Gå til innhold

Tips til hvordan å skaffe jobb?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Litt info først:

16 år, uten jobberfaring men kan en del om foto og data(fritidshobbyer).

 

Hvordan burde jeg gå frem for å skaffe meg en deltidsjobb som selger i f.eks. Elkjøp/Expert/o.l (da hovedsakelig mine områder som er foto og data)?

 

En god søknad er jo naturligvis viktig, men har også tenkt på å f.eks. ringe den lokale elkjøpen og si at jeg jobber gratis 3 dager der, så får sjefen bestemme om jeg var flink nok til ansettelse.

 

Har imo litt tro på denne metoden, iom at jeg ikke har noen jobberfaring fra tidligere, og da ikke blir førstevalget gjennom et skriftlig brev, som ikke sier ekstremt mye om meg som selger og person.

 

 

Andre tips?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skriver søknaden (husk også CV) bør du få med den kompetansen du har som du mener er relevant for å utføre en god jobb. Vær ærlig og ikke skriv så mye at arbeidsgiver ikke gidder å lese alt.

 

At du ikke har jobberfaring enda når du er 16 er det vel ingen som synes er rart, en gang må da være den første også. Jeg vil tro sjefen hos butikken du søker på ser på det som postivt at du vil jobbe gratis for å få vurdert arbeidsevnene, vet ikke hvor vanlig dette egentlig er.

 

Uansett så bør prøve å framstå som motivert, slik at arbeidsgiver oppfatter deg som en person som har lyst til å jobbe! Lykke til :)

Lenke til kommentar

snip

 

Takk for godt svar! :)

 

Nei, er nok ikke veldig vanlig å tilby seg å jobbe gratis. Tenkte dog at det gir meg mulighet for å vise deg jeg kan, og det viser at jeg faktisk gidder å gjøre litt for å få jobben, når jeg risikerer å jobbe 3 dager, uten lønn, og IKKE ender opp med fast jobb.

 

Og nei, er ikke merkelig å ikke ha noen jobberfaring i min alder; det gjør dog søkingen vanskeligere, iom at jeg i motsetning til de fleste 16 åringer jeg kjenner med jobb, ikke har en eneste kontakt som kan hjelpe meg heller. :( Hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...