Gå til innhold

Dagpenger fra NAV hjelp


Anbefalte innlegg

Hei det har seg slik at jeg er i en uheldig situasjon.

Jeg jobber 2 faste kvelder i uka med telefon intervju men dette er ikke nok til å leve av.

Jeg skal ikke studere til høsten og jeg har søkt jobber men har ikke fått noe enda.

Så da lurer jeg på tror dere at jeg kan få dagpenger om jeg søker om dette? Jeg har vært på nav en gang tidligere litt sånn useriøst, og mannen bak skranken sa at siden jeg har jobb så vil jeg sannsynligvis ikke få dagpenger men dette er jo bare 2 dager i uka, 9 timer i uka man kan jo ikke leve av det...

 

Så ja har jeg krav på dagpenger? jeg er 21 år dimmiterte fra militæret for litt over et år siden og har jobba med telefonintervju i snart 1 år men som sagt bare 2 kvelder i uka. Jeg vet at NAV kan være ganske vanskelige så om noen har noen tips til meg tar jg imot det med glede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre så var du litt tregt ute her. For å få dagpenger på grunnlag av avtjent verneplikt må det være innen 12mnder fra dimmisjon. Etter dette må du oppfylle andre kritierier. Når du er på dagpenger kan du ikke jobbe mer enn 50% i en 14 dagers periode, for å få stønad. Så hvis du bare jobber 9 timer i uka, kvalifiserer du for å få utbetaliner (men dog litt reduserte pga at du jobber litt). Men som sakt, ikke sikker på om du kvalifiserer for å få noe dag penger, du oppfyller ihvertfall ikke vernepliktskravet lengre.

 

Jeg gikk til nav etter at jeg dimma, jobba en deltids vekter stilling i 6mnd, og de mnden jeg ikke jobba så mye (var varrierende arbeidsmengde) fikk jeg dagpenger fra Nav intill jeg fikk meg en 100% stilling (som jeg har i dag, eller, det er siste arbeidsdag i morra! WOOP WOOP!)

 

Tipset jeg har å komme med er, skaff deg en jobb, ikke gå til nav. Nav er ikke ditt personlige økonomiske sikkerhetsnett bare siden alt ikke går på skinner. Det er ikke så vanskelig å få seg en jobb. Jeg har konstant vært ansatt i et eller anna firma siden jeg var 14. Avisbud, tusenfryd, kiwi, kiosker, G4S, Securitas, telefonsalg, kennel, reklamedistribusjon.

 

Gå på nav.no > ledige stillinger > velg din geografiske plassering > filtrer bort alle uaktuelle stillinger (lege, revisor, ol), og IKKE vær kresen. Få deg en midlertidig jobb som gir deg penger inntil du klarer å finne noe, for du kan jo alltids bare si opp (i de første 6mnden av en nyansettelse er det kun 2 ukers oppsigelse).

 

Søk på alt mulig rart, og hvis du ikke finner noe på nav.no har du alltids finn.no, eller bemanningsbyråer som manpower og proffice.

 

Hvis du vil ha noe flere tips / råd, bare å spørre =)

Lenke til kommentar

Du får ikke dagpenger hos NAV i den situasjonene du er i. For å få dagpenger hos NAV må du fullføre følgende krav.

 

1. Ha betalt minst 120000 kroner is skatt

 

2. Fått sparken fra jobbe eller blitt permittert

 

3. Du har fått en ryggskade, lårskade, eller lignende som fører til at du ikke kan jobbe

 

4. Du får et skjema som arbeidsgiveren fyller og stempler (dette skjemaet er bevis på at arbeidsgiveren har gitt deg sparken eller permittert deg)

 

5. Slutter du selv på en jobb så får du ikke dagpenger! Da blir du arbeidsledig og har selv ansvaret for å skaffe deg en ny jobb.

 

6. Du kan sitte hos NAV og være registrert som arbeidsledig. NAV er ikke hjelpsom og du blir innkalt til møte hver 2 måned og høre rådgiverne si dette

 

(Dere er ikke arbeidsledige. Dere er arbeidssøkere og dette er en heltidsjobb bla bla)

 

7. NAV vil at du skal gå på jobbkurs fordi de tror du ikke kan skrive en CV. CV en til NAV er standard og denne CV en finner du overalt på nettet.

Lenke til kommentar

Du får ikke dagpenger hos NAV i den situasjonene du er i. For å få dagpenger hos NAV må du fullføre følgende krav.

 

1. Ha betalt minst 120000 kroner is skatt

 

2. Fått sparken fra jobbe eller blitt permittert

 

3. Du har fått en ryggskade, lårskade, eller lignende som fører til at du ikke kan jobbe

 

4. Du får et skjema som arbeidsgiveren fyller og stempler (dette skjemaet er bevis på at arbeidsgiveren har gitt deg sparken eller permittert deg)

 

5. Slutter du selv på en jobb så får du ikke dagpenger! Da blir du arbeidsledig og har selv ansvaret for å skaffe deg en ny jobb.

 

6. Du kan sitte hos NAV og være registrert som arbeidsledig. NAV er ikke hjelpsom og du blir innkalt til møte hver 2 måned og høre rådgiverne si dette

 

(Dere er ikke arbeidsledige. Dere er arbeidssøkere og dette er en heltidsjobb bla bla)

 

7. NAV vil at du skal gå på jobbkurs fordi de tror du ikke kan skrive en CV. CV en til NAV er standard og denne CV en finner du overalt på nettet.

 

Hva i all verden er dette slags vissvas?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil, men har man ikke rett til dagpenger når man dimmer? Det er kanskje ikke mulig å få 1 år etter du har dimmet da?

 

Men ihvertfall, tipset lenger opp i tråden om å skaffe seg en bedre jobb er nok det jeg ville fulgt. Registrer CV hos Manpower, Jobzone eller lignende og si at du ikke er så kresen men at du ønsker fast arbeid, eller deltid med nesten tilsvarende antall timer. Har selv gjort det ved to tilfeller og fått jobb nesten over helga :p Det finnes mange faste lagerstillinger med ok til bra lønn, samt drøssevis av deltids stillinger i butikk med laber til ok lønn.

Endret av cohan
Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil, men har man ikke rett til dagpenger når man dimmer? Det er kanskje ikke mulig å få 1 år etter du har dimmet da?

 

 

Som jeg sa tidligere. Du må ha avtjent førstegangstjenste ila de siste 12 mdene. Så hvis det er over 12mnder siden du dimma, kan du ikke søke på det grunnlaget =)

Lenke til kommentar

for å få dagpenger ->

 

1. ha tjent minimum 100 000 det siste året eller 300 000 de 3 siste årene

2. være i maximum 50% stilling

 

det er i grunnen alt av krav. er du innenfor dette kan du får dagpenger. enkelt og greit. uansett stilling uansett lønn og alt

 

du får utbetalt 60% av originale lønna

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...