Gå til innhold

Kjøpe Headset - Anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Har i alle år brukt Koss Porta Pro, men prøvde nylig et headset med ordentlig isolernde puter, i en høyere prisklasse. Det var en helt ny opplevelse, og har tenkt å kjøpe meg noe lignende.

 

Regner med at dette ikke er noe man får billig, men vil prøvde å holde en prisklasse på 500-1000, kanskje 1500.

 

Hører på all mulig musikk. fra dubstep til klassisk musikk.

 

Vil ha et headset som:

 

-gir god bass som kicker.

- isolerer lyden omkring deg

- har god lydkvalitet (noen headset har en tendens til å gi deg lyd som skuffer)

 

Vil ha det med 3.5mm plugg, og vil helst ikke måtte bruke et med batterier (med mindre det er verdt det)

Trenger ikke være så robust og vantett, men må tåle noe.

 

Noen som har anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest populære valget vil nok muligens være Beyerdynamic DT770 i en eller annen inkarnasjon. Dette passer nok behovene dine relativt godt. Kraftig bass, isolerer godt, og generelt god lyd. Neppe det beste valget til klassisk, men generelt fin til det meste, det er få hodetelefoner som oppfyller alle behov.

 

Et annet sett som kan være vel så godt, også fra Beyerdynamic, er DT150. Langt fra like populære som DT770, men vil nok være et bedre valg som en "altmulig"-hodetelefon, som følge av et mer balansert lydbilde. Prolyd i Oslo har denne relativt billig (rundt 1250,-), og det skal være nok av trykk til de fleste sjangre, samtidig som du unngår den noe anemiske mellomtonen i DT770 (plagsomt for gitarbasert musikk). Holdbarheten er det absolutt ikke noe å si på for noen av dem.

 

Spør gjerne mer om du lurer på noe. ;)

Endret av AiKi
Lenke til kommentar

Det mest populære valget vil nok muligens være Beyerdynamic DT770 i en eller annen inkarnasjon. Dette passer nok behovene dine relativt godt. Kraftig bass, isolerer godt, og generelt god lyd. Neppe det beste valget til klassisk, men generelt fin til det meste, det er få hodetelefoner som oppfyller alle behov.

 

Et annet sett som kan være vel så godt, også fra Beyerdynamic, er DT150. Langt fra like populære som DT770, men vil nok være et bedre valg som en "altmulig"-hodetelefon, som følge av et mer balansert lydbilde. Prolyd i Oslo har denne relativt billig (rundt 1250,-), og det skal være nok av trykk til de fleste sjangre, samtidig som du unngår den noe anemiske mellomtonen i DT770 (plagsomt for gitarbasert musikk). Holdbarheten er det absolutt ikke noe å si på for noen av dem.

 

Spør gjerne mer om du lurer på noe. ;)

 

Takk :thumbup:. Har undersøkt litt mer på DT770, og den virker på alle måter bra. Et spørsmål er om jeg skal velge en 32 ohms, eller 80 ohms modell, men før det føler jeg at jeg er nødt å prøve headsetet. Vil ikke kjøpe det før jeg vet hvordan det er.

 

Pleier slike headset å være utstilt til å kunne prøves i butikker? (og hvilke butikker?), eller må jeg bare håpe på at noen jeg kjenner tilfeldigvis har det?

Lenke til kommentar

Beyerdynamic er ikke direkte lett å finne utstilt. Spaceworld i Storgata (Oslo) hadde i hvertfall tidligere et større utvalg innen Beyerdynamic. Stereofil i Oslo lister også noen få modeller på sin hjemmeside. Mulig at visse nettbutikker gir deg mulighet til å prøve visse hodetelefoner, mener å huske å ha sett noen modeller utstilt hos Prolyd AS (Oslo). Andre "diverse" hi-fi-butikker kan også være verdt et forsøk, selv om det ikke er noen hemmelighet at AKG og Sennheiser er langt enklere å finne i butikk enn Beyerdynamic.

 

Selvsagt er det lurt å prøve hodetelefoner før kjøp, men om du ikke er ute etter en helt spesifikk lyd eller er voldsomt kresen, gir det mening å "ta sjansen", og heller benytte angreretten om det skulle passe svært dårlig. Som tidligere nevnt kan DT770 mangle for mye mellomtone for enkelte typer musikk (eller ører), og DT150 kan være et bedre valg for en mer balansert (men tung) lyd.

 

(Rent for øvrig er sjansene for at jo mindre kresen du er, dess bedre virker lyden i et sett hodetelefoner. PortaPro er kjent for en relativt "tung" lyd, og det er derfor godt mulig at også DT770 kan passe godt til din smak. Det er også verdt å merke seg at man venner seg til den lyden man vanligvis hører.)

 

 

En liten veiledning til forskjellene mellom DT770-variantene finnes her:

http://www.head-fi.org/t/513393/guide-sonic-differences-between-dt770-dt990-models-more

 

For de fleste gir det mest mening å kjøpe 32-ohm-versjonen, da M80-ohm-versjonen er (for mange) ubehagelig basstung (tilpasset monitorbruk for trommeslagere). 250-ohm-versjonen kan bli litt for mye for mange lydkort (og spesielt bærbare enheter), selv om volumet ofte blir høyt nok, 600-ohm-versjonen er antagelig bare å glemme om man ikke har en kraftig hodetelefonforsterker.

Endret av AiKi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...