Gå til innhold

Skal ha vanntank ute


Anbefalte innlegg

Tenkte å flytte pcen ned i kjelleren nå som det er så varmt, så fikk jeg den gode ideén å grave vanntank ned i hagen.

 

Tenkte å skaffe ett branslukkingsaparat å lage tank av, men trenger litt info om ting som:

 

Hvor langt ned i bakken?

Fare for at vannet fryser om vinteren?

Fare for kondens om vinteren?

Hva slanger skal jeg ha?

Jeg har ett waterchill sett, så jeg tenkte at jeg trenger ett glupt system som gjør at jeg enkelt kan ta med pcen på lan. How to do that?

 

Info om hva jeg må kjøpe (nippler og slanger)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hvor langt ned i bakken?"

 

Så dypt så mulig. Et par meter burde du klare ;) Du bør helst ned til veldig våt jord, eller aller best ned til grunnvannet. Det kan dog bli et problem, da det som regel ligger i fast fjell på ca 50 meter... Ulempen med en tank som ligger veldig dypt, er at pumpen må være ganske kraftig for og klare å sirkulere vannet.

 

"Fare for at vannet fryser om vinteren?"

 

Nei, men tanken bør ligge under frostgrensen der du bor, og slangene bør være litt isolert hvis de ligger i frossen jord. Men du bør uansett bruke litt frostveske i vannet, og da fryser det værtfall ikke.

 

"Fare for kondens om vinteren?"

 

Nei, svært liten fare. Derimot kan det være noe større fare for kondens om sommeren grunnet større luftfuktighet, og høye innetemperaturer.

Med min nedgravde tank på 20 liter fikk jeg kondens kun én gang, og det var da jeg fylte den med kaldt springvann... Etter systemet hadde gått noen timer, steg temperaturen, og det var aldri kondens som jeg kunne se. Vannettemp var ca 15-20 grader, altså en god margin.

 

"Hva slanger skal jeg ha?"

 

Med mindre du driter penger, så bruk det du finner, men helst ikke hageslange da den har en tendens til og gå litt i oppløsning. Armert PVC-slange til den "grove" delen av systemet er bra. Bruk gjerne mer eksotiske slanger som Tygon eller silikon inni PC.

 

"Jeg har ett waterchill sett, så jeg tenkte at jeg trenger ett glupt system som gjør at jeg enkelt kan ta med pcen på lan. How to do that?"

 

Hurtigkoblinger, med vannstoppere evt kraner burde gå fint. Du kan jo faktisk også koble tanksystemet i serie/paralell med waterchill settet.

 

"Info om hva jeg må kjøpe (nippler og slanger)?"

 

Gjerne, men det blir litt mer omfattende. Må vite nøyaktig hvordan du har tenkt og bruke dette systemet i sammenheng med waterchillen, hvilken pumpe du skal bruke, hvor du skal ha pumpen, hva tanken er laget av, osv.

Lenke til kommentar
Hadde det før, men det tærte hull i radiatoren min.

 

DERFOR vil jeg ikke ha det, og så skal jeg helst ikke ha kondens.

 

:o Oi...hmm tærte det virkelig hull i radiator...Hvor ble det mest tæring?Hviken type kjølevæske var det du brukte? Vet at kobber reagerer på mange kjemikalier så regner med rørene i radiator var kobber?

 

Fins vel mange kjølevæske typer for forskjellig maskineri som ikke er så kraftig og har anti korrosjons middler i.

Lenke til kommentar
Hadde det før, men det tærte hull i radiatoren min.

 

DERFOR vil jeg ikke ha det, og så skal jeg helst ikke ha kondens.

Tærte hull? Nå har jeg hatt frostvæske blandet med vann i en brusflaske i et havlt år, og ingenting tyder på at den går i oppløsning.. Det gjør heller ikke broren min sin vannkjøling, som har stått å gått i et halvt år...

 

Enten så blandet du med feil kjemikalier, eller så hadde du radiator av et eller annet lusent metall.. Har aldri hørt at frostvæske har tært hull på en radiator før.

Lenke til kommentar

Kjøleveske som selges feks. på BIltema og brukes i kjølesystem på bil er jo der akkurat fordi den er anti-korroderende. Altså den skal forhindre tæring.

 

Mange biler som har radiatorer av kopper og det fungerer som bare det. Tror nok det må ha vært noe annet galt med den radiatoren.

Lenke til kommentar

Det meste av hurtigkoblinger finner du hos http://www.rs-components.no/ Mye ligger under pneumatic (trykkluft) Hydroscand har også mye koblinger. Se i gule sider. Det er vel mulig Microplex også har noe inne. De har i allefall T'er i forskjellige dim.

 

Jeg tenkte du kunne koble "ny-systemet" inn på WC med én T på innløp til vannblokk, og én T på utløp. Sett på slanger, før du ut bak PC, motér på enten en kran, eller hurtigkoblinger med vannstopp. Altså waterchill - T - litt slange - Kran - Hurtigkobling han - Hurtigkobling hunn - (evt. en kran til) - slange til nedgravd tank/pumpe - X 2, da vannet skal inn og ut :D

 

Skal du på lan, steng kranene, koble fra hurtigkoblingen - start opp WC - ferdig. :) Du bør kanskje ha en liten påfylling/lufte tank på veggen. Har du bare 2 kraner, vil det renne ut litt vann fra slangene til den nedgravde tanken når du kobler i fra. Dette samler du bare opp i en spann, å heller det ganske enkelt tilbake på tanken når du kobler PC til igjen.

Lenke til kommentar
Brukte shell frostvæske.

 

Det ble hull inne iblandt finnene!

 

 

Men hvor får jeg tak i sånne hurtigkoblinger som er på waterchill?

Bør jeg isolere slangene opp til vinduet?

Hva lurt bør jeg finne ut for å kunne ta med pcen på lan?

Radiatoren må ha vært dårlig fra før av. Frostvæske er ikke etsende.

Lenke til kommentar

Trenger jo ikke isolere slangene så lenge det ikke er noe under som er utsatt for kondens !

Men det skal ganske mye til for å få kondens !

Du får ikke så kaldt vann nå på sommeren at kondens er noe problem.

Og du finner sikkert på noe enda lurere før vinteren kommer... og kondens blir noe problem.....

Lenke til kommentar
ca. 4-5 meter under bakken pleie å holde, fryser normalt ikke så lanngt nede, må bare passe på å isolere slangene godt.

 

Lykke til med gravingen, 4-5 meter er bra langt, skal du grave lengre må du sikkert sende ut nabovarsel eller no :p

 

Jeg har min radiator liggende i vinduskarmen, holder i massevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...