Gå til innhold

[Løst] Microsoft exchange 2010


joro

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat innstalert exchange 2010 på hjemmenettverket mitt.

 

Kommunikasjonen fungerer supert gjennom intern E-post (oppsettet som er laget for det interne domenet mitt).

Men hvordan kan jeg få koblet domenet mitt (www.jordbru.com) som er registert på domeneshop.no til excangeserveren? Er jo liksom ikke noe stort poeng å kun sende E-post til de jeg bor sammen med og ingen andre:)

 

Jeg har ikke fast IP-adresse, vil det by på problemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du setter bare opp MX-records hos domeneshop til å peke til serveren din, da kan du motta epost, det må dog litt mer konfigurering til for å få det ut på nett.

 

Sjekk ut her f.eks.

 

Du må og hvis jeg ikke tar feil sette opp noe for å motta fra alt-og-alle.

 

Ja det var det jeg også hadde resonert meg frem til. Testet det tidligere idag, og sendte noen prøvemail fra ulike adresser. Men det er mulig at jeg ikke fikk konfigurert exchange riktig.

 

Hvis jeg gjør innstillingene hos domeneshop riktig, skal da innkommende mail komme direkte i exchange? Høres litt for enkelt ut, vil da tro at må gjøres noen innstillinger i excange også. Oppfattet linken din som konfigurering ut fra serveren min og ikke inn.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke inkluderte alt, er bare lenge siden jeg har gjort det, så husker det ikke selv, men nå skal vi se.

 

For innkommende e-post må du sette opp de domenene du ønsker skal få tilgang: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb124745.aspx dersom alle kjører du på med "*" som da vil gjør at alle kommer til.

 

Du må dog huske at noen ISPer stenger porter(hos dem, ikke hos deg) som gjør det umulig for f.eks. smtp på port 25. (Og du må så klart huske å åpne porter hos deg også)

 

DNS tar også tid, så det kan ta tid før du har satt opp MXen hos domeneshop til at det faktisk fungerer.

 

Pluss, dynamisk ip er ikke anbefalt hvis du faktisk skal bruke denne løsningen til noe mer enn "lek & moro".

Lenke til kommentar

"lek & moro" er vel egentlig stikkordet her:)

 

Men jeg har da kommet meg sålangt at jeg får mailen ut serveren min nå, etter en del prøving og feiling.

Da gjenstår det vel litt prøving og feiling før noe kommer inn:)

Men lærer masse underveis da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...