Gå til innhold

Sykepleier eller Paramedic?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sitter da her en sen lørdags kveld og tenker over hva fremtiden vil bringe. Per i dag har jeg ikke bestemt meg, men jeg vurderer å ta høyere utdannelse om et par år. Så kommer spørsmålet om jeg skal slenge meg på den veletablerte sykepleierutdannelsen, eller om jeg skal vente en stund og kaste meg inn i en nærmest rykende fersk toårig paramedicutdannelse? Skulle gjerne hørt noen "pros & cons" fra begge hold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nærmest rykende fersk toårig paramedicutdannelse? Skulle gjerne hørt noen "pros & cons" fra begge hold.

 

Den er på 60sp, men går over to år da som deltid. Du må ha fagbrev eller autorisasjon som ambulansearbeider, samt ha flere års erfaring for å kunne i det hele tatt melde deg på. Paramedicutdannelsen gør at du får lov til å gi enkelte medikamenter uten å ta kontakt med AMK-legen. Det vil si at det en en etterutdanning for folk med fagbrev/autorisasjon.

 

Tar du sykepleieutdanningen er det ikke slik at du kan søke deg rett inn i ambulansetjenesten. Det er fordi du mangler mye av det redningstekniske som ambulansearbeiderne har. Etter flere kurs og omfattende eksamen kan du få stilling som vikar. Videre må du jobbe opptil fem år før du kan søke autoriasjon som ambulansearbeider.

 

Anbefaler deg derfor å ta VG1 Helse og sosialfag, VG2 Ambulansefag og så læretid på to år dersom du vil jobbe i ambulansetjenesten. Alle fag utenom læretid kan du få på voksenopplæringen eller NKI-nettstudier.

Lenke til kommentar
Den er på 60sp, men går over to år da som deltid. Du må ha fagbrev eller autorisasjon som ambulansearbeider, samt ha flere års erfaring for å kunne i det hele tatt melde deg på. Paramedicutdannelsen gør at du får lov til å gi enkelte medikamenter uten å ta kontakt med AMK-legen. Det vil si at det en en etterutdanning for folk med fagbrev/autorisasjon.

 

Tar du sykepleieutdanningen er det ikke slik at du kan søke deg rett inn i ambulansetjenesten. Det er fordi du mangler mye av det redningstekniske som ambulansearbeiderne har. Etter flere kurs og omfattende eksamen kan du få stilling som vikar. Videre må du jobbe opptil fem år før du kan søke autoriasjon som ambulansearbeider.

 

Anbefaler deg derfor å ta VG1 Helse og sosialfag, VG2 Ambulansefag og så læretid på to år dersom du vil jobbe i ambulansetjenesten. Alle fag utenom læretid kan du få på voksenopplæringen eller NKI-nettstudier.

 

Hei, Melkesjokoladen

 

Takk for et informativt svar. Jeg burde gjerne ha nevnt i førstepost at jeg er i gang med VG2 Ambulansefag. Og ja, mitt mål er å jobbe i ambulansetjenesten. Om jeg vil/bør søke meg inn som lærling eller søke spl utdanning og ta et vikarkurs vil tiden vise, da jeg har generell studiekompetanse.

Endret av Garp
Lenke til kommentar

 

Hei, Melkesjokoladen

 

Takk for et informativt svar. Jeg burde gjerne ha nevnt i førstepost at jeg er i gang med VG2 Ambulansefag. Og ja, mitt mål er å jobbe i ambulansetjenesten. Om jeg vil/bør søke meg inn som lærling eller søke spl utdanning og ta et vikarkurs vil tiden vise, da jeg har generell studiekompetanse.

 

 

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg søkt inn som lærling. Det er fullt mulig å ta sykepleieutdanningen deltid mens du jobber i tjenesten. Vet om flere som gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...