Gå til innhold

Mekanisk tastatur: Qpad|MK-80 eller Razer Blackwidow?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå et Logitech G19 tastatur som jeg egentlig ikke her helt fornønyd med, pga tastene + at det er stort, har mange knapper jeg ikke bruker osv... har da sett litt på 2 mekaniske fra Qpad og Razer.

 

Er veldig usikker på hvem som er best/mest behagelig? (brukes til gaming)

 

Er det noen som har erfaringer med en av disse?

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har nå et Logitech G19 tastatur som jeg egentlig ikke her helt fornønyd med, pga tastene + at det er stort, har mange knapper jeg ikke bruker osv... har da sett litt på 2 mekaniske fra Qpad og Razer.

 

Er veldig usikker på hvem som er best/mest behagelig? (brukes til gaming)

 

Er det noen som har erfaringer med en av disse?

 

Takker for svar! :)

 

Hei Swingeling,

 

har 6 mekaniske tastaturer som alle føles veldig forskjellig, så jeg bare starter med å si at hva som er best for deg er veldig subjektivt, og ingen kan fortelle deg hva som er "best".

 

Med det sagt, så vil jeg si at personlig anbefaler jeg Black Widow. Jeg har en Black Widow, men har bare prøvd Qpad sin. Kvaliteten er forholdsvis lik, og utsende er igjen personlig, men jeg liker BlackWidow sitt litt bedre. Følelsen av tastene på de 2 er relativt like, men her syntes jeg selv at Black Widow ligger litt forann.

 

Men det viktigste er prisen. Black Widow i ikke-ultimate versjon koster 650, eller 750 om du kjøper det i butikk (Teknikk magasinet har den blant annet), mens Q-pad MK80 koster rundt 1200 kroner. Q-pad koster altså nesten dobbelt så mye som Black Widow. Om du først skal bruke 1200 kroner på et mekanisk tastatur får du mye bedre, for eksemplet et Filco MajesTouch 2.

 

Så, endelig konklusjon: Black Widow er et veldig godt tastatur til en utrolig god pris. Q-pad er også et veldig bra tastatur, men skuffer seriøst til prisen og er derfor helhetlig ikke så attraktiv.

Lenke til kommentar

Dette med mekaniske tastaturer er vanskelig, spesielt her i Norge hvor utvalget er så lite.

 

Mitt første mekaniske tastatur var IBMs Buckling Spring-type mens jeg var på barneskolen i gamle dager. Plutselig en dag gikk det opp for meg hvor mye jeg savnet disse tastaturene, og begynte å bevege meg ut på markedet. Nå sitter jeg med 1 tastatur av hver type som er tilgjengelig i dag; Buckling Spring, ALPS Sort/Hvit/Gul/Blå, Cherry MX Svart/Brun/Klar/Blå/Rød, Topre fra både Realforce og Fujitsu, og så videre. Det finnes flere, men det får være grenser :p

 

Hver enkelt av disse tastene har forskjellige karakteristikker, og det å finne den som passer til deg er umulig i Norge fordi det finnes ingen butikker som har annet enn kanskje Cherry MX Svart, Brun eller Blå, og kanskje en type ALPS/Buckling Spring om du finner en butikk som selger gammelt utstyr.

 

Jeg vil anbefale at du leser hele denne artikkelen på geekhack. Der finner du alt du trenger å vite, inkludert lenker til hvor du kan kjøpe disse tastaturene nye og brukte.

 

Du finner også bilder og ikke minst LYDOPPTAK fra hver enkelt tast. Tro meg, lyden av en mekanisk tast er en stor del av opplevelsen :)

 

Personlig foretrekker jeg Topre-baserte tastaturer slik som HHKB Pro2 og Realforce.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...