Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svak signalstyrke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her jeg har rom er det ca 4 meter (2 vegger i mellom) fra ruteren. Jeg skal ha 8000 kpbs i styrke, men får aldri som regel mer enn 1300 kpbs i styrke når jeg ser på f.eks TV 2 Sumo.

 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å få sterkere styrke?

 

Vel, akkurat TV2 Sumo er det jo noen spesifikke problemer i forhold til med noen leverandører.

Ta test på tptest.se får du riktig hastighet der? (mål gjerne et par forskjellige ganger i løpet av dagen). I så fall så tror jeg ikke problemet ditt er nødvendigvis signalstyrke.

 

TV2 Sumo problematikken jeg refererer til går i at TV2 har vært i konflikt med flere ISPer så langt jeg vet i forhold til hvem som skal ta hånd om (den meget store) båndbredden som må til får å streame ut innholdet. Slik jeg forstår det har TV2 forsøkt å legge denne byrden på ISP - altså at de må bygge ut sitt nett til TV2, fremfor at TV må leie ekstra båndbredde mot kjernenettverkene. Det førte til at på noen ISPer så er båndbredden begrenset i forhold til TV2 Sumo.

 

Ihvertfall var dette situasjonen (så langt jeg vet) for et par år siden - og hvis ikke ting har forandret seg siden sist jeg fulgte med på dette så er det vel gjerne fremdeles tilfellet. Detfor tror jeg ikke du bør bruke TV2 Sumo som målestokk.

 

EDIT: Jeg testet raskt ved å streame noe gratisinnhold fra TV2 Sumo. Da får jeg faktisk opp melding om dette (som sikkert mange kunder spør om)

 

Med din nettilkobling kan du se video i inntil 1300 kbit/s. Det gir deg normalt god TV-kvalitet.

 

Med din nettilkobling kan du se video i inntil 1300 kbit/s. Det gir deg normalt god TV-kvalitet.

 

NextGenTel har avtale med TV 2 som skal sikre kvaliteten frem til deg. Dersom du likevel opplever problemer med videoavspilling (bilde/lyd hakker) ta kontakt med NextGenTel direkte.

 

NextGenTel har avtale om å levere video i inntil 6000 kbit/s.

Din linje er målt til ca 16000 kbit/s.

 

(jeg har linje fra NGT og min linje er feilfri. Jeg målte også på nytt et par ganger og måler helt flott på hastighet som du ser.)

 

Det indikerer jo at situasjonen fremdeles er som jeg har forklart over. Du kan evt. kontakte din ISP for mer informasjon - men jeg har mine tvil om de kan gjøre noe særlig for deg dersom dette viser seg å være problemstillingen du finner deg i - da det som sagt har vært en konflikt i flere år.

 

OBS: Jeg kan ikke garantere at konflikten mellom partene er nøyaktig slik som jeg beskrev. Dette er bare så mye som jeg kjenner til. Jeg skal derfor holde meg fra å tildele noe "skyld" for problemet i et slikt tilfelle. Jeg ville kontaktet din ISP for mer informasjon om du trenger det.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

sterkere sendere, alternativt flytte nærmere eksisterende sender. kanskje det enkleste alternativet er jo å legge en kabel.

 

Link til dette? Er det lett for meg å gjøre?

 

Stigma:

 

Er kun på TV 2 Sumo og Eurosport Player nettet ikke takler å spille av i mer enn maks 2500 (på Sumo, om jeg er heldig) og kun 600 kpbs i max på EP...

 

Sånn ellers så er nettet raskt når jeg surfer og slikt.

 

Jeg har for øvrig nett fra NextGenTel.

Lenke til kommentar

sterkere sendere, alternativt flytte nærmere eksisterende sender. kanskje det enkleste alternativet er jo å legge en kabel.

 

Link til dette? Er det lett for meg å gjøre?

 

Stigma:

 

Er kun på TV 2 Sumo og Eurosport Player nettet ikke takler å spille av i mer enn maks 2500 (på Sumo, om jeg er heldig) og kun 600 kpbs i max på EP...

 

Sånn ellers så er nettet raskt når jeg surfer og slikt.

 

Jeg har for øvrig nett fra NextGenTel.

 

Hvis du får riktig hastighet på tptest.se så er det ingenting galt med selve nettforbindelsen din - ihvertfall ikke i forhold til hastighet. Å legge kabel eller å bedre signalkvaliteten på ditt lokale nettverk er i så fall meningsløst for å løse problemet. Jeg ville dog testet på tptest.se som sagt så du har et faktisk tall å forholde deg til - fremfor å bare basere seg på at det "føles raskt" til andre ting.

 

Eurosport player aner jeg ingenting om - har aldri brukt det.

Du skal ikke se bortifra at båndbredden kan være begrenset der også. Er det en gratistjeneste? I så fall er det spesiellt sansynlig at det bare leveres "best effort" såkallt - altså at du får det de har av ledig kapasitet hvilket kan variere.

Det er fullt mulig at dette ikke har noe med selve linjen din å gjøre.

 

Som sagt - test på tptest.se for å få en måling. Er ting ok der (du får omtrentlig det du skal ha i forhold til det ISP har lovet) så er det nok tjenestene i seg selv problemet ligger ved og ikke linjen eller WLAN forbindelsen din.

 

Får du derimot betydelig mindre så kan jeg hjelpe deg videre med å løse det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Både Eurosport Player og TV 2 Sumo er betalingstjenester, som skal henholdsvis levere 1800kpbs på EP og opptil 8000kpbs på TV 2 Sumo.

 

Dette fikk jeg på testen:

 

bbkresultat.jpg

 

Hvordan er disse tallene i forhold til hastigheten du skal ha fra ISP? Jeg tror ikke du har nevnt i tråden enda hvilken hastighet du egentlig betaler for.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Skal ha minst 8000 kpbs.

 

Men ringte NextGenTel i dag, og dem sa at feilen lå hos TV 2 Sumo, siden det er så mange i mitt område som bruker den tjenesten, slik at serverkapasiteten ikke vil kunne klare å gi alle HD-signaler...

 

Ok, jeg tror ikke det vil hjelpe i forhold til Sumo - men om du skal ha 8Mbit så virker det jo bare som du får litt over halvparten av dette på WLANet ditt. I så tilfelle kan det være vi kan bedre dette.

 

Da ville jeg i først omgang målt på tptest.se igjen - mens du er tilkoblet med en kabel, hvis du har mulighet for dette. Dette er bare for å sjekke at det faktisk er den trådløse forbindelsen som er flaskehalsen og ikke noe annet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...