olavgb Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Jeg prøver å lage en formel/graf som viser antall solgte produkter i forhold til hvor mye vi bruker på markedsføring. Disse er jo ikke lineære med hverandre, så om jeg bruker 100'000 på markedsføring selger jeg 500 produkter, men om jeg øker til 200'000 betyr ikke det nødvendigvis at jeg får solgt 1000 produkter. Og til slutt vil det nesten ikke ha noe å si om jeg bruker 3000kr eller 1mill kr. Jeg vil ha en formel på dette, dersom dette er mulig? Mvh Olav B, G
cbfn Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 X^2 hvor x er antall solgt og y er pris på markedsføring.
olavgb Skrevet 29. august 2011 Forfatter Skrevet 29. august 2011 (endret) Dette blir vel ikke en avtagende graf, men en eksponentiell graf? Eller lineær graf. Beklager, men enten er det ikke dette jeg mente, eller så har jeg misforstått hva du mente? Mvh Olav B, G Endret 29. august 2011 av olavgulb
cbfn Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Hvis du putter penger som du bruker på markedsføring på y-aksen (altså den loddrette aksen), og antall enheter solgt på x-aksen (den horisontale), vil du se at det er dette du forklarer i posten din.
olavgb Skrevet 29. august 2011 Forfatter Skrevet 29. august 2011 Hmm, mulig jeg forklarte dårlig da. Legger ved et bilde av det jeg vil ha Mvh Olav B, G
the_last_nick_left Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 (endret) Hvis vi antar at du aldri når "metning", altså at folk blir så lei av reklamen at de velger å ikke kjøpe produktet i protest, trenger du en funksjon der den deriverte er positiv, mens den dobbeltderiverte er negativ. Ln-funksjonen er en enkel og naturlig kandidat å prøve. Edit: men hvis du derimot vil ha en sammenheng mellom overskudd og markedsføring er en kvadratisk funksjon en naturlig kandidat. Da er det bare å derivere profittfunksjonen for å finne maksimum. Enda en edit: Spørsmålet er hvilket nivå dette er og hvor mye matte du kan. Endret 29. august 2011 av the_last_nick_left
cbfn Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 (endret) Hmm, mulig jeg forklarte dårlig da. Legger ved et bilde av det jeg vil ha Mvh Olav B, G Nå ser jeg ikke hvordan x-asken på bildet ditt gir noen mening. Min graf har samlet de to elementene inn i en graf. Som sagt, den tar ikke med seg at konsumenter ikke kjøper produktet i protest, slik the_last_nick_left beskriver. edit: Med grafen du viser kan du sette x-aksen til antall enheter, og sette funksjonene til "per enhet". Dav il du ha mulighet til å beskrive det samme. Endret 29. august 2011 av Christian B
olavgb Skrevet 29. august 2011 Forfatter Skrevet 29. august 2011 (endret) Tror dere begynner å komme innpå det jeg mener nå ja. Dette er høyskole, IT nivå. Men jeg er ikke spesielt flink i matte, så jeg skjønner ikke så fryktelig mye av hva dere sier egentlig, men om dere vet hvordan jeg får dette inn et excell ark hadde jeg blitt fryktelig glad Mvh Olav B, G Endret 29. august 2011 av olavgulb
the_last_nick_left Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Det er en stund siden jeg brukte Excel til slikt, så her og nå husker jeg ikke formelen, men søk etter "regresjon". Men før du dytter det inn i Excel må du vite nøyaktig hvordan du skal dytte, med andre ord hvilken formel..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå