Gå til innhold

Bruktbil fra forhandler


Anbefalte innlegg

Min kone kjøpte bruktbil fra mc og fritidssenteret i kongsberg for 2 mnd siden.

Det var en 2001 model opel corsa. Skulle brukes til en pendlerbil frem og tilbake til jobb.

 

Hun hadde en innbyttebil som hun fikk ok pris for. Hun sa fra seg bruktbilgarantien for å få den "nye" bilen så billig som mulig.

Nå hadde jeg den på eu kontroll på et opelverksted før helgen, og følgende mangler kom frem:

 

* Parkbrems: defekt wire

* Stor slitajse i ytre endeledd foran

* utslitte pusserblader

* ryggelys defekt

* ekstra hjelpelys defekt

* brudd i begge fjærblad foran

* stor slakk i kuler foran, høyre hjul

* slakk i hjullager, høyre bak.

 

Nå er ikke alle like alvorlige her, men mener vi har rett på reklamasjon.

Da særlig når selger på spørsmål fra fruen om bilen vil gå imellom en eu kontroll sier: Vi selger ingen biler som ikke holder en så teknisk dårlig stand at den ikke går mellom en eu kontroll.

 

Nå har jeg vært i kontakt med selger og sagt at vi vil ha feilene utbedret.

 

Jeg viser her hans svar:

 

Hei.

 

Jeg beklager å måtte skuffe deg i denne saken. Hun kjøpte bilen go fikk den meget billig, da uten garanti, i kontrakt er bilen solgt som dele/rep.objekt.

Hun fikk attpåtil en gunstig handel med innbytte av "gammel" bil (Mitsubishi).... Når man kjøper en slik billig bil, må man også kanskje påregne litt omkostninger etterhvert.

Mange av de feil du nevner er jo rene slitasjeting også, pusserblader f eks må man jo regne med å skifte.

 

5 års reklamasjonsrett har man i utgangspunktet bare på helt nye biler, ikke brukt.

 

Samtidig beklager jeg jo dette, men kan som sagt ikke hjelpe med noe rep av ting gratis...... Vårt verksted kan jo selvfølgelig være behjelpelig med å utbedre ting,

men da til ordinære timepriser for arbeid.

 

Jeg konfronterte fruen med om det stemte at det sto som dele/rep objekt. og det sa hun at selger hadde sagt måtte stå fordi hun ikke ville ha med bruktbilgaranti.

Det virker jo som selger har gardert seg her. Han viste selfølgelig hva som var galt med bilen før han solgte den.

 

Og er ikke de små feilene jeg henger meg opp i men defekt parkbremswire, knekte fjærblad foran, slakk i kuler foran, hjulagere foran og bak og ytre endeledd foran.

 

Hva mener dere jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener dere jeg bør gjøre?

Her kjem du i praksis ingen som helst veg, diverre. Bilen er - etter underskriven kontrakt - klårt og tydeleg seld som dele-/rep-objekt, altså i praksis "as is", utan nokon form for garanti for noko som helst. Einaste argument som kan nyttast er kjøpslova si fråsegn om at bilen likevel har mangel om det er VESENTLEG (= i praksis minst 50 %) mistilhøve mellom pris gjeve og marknadsverde då bilen vart overteken, om ein legg til grunn at alle feil VAR der då. Både at feila faktisk VAR der i den augneblinken bilen vart overteken (juridisk) og at prisen ein har gjort opp er VESENTLEG over marknadspris, om ein legg feila til grunn, er heilt og fullt kjøpar si sak å prova for ein domstol, ikkje seljar si sak å "motprova".

 

Nei, her har seljar gardert seg, og du kjem ingen veg som kjøpar...

 

Det kan ellers vera eit godt argument om seljar har villeia då han har sagt bilen MÅTTE seljast som dele-/rep-objekt når han vart seld utan garanti, etter lova MÅ han nemleg slett ikkje det (men det tryggjer jo ein yrkesseljar mykje då...). Saka her vert berre: Skal ein ha minste von om å vinna fram med eit slikt argument, må ein ha vitne som kan stadfesta dette. Ellers vert det seljar sitt ord om saka mot kjøpar sitt, og då vil det skrivne i praksis verta det domstolane vektlegg.

Lenke til kommentar

ja er redd hun ikke har mye og stille opp med her. Og har desvere ingen vitner som hørte han si at han måte sette at bilen var en rep/dele bil på grunn av at hun ikke ville ha med bruktbilgaranti. Det høres noget merkelig ut.

 

Og at han sa de ikke solgte biler der som ikke ville gå mellom eu kontrollen som direkte svar på hennes spørsmål om bilen ville bli eu godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...