jpg

 

 

post-44938-0-52676300-1315641753_thumb.jpg

Endret av jepp300
Lenke til kommentar

Skal vell ikke være lett altid å få en perfekt kompisjon av ting som rører seg mye.

Men ditt bilde er fargesterkt og fint

mitt er grått og trist.

post-254730-0-35936400-1315627407_thumb.jpg

Ja det er ikke lett å bilde nært nok når dem rører på seg hele tiden vi får bare øver vidre:)

 

Jeg syntes bilde så greit ut eneste var flua helt i fokus men så er ikke jeg noe expert heller :p

Lenke til kommentar
Hmm er bilde så dårlig at ingen har noe å skrive om

Å gi god konstruktiv kritikk er ofte vanskelig og krevende så det hender at noen bilder blir liggende veldig lenge før noen tar første steget.

 

Om bildet er et nærbilde eller makrobilde er stort sett uvesentlig. Du har fått til mye, du har et fint motiv, du har fine farger og et skikkelig trøkk i bildet. Hovedproblemet er at det blir litt rotete og urolig. Det er ikke noe som tydelig leder blikket inn i bildet og holder på det. Det er mulig det kan bli bedre med en liten rotasjon litt beskjæring for å fjerne noen av de forstyrrende elementene og skape en bedre balanse.

 

Siden du neppe har tatt så mange makrobilder så burde du være fornøyd med resultatet.

 

mitt er grått og trist.
Her er det mye av det samme, fargene kan man også justere opp for å få mer trøkk. Problemet er at fokusen er plassert helt feil så du får heller tenke mer på hva som er i fokus på neste forsøk.

 

 

Da har jeg beskjært bide her ett med begge å ett med bare sommerfugelen

 

Jeg kulle vel ha krevet at det førte bilde er ikke beskjært

post-44938-0-27542700-1315641734_thumb.jpg

 

 

post-44938-0-52676300-1315641753_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...