Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Påbygging til generell studiekompetanse, matematikk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I år skal jeg få generell studiekompetanse som privatist, og driver nå og ser etter bøker. Jeg har gått tre år elektro, automatisering, og matten jeg hadde i første klasse regner jeg med var 1P. Det jeg da lurer på, er om det er nok at jeg bare tar 2T i år, eller om det er nødvendig å ta 1T i tillegg. Grunnen til at jeg ikke bare tar 2P, er at jeg også skal ta R1 og R2, og de bygger, så vidt jeg vet, på T-matten.

 

Der finst også en bok som heter "Påbyggingsboka T". Inneholder den pensum fra både 1T og 2T?

 

Hadde vært fint om noen kunne opplyse meg litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2T er et fag for folk som IKKE tar R1. Har du mulighet for å heller ta 1T istedenfor? Det er et ganske greit fag egentlig, og R1 er den direkte fortsettelsen. Å ta 2T, eller for den saks skyld R1, med kun 1P som bakgrunn blir nok ikke akkurat enkelt. Jeg er ikke helt sikker på hva som inngår i 2T, men jeg mener at det stort sett er stoff som også inngår i R1. Vektorer og slik.

 

Ta 1T+R1+R2 istedenfor 2T+R1+R2, er mitt råd i alle fall.

Endret av Quent
Lenke til kommentar

Åja. Jeg trodde at 1T kun var førsteklassematten. Altså, at første året kunne man velge mellom 1T, 1P og 1S. Er ikke det obligatorisk med to år matte? Eller erstatter R1 behovet for T2?

 

Uansett, om jeg får studiekompetanse uten og måtte ta T2, gjør jeg så klart det, ja. Synst de har gjort dette systemet enormt vanskelig.

Lenke til kommentar

Åja. Jeg trodde at 1T kun var førsteklassematten. Altså, at første året kunne man velge mellom 1T, 1P og 1S. Er ikke det obligatorisk med to år matte? Eller erstatter R1 behovet for T2?

 

Uansett, om jeg får studiekompetanse uten og måtte ta T2, gjør jeg så klart det, ja. Synst de har gjort dette systemet enormt vanskelig.

 

Hei Vycan.

 

Helt riktig at 1T eller 1P er førsteklassematte. 1S er ikke helt riktig. Du mener vel S1, som du kan velge 2.året eller R1 om du har tatt 1T første året på vgs. Nei, R1 erstatter ikke 2T. R matte eller S matte er programfag (realfag)

 

Om du synes at R matte eller S matte blir vanskelig for deg kan du evt. ta 2T andre året, slik at du har 1T vg1, og 2T fra vg2.

Lenke til kommentar

Uff, blir bare mer og mer forvirret.

 

Om man velger 1T første året tar man 2T andre året, velger man 1P første året tar man 2P andre året. Om man har valgt 1P første året, kan man velge S1 som programfag andre året, og om man har valgt 1T første året kan man ta R1 som programfag andre året. S2 følger S1 tredje året, og R2 følger R1 tredje året. Har jeg forstått det riktig nå?

 

Da skal jeg i tilfelle ikke blande inn S-matten.

 

Hvis jeg har forstått det riktig da, så trenger jeg altså kun 1T i tillegg til R1 og R2 for å få generell studiekompetanse, ikke 2T?

Endret av Vycan
Lenke til kommentar

Det er sånn at du skal ha matte over 8 timer. Det kan du enten gjøre ved å ta f.eks 1T (5 timer), og så 2T (3 timer). Eller så kan du ta 1T, og deretter R1 (5 timer), eller eventuelt S1. 2T er ment for dem som ikke ønsker å ta matematikk som programfag. Det samme gjelder for 2P.

 

VG1: 1T / 1P

VG2: R1/S1 (2P/2T)

VG3: R2/S2

 

Hvis du har tenkt å ta R1 er det ingen grunn til å ta 2T.

Endret av Quent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...