Gå til innhold

[Løst] eksperimentelt oppsett av internett


Anbefalte innlegg

Jeg har fiber i fra Telenor og har fått levert standardmodem/router fra de(ZyXel P-2602HWT-F3 Multimodem). Denne routeren er ganske så ustabil, men jeg må ha den ifm ip-tv.

 

Det som er planen min er at jeg skal plassere en switch etter fiberboksen slik som på bildet.

post-131734-0-35003900-1312941674_thumb.jpg

Det jeg lurer litt på i denne sammenhengen er om jeg må ha en styrt switch med QoS som kan prioritere trafikken fra ZyXel Multimodem?

 

I modemet fra telenor er det jo QoS som prioriterer IP tv og IP telefoni, men jeg vil jo med dette oppsettet bypasse hele den biten..

 

Noen som har erfaring med et slikt oppsett opp mot telenor sin fiber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kjører en rimelig lik løsning på vårt hjemmenettverk, det hele kommer jo litt ann på hvor stor linje man har mot telenor, og litt hvordan du bruker nettverket ditt hjemme, hvor mange personer OSV.

 

Alt i alt fungerer det greit her, men kan ved tider bli litt stor trafikk på PC delen slik at IP-Tven blir treg og slikt men det er nesten ikke så man merker det, og man må være ganske mange på nettverket for at det skal merkes.

 

Du kan jo alltids forsøke og sette prioritet på zyxel modemet, men hadde testa hvordan det gikk uten først, da det ikke er sikkert du trenger det:P

 

Det er alt i alt om hva som passer ens behov og bruken av nettet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er alt på plass og satt opp slik som vist på illustrasjonen over. Jeg har satt prioritet til den porten som multimodemet til telenor er tilkoblet og har belastet nettet fullt ut. TV'n virker topp og zyxel'en fra telenor virker som den er mer stabil. Jeg har ikke måtte slå den av/på siden jeg satte inn switchen.

Valget falt på denne switchen fra Cisco:

Cisco switch

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...