Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hastighet fra pc til NAS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den støtter gigabits nettverk ja, så da er det routeren som er flaskehalsen. Men uansett skulle du nok fått oppimot 10-13mb/s, som sagt. Så kan være noe annet også.

 

Skal du koble den direkte i PC'en så må du ha en tvistet nettverkskabel. Jeg har aldri kjøpt slike, bare laget dem selv, så jeg har ikke peiling på hvor de kan evt. kjøpes.

 

Uansett gjør du ikke dumt i en ny router da, tenker jeg - den er nok gammel og grå :)

Lenke til kommentar

Da har jeg koblet PC i gigabit switchen og koblet NAS til samme switch, altså ikke innom routeren som ikke er gigabit. Får da en hastighetsøkning, opp til 6,2MB/s. Kan det rett og slett være NASen som ikke klarer å ta imot raskere, evt. harddisken i nasen? Dette er vel hastigheter som både nas og HD burde taklet veldig fint.

Lenke til kommentar

Det var da særdeles dårlig hastighet.. Selv for en relativt billig enhet.

 

Jeg overfører tett opp mot 125MB per sekund til og fra min Synology DS1511+ (dette på Gigabit nettverk selvfølgelig). Min forrige "NAS" var en HP MediaSmart EX470 som det var byttet prosessor, minne og endret PSU i. Der fikk jeg alt fra 40 - 80MB per sekund. Også det på Gigabit nettverk.

 

En moderne HDD i dag klarer jo ganske gode hastigheter på sekvensielle data, og med Gigabit nettverk så er det ingenting som stopper deg før rundt 125MB per sekund. Da spørs det om Zyxel enheten rett og slett er totalt ubrukelig. Har du sjekket opp mot tall fra produsenten? Firmware oppgraderinger eller lignende?

Lenke til kommentar

Har selv en Zyxel NAS NSA210 (med kun en HDD) og selv om den er treg har jeg hatt MYE glede av den i de 2 årene jag har hatt den. Den er stabil og virker alltid og er derfor "stablet vekk" på et kott.

 

Jeg vil forslå at du forsøker å enable "Jumbo frames" i setup (Network og TCP/IP). Velg 8k. Dette har øket ytelson på min, men den står i 1Gbit nettverk så før du gjør dette bør du sjekke at din switch støtter dette (skal du være sikker på å få kontakt med den igjen uten å ta den med til noen som har 1Gbit).

Lenke til kommentar

Jeg endret nå, siden jeg har koblet pc og nas sammen via gigabitswitchen. Skal jo sies at routeren ikke er gigabit, så kanskje det stopper seg der... Skal se om jeg ikke får kjøpt meg en gigabitrouter i dag. Har ikke merket noen hastighetsforskjell med en gang i hvert fall. Har prøvd å reconnecte via ftp, men ikke sett noen stor forskjell enda.

 

Nå er hastigheten nede i 4,2MB/s og gjerne litt lavere også. Er noen store filer som føres over (mellom 1 og 3 gb), og utifra tester jeg har lest er den kjappest på små filer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...