Gå til innhold

1.8Ghz Pentium 4 Northwood


Loc Rock

Anbefalte innlegg

Nå er tiden kommet for å investere i en helt ny pc.

Planen er at jeg skal kjøpe en 1.8Ghz Northwood "Boxed" CPU i samarbeid med et Asus P4B266 hovedkort og 512 DDR-ram.

 

Grunnen til at jeg velger denne cpu'en er at den virker svært overklokkingsvennlig. Men eneste problemet er at jeg ikke vet hvordan man overklokker en stakkars cpu! :smile: så dette spørsmålet kan virke utrolig dumt, men jeg håper på postive svar.

 

Hvordan overklokker man denne cpu'en ? Hva må man gjøre med bios, hovedkortet, selve cpu'en etc.?

 

Mvh.

Martin Jonassen

 

(bedre at jeg spør her enn at jeg eksprimenterer selv) :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Loc Rock skrev (2002-02-05 21:54):

Nå er tiden kommet for å investere i en helt ny pc.

Planen er at jeg skal kjøpe en 1.8Ghz Northwood "Boxed" CPU i samarbeid med et Asus P4B266 hovedkort og 512 DDR-ram.


 

Hvorfor i all verden velge asus? Abit er BEST... Se på abit sd7 og th2 alt ettersom du vil velge ddr ram eller rambus. Du bør uansett velge et med masse innstillings muligheter i biosen slik at du kan leke deg extra mye og klokke litt extra. Begge disse overnevte korta kan du tweeke mye med samt at du har mulighet til å stille volten ganske høyt. 2.1 på th2 og 2.2 på sd7. Mener å huske at p4 bruker 1.6 normalt :smile:

 

Se her for Review på sd7: http://www.slapps.com/review/sd7/index.htm

TH2: http://www.vr-zone.com/reviews/ABIT/TH7II-RAID/

 

Quote:



Grunnen til at jeg velger denne cpu'en er at den virker svært overklokkingsvennlig. Men eneste problemet er at jeg ikke vet hvordan man overklokker en stakkars cpu!


Hvordan overklokker man denne cpu'en ? Hva må man gjøre med bios, hovedkortet, selve cpu'en etc.?

:smile: så dette spørsmålet kan virke utrolig dumt, men jeg håper på postive svar.



 

Denne cpu er veldig overklokkings bar som du sikkert har funnet ut allerede :smile:

Føre du begynner å overklokke så anbefaler jeg deg på det sterkeste å lese bruksanvisningen til hovedkortet så du vet hva som er hva og sånn nogenlunde hva som kan skje... Deretter så får du alt til å gå stabilt i windows og under spill føre du begynner å oC. Overklokking gjør du ved å stille opp fsb hastigheten, da må du nok stille om på noen divindere slik at du ikke kjører pci hastigheten så veldig opp i skyene... Men prøv deg fram sakte men sikkert, hold også et godt øye med temperaturene, eventuelt skru opp volten litt.

 

Det er veldig viktig med god kjøling dersom du skrur opp volten/ så slipper du at den blir ustabil pga høy temp. Men intel setter jo ned hastighet på cpu hvis den blir for varm så det er ikke så farlig som med amd :smile:

Lenke til kommentar

Takk for svarene, spesielt til deg blackice, setter virkelig stor pris på at dere hjelper oc-newbies som meg. :smile:

 

Asus kortet så bare tøft ut med sine usb 2.0 og greier, men du har fått meg på "bedre" tanker. Jeg tenkte litt på Abit BD7 (eller noe i den duren), noen som har erfaringer med dette kortet ?

 

Er det i bios jeg stiller opp fsb hastigheten, og ned med pci og agp hastigheten ?

 

Mvh.

Martin Jonassen

Lenke til kommentar

Ser du skal ha 512meg DDR RAM og overklokke. Du har kanskje tenkt til å kjøpe TwinMOS ram brikker til denne jobben.. I så fall hold deg langt unna 512meg TwinMOS PC2100 DDR RAM CAS2,5 brikkene. Under testing klarte de ikke mer enn 135MHz @ slowest mem. timings. Så gå for 2x256meg :smile: 256 brikker er også generelt bedre egnet for overklokking.

 

Quote:


Hvordan overklokker man denne cpu'en ? Hva må man gjøre med bios, hovedkortet, selve cpu'en etc.?


 

I Bios stepper du opp FSB'en for å overklokke. Du kan ikke endre CPU'ens multiplier ettersom den er og forblir låst på P4. Når du overklokker FSB vil også PCI, AGP ol. dras med. PCI BUSen pleier ikke å like seg noe særlig over standard hastighet, 33MHz. Som sagt tidligere, hold styr på dividerne. Tror det er temmelig sikkert at alle PCI kort overlever fint på 35MHz.. personlig kjører jeg PCI BUS @ 37,5MHz! :eek:

Se om minnet klarer CAS2 og Turbo Memory Timings @ FSB'en du kjører. Hvis den ikke liker det merker du det ved at PC'en ikke vil loade Windoze, blir ustabil etc. Løsningen er da å sette tilbake til CAS2,5 og prøve litt lavere memory timings.. eller klokke FSB litt ned igjen. Å klokke FSB litt ned igjen går selvfølgelig litt utover ytelsen på CPU etc, men kan lønne seg for overall ytelse. Finn ut hvilken konfigurasjon som gir deg det! :smile: "Alltid klokk med måte" - LITT OG LITT.

 

Hovedkortet trenger du ikke gjøre noe spesielt med -bare sette opp alt riktig :wink: CPU'en er det ikke annet å gjøre med enn å kjøpe Arctic Silver 3 goop og påføre riktig. Passe på OK kjøling. Holde et øye med temp'en ettersom du overklokker. *kremt* nevnt før *host*

Lenke til kommentar

Takker for svarene igjen.

 

Men jeg vil gjerne fraheve at jeg ikke har tenkt å ta _helt_ av.. :smile: jeg skal bare klokke cpuen slik at jeg får mer ytelse for pengene, og kanskje etter litt tid skal jeg presse stakkaren til å yte MAKS.

 

Planen var at jeg skulle klokke litt med standard vifta, er atric silver nødvendig? har ikke p4 ganske stor overflate, som jeg skal dekke med as3 ?

 

Mvh.

Martin Jonassen

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-05 22:09, H_Bozz skrev:

Kan bare si deg det er ca. 100000 andre som tenker det samme.. bare jeg går for MSI.. :smile:




 

ikkje gå for MSI p4 mobo, på skulen har me bygd ein del maskiner med msi mobo og p4, dei går ikkje ann å overklokke og dei den av dei berre står og seg dumme ut under post og leiter etter hardisken i ca 1-2min.

asus og abit er ein del bedre

Lenke til kommentar

Gå for Asus sitt kort ja (p4b266).

 

Det er så utrolig lett å drive med. og har nybegynner funksjoner for alt..

 

Hvis du f.eks stiller fsb'en for høyt, eller noe annet som ikke fungerer, så setter hk'et ned hastigheta til normalt, og går inn i bios for deg, og forteller at hastigheten var for høy, og forlslag til løsninger...

 

Asus er også fullspekket med finesser, med blant annet voice messages, bilder osv, som man kan ha i oppstart...+ masse annet stæsj!

 

+ at Asus er kjent for Stabilitet. Asus+i845D+P4 Northwood må være den ultimate kombinasjonen der ute nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...